Rubberen remleiding bij achteras

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gesloten
Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Rubberen remleiding bij achteras

Bericht door revi » do 15 apr, 2004 12:29

Op mijn Dyane uit '69 zitten bij de achteras aan bijde kanten van het chassis twee rubberen remleidingen.

Van de voorkant komt er een dikke metalen remleiding (zoals alle oude eenden hadden) die in die rubberen gaat en na die rubberen gaat het weer over in een metalen remleiding om de draagarm naar de trommelrem.

Die rubberen leidingen zijn bij mij nogal poreus geworden en als de auto op de grond staat of opgekrikt biedt dit geen enkele ruimte voor een normale sleutel.
Hoe krijg ik deze los???
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 15 apr, 2004 20:50

Weet je zeker dat ze overgaan in rubberen leidingen en dat er niet gewoon een rubber om de metalen leiding heen zit. Dit was namelijk het geval bij mijn eend uit 87.

Dit rubber is alleen ter bescherming van de metalen leiding.

Ik weet niet of dit bij jouw dyane hetzelfde is, maar als dit zo is maakt het niet veel uit dat het ruber poreus is en hoef je dus niks te vervangen.

Misschien weet een die-hard eendenkenner meer. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » do 15 apr, 2004 23:47

Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
C'est la crème de la crème...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 16 apr, 2004 09:13

Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?
Afblijven.

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » vr 16 apr, 2004 09:39

Nee, het is absoluut geen rubber om de normale leiding. Bij hele oude types is een stukl van de leiding van rubber. Ik heb de nieuwe leidingen al binnen, met dank aan de Eendendokter Harrie!

Volgens mij komen ze voor op types van voor 1970. Maar welk gereedschap en welke tips zijn er voor nodig om deze los te maken?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Rubber remslangen achter,

Bericht door Gerard2cv » vr 16 apr, 2004 09:56

Je heb groot gelijk hoor.Er zitten bij jouw 2 rubber remleidingen bij de draagarmen.
Die zitten met een schuifclip in de houder.als je die verwijdert.kan je de slang van de
leiding hopelijk los schroeven.Koop eerst nieuwe,dan kan je evt.de slang doorsnijden
en hem los krijgen.Veel succes met het karwei.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 16 apr, 2004 16:15

Lelijke Eend schreef:
Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?
heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » vr 16 apr, 2004 16:54

Dan had ik het fout. Hoe ziet die rubberen leiding er dan precies uit? Hoe dik is de wand? Zit daar ook een stalen mantel in?
Weer wat bijgeleerd.
C'est la crème de la crème...

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 16 apr, 2004 22:08

slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 16 apr, 2004 22:43

Tom Duckpower schreef:
Lelijke Eend schreef:
Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?
heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!
Daar staat dan ook een iets hogere druk op, maar zoals hezegd, het zijn dus rubber leidingen :D
catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?
Afblijven.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 16 apr, 2004 23:03

Lelijke Eend schreef:
catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?
Dat neem ik ook aan maar de bedoeling is dat de BUITENKANT van de remslangen weinig remolie te zien krijgen (NA montage inspuiten wil volgens mij zeggen dat je de buitenkant inspuit).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 17 apr, 2004 00:14

LHM lost tectyl op. Mijn reservoir heeft gelekt en mijn chassis was onder dat reservoir ontdaan van de tectyl laag. Olie heeft dezelfde werking. Deze lost tectyl ook op. Alleen niet zo snel.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 17 apr, 2004 09:36

LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robbie
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 25 jun, 2003 22:17
Locatie: Vlaardingen

Bericht door robbie » zo 18 apr, 2004 12:04

catscit schreef:LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.
Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?
Gecertificeerd Eendoloog (Conjunctus Viribus)

C'est la tone que fait la musique.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 18 apr, 2004 21:04

robbie schreef:Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?
Heb jij tectyl al wel eens zien opdrogen? die bruine in de witte bussen, die die, als je em in overmaat in je deuren spuit na 10 jaar nog steeds uit alle gaten en hoken komt bij een beetje zomerse temperatuur?

Mijn vader gebruikt al tectyl van voor dat ik geboren ben geloof ik, spul is nog steeds plakkerig (zie onze 7c, op de weg gekomen na restauratie in 1981, daar loopt ede tectyl nog steeds).

zuurvrije vaseline zou best een optie kunnen zijn maar spoelt dat niet weg als je een keer flink door de regen rijdt?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten