Pagina 1 van 2

ontluchtings methode

Geplaatst: zo 25 jul, 2010 21:36
door Roelben
Ik wil graag de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is voor het bedienen van het rempedaal.
Ik wil hierbij ook kunnen zien of er nog lucht in olie zit die er uitkomt
Wie heeft er een goede tip voor een methode of te gebruiken (hulp) gereedschap.

Geplaatst: zo 25 jul, 2010 22:22
door Roadrunner
een doorzichtige slang die op de ontluchtingsnippel past. De slang aan het andere uiteinde in de pot, blik of fles steken met het uiteinde onder het vloeistofniveau. Met sleutel 8 de nippel opendraaien en trappen tot je in de slang geen luchtbellen meer ziet. Nippel dichtdraaien zonder de slang af te nemen. Als de nippel dicht is, slang afnemen en klaar....

Geplaatst: zo 25 jul, 2010 22:36
door dyane_maniac
vergeet niet af en toe het reservoir bij te vullen. gaat soms sneller dan je denkt

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 11:29
door AZL57
Ook nog een mogelijkheid. Rempedaal indrukken en met een steeksleutel klem zetten. Dan naar onder en nippel openen en normaal ontluchten. Dicht en weer naar boven. Truc met pedaal herhalen enz. Er bestaan ook speciale ventieltjes die je in de slang kunt zetten dan kun je ook in de auto blijven zitten totdat ontlucht hebt.
Maar ook goed het reservoir in het oog houden zoals dyane-maniac zegt.

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 11:58
door dyane_maniac
ik heb inderdaad zo'n ventiel dingetje gekocht (was maar 2 euro ofzo) maar het schijnt ook te kunnen met een fietsbandventieltje

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 13:48
door achtpeter
Jawel, dat fietsventieltje (de uitvoering met kogelklepje) is heel effectief. Je drukt het in het ene einde van een stukje transparante bromfietsbenzineslang, andere einde op de ontluchtingsnippel, nippel een slag open draaien en stampen maar. Wel een bakje onder het ventieltje zetten. Denk aan de doorlaatrichting: Het dunne deel van het ventieltje, dat normaliter de binnenband inwijst, moet nu naar de buitenwereld wijzen.

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 14:05
door Ramon
ik doe het altijd met een stuk benzine slang, nippel open draaien slang er omheen en die in een pot doen! dan lekker gaan trappen en idd je reservoir in de gaten houden, succes

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 14:45
door the Nosepicker
Ramon schreef:ik doe het altijd met een stuk benzine slang, nippel open draaien slang er omheen en die in een pot doen! dan lekker gaan trappen en idd je reservoir in de gaten houden, succes
Als je dan maar het uiteinde van de slang zoals gezegd door Roadrunner ónder het vloeistofniveau houdt (slang door deksel van een potje steken en daar een scheutje remvloeistof in gieten). Dan zuigt ie in ieder geval nooit lucht op bij loslaten pedaal.

Geplaatst: ma 26 jul, 2010 22:53
door Boudewijn
Van Midlock is er de Eezibleed, een reservoir waar je de nieuwe remvloeistof in doet en waar twee slangen uit komen. Een slang sluit je aan op het ventiel van je reservewiel en de andere op een deksel dat op je remvloeistof reservoir past. Er komt nu druk op je remsysteem te staan en je kunt de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is. De remvloeistof die er uit loopt wordt aangevuld door de vloeistof uit het Midlock reservoir. Kost ca € 30.00
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik heb een zoon die graag even voor mij op de rem wil trappen, maar volgens mij moet het ook goed zelf te maken zijn.

Geplaatst: di 27 jul, 2010 10:04
door achtpeter
Zo'n beetje alle hier beschreven methoden zijn beter dan het tweepersoons ritueel met het slangetje en de jampot: oppompen, nippel effe los, nippel dicht, schreeuw, pompen, schreeuw, nippel los, nippel vast, schreeuw enzovoorts. En nu hebben we het alleen nog over ontluchten. Bij het verversen van de hele inhoud van het remsysteem is de schreeuwmethode echt een ramp. Zelf zweer ik bij het fietsventieltje.

Geplaatst: di 27 jul, 2010 10:42
door inmijneendje
Boudewijn schreef:Van Midlock is er de Eezibleed, een reservoir waar je de nieuwe remvloeistof in doet en waar twee slangen uit komen. Een slang sluit je aan op het ventiel van je reservewiel en de andere op een deksel dat op je remvloeistof reservoir past. Er komt nu druk op je remsysteem te staan en je kunt de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is. De remvloeistof die er uit loopt wordt aangevuld door de vloeistof uit het Midlock reservoir. Kost ca € 30.00
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik heb een zoon die graag even voor mij op de rem wil trappen, maar volgens mij moet het ook goed zelf te maken zijn.
Dit setje heb ik ook, werkt echt goed. Kost geen moeite en je hoeft niet telkens onder de auto te kruipen.
Gewoon druk op het reservoir en een voor een de beluchtings nippels open draaien en natuurlijk weer dicht. Let wel op voor spetteren want er staat natuurlijk best wel wat druk op de leiding.

Geplaatst: di 27 jul, 2010 21:26
door brammie
ik heb ooit van een maat van me eens een dop met een ventiel erin gekregen
die zet je op het reservior en dan met heel lage druk de compressor erop
werkt super
had ie zelf gemaakt
oud doppie en een tupeless ventiel

Geplaatst: do 29 jul, 2010 10:18
door Roelben
Mannen, heel hartelijk dank allemaal voor de reacties en raadgevingen.
De methode die Brammie omschrijft lijkt me een erg goede en spreekt me erg aan.

Geplaatst: do 29 jul, 2010 10:41
door backfire
Volgens mij werkt dat niet bij een eend, maar ik kan me vergissen.

Geplaatst: do 29 jul, 2010 11:31
door AK freak
Nooit zelf gebruikt altijd ff gewacht op de hulp van mijn vriendin (is ook gezelliger).
Maar google maar eens op "Eezibleed" of "http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf"