Pagina 1 van 1

Rubberen remleiding bij achteras

Geplaatst: do 15 apr, 2004 12:29
door revi
Op mijn Dyane uit '69 zitten bij de achteras aan bijde kanten van het chassis twee rubberen remleidingen.

Van de voorkant komt er een dikke metalen remleiding (zoals alle oude eenden hadden) die in die rubberen gaat en na die rubberen gaat het weer over in een metalen remleiding om de draagarm naar de trommelrem.

Die rubberen leidingen zijn bij mij nogal poreus geworden en als de auto op de grond staat of opgekrikt biedt dit geen enkele ruimte voor een normale sleutel.
Hoe krijg ik deze los???

Geplaatst: do 15 apr, 2004 20:50
door Punky
Weet je zeker dat ze overgaan in rubberen leidingen en dat er niet gewoon een rubber om de metalen leiding heen zit. Dit was namelijk het geval bij mijn eend uit 87.

Dit rubber is alleen ter bescherming van de metalen leiding.

Ik weet niet of dit bij jouw dyane hetzelfde is, maar als dit zo is maakt het niet veel uit dat het ruber poreus is en hoef je dus niks te vervangen.

Misschien weet een die-hard eendenkenner meer. :roll:

Geplaatst: do 15 apr, 2004 23:47
door Christian
Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 09:13
door Lelijke Eend
Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 09:39
door revi
Nee, het is absoluut geen rubber om de normale leiding. Bij hele oude types is een stukl van de leiding van rubber. Ik heb de nieuwe leidingen al binnen, met dank aan de Eendendokter Harrie!

Volgens mij komen ze voor op types van voor 1970. Maar welk gereedschap en welke tips zijn er voor nodig om deze los te maken?

Rubber remslangen achter,

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 09:56
door Gerard2cv
Je heb groot gelijk hoor.Er zitten bij jouw 2 rubber remleidingen bij de draagarmen.
Die zitten met een schuifclip in de houder.als je die verwijdert.kan je de slang van de
leiding hopelijk los schroeven.Koop eerst nieuwe,dan kan je evt.de slang doorsnijden
en hem los krijgen.Veel succes met het karwei.

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 16:15
door Tom Duckpower
Lelijke Eend schreef:
Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?
heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 16:54
door Christian
Dan had ik het fout. Hoe ziet die rubberen leiding er dan precies uit? Hoe dik is de wand? Zit daar ook een stalen mantel in?
Weer wat bijgeleerd.

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 22:08
door catscit
slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 22:43
door Lelijke Eend
Tom Duckpower schreef:
Lelijke Eend schreef:
Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?
heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!
Daar staat dan ook een iets hogere druk op, maar zoals hezegd, het zijn dus rubber leidingen :D
catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?

Geplaatst: vr 16 apr, 2004 23:03
door catscit
Lelijke Eend schreef:
catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?
Dat neem ik ook aan maar de bedoeling is dat de BUITENKANT van de remslangen weinig remolie te zien krijgen (NA montage inspuiten wil volgens mij zeggen dat je de buitenkant inspuit).

Geplaatst: za 17 apr, 2004 00:14
door Punky
LHM lost tectyl op. Mijn reservoir heeft gelekt en mijn chassis was onder dat reservoir ontdaan van de tectyl laag. Olie heeft dezelfde werking. Deze lost tectyl ook op. Alleen niet zo snel.

Geplaatst: za 17 apr, 2004 09:36
door catscit
LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.

Geplaatst: zo 18 apr, 2004 12:04
door robbie
catscit schreef:LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.
Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?

Geplaatst: zo 18 apr, 2004 21:04
door catscit
robbie schreef:Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?
Heb jij tectyl al wel eens zien opdrogen? die bruine in de witte bussen, die die, als je em in overmaat in je deuren spuit na 10 jaar nog steeds uit alle gaten en hoken komt bij een beetje zomerse temperatuur?

Mijn vader gebruikt al tectyl van voor dat ik geboren ben geloof ik, spul is nog steeds plakkerig (zie onze 7c, op de weg gekomen na restauratie in 1981, daar loopt ede tectyl nog steeds).

zuurvrije vaseline zou best een optie kunnen zijn maar spoelt dat niet weg als je een keer flink door de regen rijdt?