Knipperlichtjes Dyane kapot!

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Knipperlichtjes Dyane kapot!

Bericht door noodles » ma 2 aug, 2010 18:18

Hoi,

Sinds kort zijn we in het bezit van een mooie oranje Dyane uit 1980 en vandaag gingen we een lekker stukje rijden. Bij de eerste rotonde deden de knipperlichten het nog maar bij de tweede ineens niet meer :shock: Zowel links als rechts komt er geen geluid en geen licht meer uit. Dacht eerst aan de zekering maar de benzinemeter, laadstroommeter en ruitenwissers doen het nog... Misschien is het de knipperlichtautomaat...maar waar zit die bij een Dyane? Is dat dat ronde metalen busje naast het zekeringkastje? Of kan het ook de schakelaar zijn. Iemand een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr, Dennis

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: Knipperlichtjes Dyane kapot!

Bericht door supercees » ma 2 aug, 2010 18:26

noodles2111 schreef: Is dat dat ronde metalen busje naast het zekeringkastje?
ja.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » ma 2 aug, 2010 18:31

Dank je! Dan ga ik dat maar eens doormeten... de 3 draadjes zitten er in iedergeval goed in...
Dyane 6 Confort 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 2 aug, 2010 18:54

Ik denk je er het beste even een andere kunt aanhangen om te testen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » ma 2 aug, 2010 19:03

heb er helaas geen liggen... kan het ook gewoon een los kabeltje zijn aan de hendel zelf (losgeschoten van het contactje)? Of zitten de kabeltjes gewoon vast aan de hendel (zonder contactjes)? Misschien wel handig om te weten voordat ik het telleromhulsel losmaak ;)
Dyane 6 Confort 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 2 aug, 2010 19:10

Kabeltjes zitten vast in de schakelaar maar je kunt die wel open maken en er in kijken of hij nog contact maakt. Je kunt ook meten of er stroom komt op het knipperrelais als je de hendel omzet. Dan weet je tenminste of je schakelaar werkt. (op contact zetten)
Ieder 12 volt knipperrelais moet werken. Ik heb er een van een 309 Peugeot inzitten van een franse sloop onderweg. Die deed het eerst niet maar bleek een vierde pootje te hebben wat aan de massa moest sindsdien alles OK.
diverse Citroens, wat anders.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 2 aug, 2010 19:26

Check eerst de zekering eens. Een wit kastje op het schutboard aan de linkerzijde bovenin.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 2 aug, 2010 20:01

Knipperrelais van een Dyane kan ook onder de aflegplank achter de stuurkolom zitten. Als die stuk is moeten de knipperlichten wel blijven branden, maar 'klikt' hij niet.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » ma 2 aug, 2010 22:10

Da's goed om te weten...bij onze Dyane branden de knipperlampen niet en het 'klikt' ook niet als je de hendel omzet, misschien is dan toch de schakelaar de boosdoener... Morgen eerst maar eens doormeten of er stroom naar het relais gaat (zit bij die van ons tegen het schutbord in de motorruimte).

@ Kulio: De zekering is nog goed, de benzinemeter, laadstroommeter en ruitenwissers zitten op dezelfde zekering en die 3 doen het nog.
Dyane 6 Confort 1980

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » di 3 aug, 2010 12:50

Heb je de massaverbindingen gecontroleerd?

Als de massa slecht is brand het knipperlicht ook niet en hoor je de clignoteur ook niet meer klikken.

Trek bv een externe massadraad van je knipperlichten naar een (blank) plaatdeel of carrosseriedeel en kijk dan nog eens of je knipperlicht het doet.

Bij het oxideren van plaatwerk worden de massaverbindingen er niet beter op :oops:
Eend goed, al goed

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 3 aug, 2010 14:26

Een dyane heeft daar al een extra draad voor lopen die de massa aansluit op een massa in de kabelboom. ik wil niet zeggen dat er geen slechte verbinding/massa kan zijn, maar het is iig al stukken beter als bij een eend.

schakelaar is vrij makkelijk te controleren. ik meen alleen de 4 schroeven van het stuurhuis (de buitenste, niet de schroeven waarmee deze aan de stuurbuis vastzit) los en je haalt zo het bovenste deel er van af. dan kun je de stekker verbindingen en de schakelaar zelf controleren.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
noodles
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 2 aug, 2010 18:06
Locatie: Venlo

Bericht door noodles » di 3 aug, 2010 21:15

Net even alles nagelopen (multimeter is kapot dus heb maar alle stekkertjes gecontroleerd...) en zag uiteindelijk dat het rode draadje dat uit de schakelaar (richtingaanwijzerhendel) komt een beetje zwart is rond het contactje...doorgebrand!? Nu maar hopen dat het alleen het draadje van de schakelaar is en niet de draad in de kabelboom... Van het weekend maar eens een nieuwe multimeter kopen en het zaakje doormeten.
Dyane 6 Confort 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 3 aug, 2010 22:42

Het is de zelfde schakelaar als in iedere eend zit. Alleen heeft de dyane een ander hefboompje maar dat kan je zo overzetten.
Je kunt ook stroom met een lampje met 2 draadjes meten, je hoeft niet per se een multimeter :D
diverse Citroens, wat anders.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » do 5 aug, 2010 16:29

AZL57 schreef:Het is de zelfde schakelaar als in iedere eend zit. Alleen heeft de dyane een ander hefboompje maar dat kan je zo overzetten.
Je kunt ook stroom met een lampje met 2 draadjes meten, je hoeft niet per se een multimeter :D
Maar toch is een multimeter geen overbodige luxe voor de A-sleutelaar, en zo duur hoeven ze ook niet te zijn...

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 5 aug, 2010 18:49

maar hij is wel handig ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie