daarom dus een zekering

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Plaats reactie
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

daarom dus een zekering

Bericht door rusty » di 15 jun, 2010 11:03

jammer dat die niet doet wat ie moet doen.....

Afbeelding

Afbeelding

:shock:

dus, maar s kijken of de kabel ergens is doorgeschuurd....

greetzzzzzzzzzzzzzz

EDIT: misschien dat mijn radiostoring hier ook wel vandaan kwam (die zat wel op een andere zekering) maar de radio viel dus af en toe uit.... om onverklaarbare reden....
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 15 jun, 2010 13:00

net ff helemaal uit elkaar gehaald, en waarschijnlijk door slecht contact bij de aansluiting van de draad (corrosie) teveel weerstand ontstaan en dus teveel warmte, daardoor ook de zekering uit elkaar gesmolten. en kunststof huis kapot. maar ff een nieuwe kopen (en op zoek of er ergens een stukkie kabel open ligt)

greetzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 15 jun, 2010 13:02

Tja, het punt met de hoogste weerstand wordt het heetst.
Waarschijnlijk is oxidatie van de kontakten de oorzaak geweest.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Transat » di 15 jun, 2010 23:02

wees blij dat je radio het nog doet :wink:

ik heb steekzekeringen voor radio en 12v-verdeelblok ingebouwd. Weet jij hoeveel amp je het beste bij dat verdeelblok kan zetten: 10amp? 5amp? heb al 2 van die dingen opgeblazen door zware 12v-dingen (koffiezetter, elektr.dekentje :lol: ) aan te sluiten.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 15 jun, 2010 23:22

Transat schreef:wees blij dat je radio het nog doet :wink:

ik heb steekzekeringen voor radio en 12v-verdeelblok ingebouwd. Weet jij hoeveel amp je het beste bij dat verdeelblok kan zetten: 10amp? 5amp? heb al 2 van die dingen opgeblazen door zware 12v-dingen (koffiezetter, elektr.dekentje :lol: ) aan te sluiten.
deze zekering was voor mijn versterker en baskist, is een 40 A zekering, maar door corrosie is een aansluiting slecht contact gaan maken en warmte gaan ontwikkelen, zodat de soldeerverbinding van de zekering los is gegaan en het kunststof huis gesmolten is.

de radio heeft overigens nogsteeds kuren, die heb ik al eens open gemaakt, geen rare dingen kunnen ontdekken, voor de zekerheid wel wat aansluitingen op de printplaat opnieuw gesoldeerd. maar dit heeft geen resultaat gehad. misschien toch maar een keer investeren in een nieuwe, t is dat ik de eend op t moment erg weinig gebruik, en er dus niet zoveel werk van maak...

greetzzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » wo 16 jun, 2010 06:32

Waarom zet je niet een extra zekering in de zekeringdoos van de auto? Dat heb ik gedaan. Je trekt de zekeringaansluiting uit een reserve zekeringdoos en plaatst die op de lege plek. vervolgens verbind je de ene kant met de geregelde spanning en de andere kant met extra aansluitingen zoals radio, sigarettenaanstekeraansluiting voor Tom-Tom e.d. Je heb dan alles mooi bij elkaar.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 16 jun, 2010 06:44

Kulio schreef:Waarom zet je niet een extra zekering in de zekeringdoos van de auto? Dat heb ik gedaan. Je trekt de zekeringaansluiting uit een reserve zekeringdoos en plaatst die op de lege plek. vervolgens verbind je de ene kant met de geregelde spanning en de andere kant met extra aansluitingen zoals radio, sigarettenaanstekeraansluiting voor Tom-Tom e.d. Je heb dan alles mooi bij elkaar.
Dit werkt niet voor bedrading voor versterkers, aangezien deze dikkere kabels en zwaardere zekeringen vragen. Meestal begint een dergelijke kabel bij 10mm2 en een zekering van 40A. Dan krijg je dus van die blokken zoals op de foto.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie