Rubberen remleiding bij achteras
Rubberen remleiding bij achteras
Op mijn Dyane uit '69 zitten bij de achteras aan bijde kanten van het chassis twee rubberen remleidingen.
Van de voorkant komt er een dikke metalen remleiding (zoals alle oude eenden hadden) die in die rubberen gaat en na die rubberen gaat het weer over in een metalen remleiding om de draagarm naar de trommelrem.
Die rubberen leidingen zijn bij mij nogal poreus geworden en als de auto op de grond staat of opgekrikt biedt dit geen enkele ruimte voor een normale sleutel.
Hoe krijg ik deze los???
Van de voorkant komt er een dikke metalen remleiding (zoals alle oude eenden hadden) die in die rubberen gaat en na die rubberen gaat het weer over in een metalen remleiding om de draagarm naar de trommelrem.
Die rubberen leidingen zijn bij mij nogal poreus geworden en als de auto op de grond staat of opgekrikt biedt dit geen enkele ruimte voor een normale sleutel.
Hoe krijg ik deze los???
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Weet je zeker dat ze overgaan in rubberen leidingen en dat er niet gewoon een rubber om de metalen leiding heen zit. Dit was namelijk het geval bij mijn eend uit 87.
Dit rubber is alleen ter bescherming van de metalen leiding.
Ik weet niet of dit bij jouw dyane hetzelfde is, maar als dit zo is maakt het niet veel uit dat het ruber poreus is en hoef je dus niks te vervangen.
Misschien weet een die-hard eendenkenner meer.
Dit rubber is alleen ter bescherming van de metalen leiding.
Ik weet niet of dit bij jouw dyane hetzelfde is, maar als dit zo is maakt het niet veel uit dat het ruber poreus is en hoef je dus niks te vervangen.
Misschien weet een die-hard eendenkenner meer.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Nee, het is absoluut geen rubber om de normale leiding. Bij hele oude types is een stukl van de leiding van rubber. Ik heb de nieuwe leidingen al binnen, met dank aan de Eendendokter Harrie!
Volgens mij komen ze voor op types van voor 1970. Maar welk gereedschap en welke tips zijn er voor nodig om deze los te maken?
Volgens mij komen ze voor op types van voor 1970. Maar welk gereedschap en welke tips zijn er voor nodig om deze los te maken?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Rubber remslangen achter,
Je heb groot gelijk hoor.Er zitten bij jouw 2 rubber remleidingen bij de draagarmen.
Die zitten met een schuifclip in de houder.als je die verwijdert.kan je de slang van de
leiding hopelijk los schroeven.Koop eerst nieuwe,dan kan je evt.de slang doorsnijden
en hem los krijgen.Veel succes met het karwei.
Die zitten met een schuifclip in de houder.als je die verwijdert.kan je de slang van de
leiding hopelijk los schroeven.Koop eerst nieuwe,dan kan je evt.de slang doorsnijden
en hem los krijgen.Veel succes met het karwei.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!Lelijke Eend schreef:Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Daar staat dan ook een iets hogere druk op, maar zoals hezegd, het zijn dus rubber leidingenTom Duckpower schreef:heb je die al eens in doorsnee gezien????? zijn behoorlijk verstevigd met allerlei ijzer/staaldraad vlechtwerk!!Lelijke Eend schreef:Heb jij wel eens de hydraulische slangen van (bijvoorbeeld) een graafmachine gezien?Christian schreef:Punky heeft gelijk, de rubber is ter bescherming van de leiding. Als een remleiding overigens van rubber zou zijn, dan zou de leiding oppompen i.p.v. de auto afremmen.
Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Afblijven.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Dat neem ik ook aan maar de bedoeling is dat de BUITENKANT van de remslangen weinig remolie te zien krijgen (NA montage inspuiten wil volgens mij zeggen dat je de buitenkant inspuit).Lelijke Eend schreef:Ik neem aan dat de tectyl niet reageert met de remvloeistof ?catscit schreef:slimst is om de ruberen leiding door te knippen en dan alle andere connecties in de bankschroef los te maken. Grootste probleem is de aansluiting op de achterarmen, hier kun je maar heel moeilijk bij, met afgeknipte leidingen en verwijdering van de metalen/koperen delen kun je dopsleutels gebruiken, dan kun je er al veel beter bij.
Bij montage eerst op de arm zetten, dan de rest, let op dat je de leiding niet tordeerd.
Na montage inspuiten met tectyl (die voor holle ruimten) dan gaan de leidingen VEEL langer mee.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?catscit schreef:LHM lost alles op, ook autolak. Maar tectyl is de enige mogelijkheid remslangen te beschermen (van buiten) tegen uitdrogings scheurtjes.
Gecertificeerd Eendoloog (Conjunctus Viribus)
C'est la tone que fait la musique.
C'est la tone que fait la musique.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Heb jij tectyl al wel eens zien opdrogen? die bruine in de witte bussen, die die, als je em in overmaat in je deuren spuit na 10 jaar nog steeds uit alle gaten en hoken komt bij een beetje zomerse temperatuur?robbie schreef:Maar tectyl gaat op een bepaald moment toch ook uitdrogen? Is zuurvrije vaseline dan geen optie?
Mijn vader gebruikt al tectyl van voor dat ik geboren ben geloof ik, spul is nog steeds plakkerig (zie onze 7c, op de weg gekomen na restauratie in 1981, daar loopt ede tectyl nog steeds).
zuurvrije vaseline zou best een optie kunnen zijn maar spoelt dat niet weg als je een keer flink door de regen rijdt?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net