Pagina 1 van 2

inhouden op snelweg, terugvallen naar 60 km/u

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 14:00
door oosterhout
Hallo,

Een vriendin van mij heeft een 2cv, die ik onderhoud. Maar nu heeft ze een probleem en dat zit zo:

Wanneer ze op de snelweg rijd, na ongeveer 2 km (misschien nog niet eens) dan gaat de motor hakkelen en stotteren en valt dan terug naar 60. Het maakt niet uit hoeveel gas je dan geeft, maar hij gaat niet meer harder, en er gebeurd niks als je meer gas geeft.
wanneer ze terug schakelt naar de 3e versnelling, kan weer optrekken en dan kan ze weer naar de 4e versnelling schakelen.
Maar naar 30 seconden gebeurt hetzelfde verhaal weer.

Alvast bedankt,

Oosterhout

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 14:08
door Punky
Klinkt als een heetloper. Kijk eens naar je bougies.

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 15:49
door oosterhout
Wat moet ik controleren aan de bougies? We hebben net een benzinefilter geplaatst, tussen de pomp en carburateur. Deze stroomd alleen niet helemaal vol met benzine, maar een klein laagje. De motort loopt wel gewoon normaal.
Oliekoeler lijkt ook goed vol te zitten? moet ik die leegmaken? en hoe kom ik daarbij? wat moet ik dan allemaal weghalen?

Mvg

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 16:12
door backfire
De kleur, wit is te heet geworden, koffiebruin is mooi en zwart is te veel benzine of olieaanslag.

Verder verdenk ik eerder je benzinepomp of je benzineleidingen, waarschijnlijk haarscheurtjes in de rubber leidingen. Vooral degene welke op de benzinetank zelf zit.

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 16:29
door AZL57
Kan ook een kapotte klep of beschadigde zuiger zijn.

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 17:28
door backfire
met een kapotte klep of beschadigde zuiger herstelt het rijgedrag niet nadat je rustig hebt gereden. Het feit dat het blijkbaar bij de eerste rit pas op de snelweg onstaat en dat ze na een langzaam gereden te hebben terug naar de 3 weer gewoon naar de 4 kan gaan duidt mij meer op een benzinetekort.

Nog vergeten, het zal toch niet zo zijn dat je benzinedop gewoon verstopt zit?

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 18:30
door Boudewijn
Ik zou de caburateur eens goed schoon maken.

Geplaatst: vr 16 jul, 2010 19:00
door oosterhout
backfire schreef:met een kapotte klep of beschadigde zuiger herstelt het rijgedrag niet nadat je rustig hebt gereden. Het feit dat het blijkbaar bij de eerste rit pas op de snelweg onstaat en dat ze na een langzaam gereden te hebben terug naar de 3 weer gewoon naar de 4 kan gaan duidt mij meer op een benzinetekort.

Nog vergeten, het zal toch niet zo zijn dat je benzinedop gewoon verstopt zit?
Het is wanneer je dan terug schakeld naar de 3e versnellin, optrekt, en weer opschakeld, Daarna heb je na 30 seconden weer hetzelfde probleem

Een verstopte benzinedop? waar kan die verstopt zitten?

Geplaatst: za 17 jul, 2010 10:03
door thomaaas
ik weet bijna zeker dat dit een probleem is met je benzinetoevoer. Het hoeft niet zo moeilijk ;)

Zelf ook een keer gedacht dat mn zuigerveren kapot waren omdat ie precies dit deed, toen was mn benzineleiding ook gewoon poreus geworden. Dus ga eerst die maar controleren ;)

Geplaatst: za 17 jul, 2010 11:06
door backfire
In elke benzinedop zit een ontluchtingsgaatje, ik zou zeggen, loshalen en zoeken.

Geplaatst: za 17 jul, 2010 11:13
door WillemT
Je vertelde dat je net een benzinefilter hebt gemonteerd... Eruit met dat ding!

Die filters hebben zowieso weinig nut, behalve als je Parijs-Dakar gaat rijden ofzo.

Geplaatst: za 17 jul, 2010 11:30
door Gerard2cv
Een te strak gestelde klep kan hier best de oorzaak zijn.
Als hij in 4 zwaar moet trekken wordt hij warm en komt net te strak en sluit niet helemaal en loopt op 1 cyl. (60km/h) dan schakel je terug,meer toeren,koelt iets af en hij doet het weer even.

Geplaatst: za 17 jul, 2010 12:03
door Willem2
Was het probleem er al voor het monteren van de benzinefilter? Als er toen geen problemen waren, zou het daar dus aan kunnen liggen.

Overigens kan kan er in een tank ook best al vuil zitten, dus zo'n filter kan wel eens handig zijn. Als ie goed is, natuurlijk.

Geplaatst: za 17 jul, 2010 13:49
door AZL57
Ik had een beschadigde zuiger die had aan een kant krasjes in de lengte. Als je dan meteen snel ging rijden trad dit euvel op. Na even stationair lopen deed ie het dan weer een tijdje normaal. Na het vervangen van de zuiger liep ie weer goed.

Geplaatst: za 17 jul, 2010 16:21
door thomaaas
Maar als er weinig benzine in dat filter zit lijkt het mij dat je de oorzaak in de benzine moet zoeken hoor.

De mijne loopt ook wel als er weinig benzine in het filter zit, maar als ik m voluit blaas dan komt ie zéker wel over de helft vol.