Leuke restauratie op frans forum
Leuke restauratie op frans forum
Vooral de revisie van de olievul pijp is interessant.
http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 114-70.htm
http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 114-70.htm
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 9 aug, 2010 22:05
Het kan inderdaad netter, maar hij doet het wel allemaal zelf. Leuk om te zien.
Draagarmen, veerpotten etc. hebben een opvallend kleurtje gekregen. Maar dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de staat van de eend.
Het blijft dezelfde opgelapte eend waar eigenlijk hetzelfde, (rotte) chassis onder zit, maar dat weer even mee kan.
Hetzelfde voor de bodemplaten. Natuurlijk kun je er een stukje in zetten en het daar bij laten. En over de dorpels zie je niets. Gezien het bouwjaar 1987, vrees ik dat als je gaat zoeken er meer ellende tevoorschijn komt.
Draagarmen, veerpotten etc. hebben een opvallend kleurtje gekregen. Maar dat heeft geen enkele toegevoegde waarde voor de staat van de eend.
Het blijft dezelfde opgelapte eend waar eigenlijk hetzelfde, (rotte) chassis onder zit, maar dat weer even mee kan.
Hetzelfde voor de bodemplaten. Natuurlijk kun je er een stukje in zetten en het daar bij laten. En over de dorpels zie je niets. Gezien het bouwjaar 1987, vrees ik dat als je gaat zoeken er meer ellende tevoorschijn komt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Nou, nou.... Niet zo azijnpisserig hoor.
Als ik zie dat hij op 5 augustus om een lasapparaat vraagt, en de dertiende vol trots zijn (waarschijnlijk) eerste lasnaden laat zien heb ik daar toch wel respect voor hoor. En ook al zal dit de eeuwigheidswaarde niet hebben. Volgende keer beter. Voorlopig geeft hij zijn eend wél een 'boost'.
Komt nog bij dat we niet in zijn beurs kunnen kijken, maar wél zien dat hij behalve met dat chassis ook met het koetsje bezig was, en het interieur, en met de motor....
Er zijn ook mensen die om minder naar de polyester of de popnageltang grijpen.
En wie weet. Misschien heeft deze daadkrachtige 'knoeier' wel het vermogen om wat te leren van zijn ervaringen. Zou het zomaar kunnen dat hij (voor hem terecht) over 10 jaar naar een ander zijn zweet en toewijding kijkt met de gedachte dat dat beeldschermvervuiling is.
Als ik zie dat hij op 5 augustus om een lasapparaat vraagt, en de dertiende vol trots zijn (waarschijnlijk) eerste lasnaden laat zien heb ik daar toch wel respect voor hoor. En ook al zal dit de eeuwigheidswaarde niet hebben. Volgende keer beter. Voorlopig geeft hij zijn eend wél een 'boost'.
Komt nog bij dat we niet in zijn beurs kunnen kijken, maar wél zien dat hij behalve met dat chassis ook met het koetsje bezig was, en het interieur, en met de motor....
Er zijn ook mensen die om minder naar de polyester of de popnageltang grijpen.
En wie weet. Misschien heeft deze daadkrachtige 'knoeier' wel het vermogen om wat te leren van zijn ervaringen. Zou het zomaar kunnen dat hij (voor hem terecht) over 10 jaar naar een ander zijn zweet en toewijding kijkt met de gedachte dat dat beeldschermvervuiling is.
Ja, ik denk ook dat als hij nu 300 euro meer had uitgegeven dat hij dan volgend jaar geen stukjes in zijn voetenbak of dorpel zal gaan hoeven te gaan lassen. Maar ik denk óók dat hij volgend jaar misschien wel mooier laswerk kan afleveren dan vandaag. Laswerk dat nieuw materiaal waard is, of andersom.
En ik denk dat dit soort oplapwerk bij sommige eenden (en hun eigenaars) gewoon een proces is waar ze door moeten voordat het besef doordringt dat je het beter maar in 1 keer goed kunt doen. Ook een prioriteitenkwestie trouwens. Maar nu ligt z'n prioriteit bij geschilderde wielophanging. Ik zal nooit vergeten dat ik bij mijn eerste auto, een ferrarirode alfa sud met witte Starski & Hutch streep, waar op een gegeven moment een gat in de dakrand geroest was waar mijn hand in paste dat ik dat gewoon heb opgevuld met oude kranten en plamuur. Als er toen iemand mij op een lasapparaat had gewezen was ik waarschijnlijk met knikkende knieën hard weggerend. Zou ik vandaag ook niet meer zo doen (ik zou vandaag ook niet meer zo'n auto kopen trouwens). Maar, ja. Ik wou m'n centen liever aan iets anders besteden toen. En hij nu dus ook. Aan rode verf bijvoorbeeld
En in dat licht vind ik deze actie wel dapper.
Wat wel een probleem is, en daar ben ik het wel met jullie eens, is dat deze auto's bij verkoop vaak overgewaardeerd worden door zowel verkopers als kopers. En dan alsnog voor teleurstelling kunnen gaan zorgen.
Het is een hele klus om iemand een beetje tactvol te vertellen dat dit soort reparaties vaak maar tijdelijk zijn. De meeste mensen moeten dat toch eerst zelf gaan ervaren. Aan de andere kant is alles slechts tijdelijk in het leven, ook compleet vervangen onderdelen gaan ooit weer roesten. En tot de tijd dat de reparatie achterhaalde moeite is, is het wel moeite waar weer plezier aan beleefd kan worden.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat hoe meer iemand zelf doet, hoe meer (en sneller) hij leert. En misschien is dat nou juist wel de basis tot het in stand houden van ons cultureel erfgoed
En ik denk dat dit soort oplapwerk bij sommige eenden (en hun eigenaars) gewoon een proces is waar ze door moeten voordat het besef doordringt dat je het beter maar in 1 keer goed kunt doen. Ook een prioriteitenkwestie trouwens. Maar nu ligt z'n prioriteit bij geschilderde wielophanging. Ik zal nooit vergeten dat ik bij mijn eerste auto, een ferrarirode alfa sud met witte Starski & Hutch streep, waar op een gegeven moment een gat in de dakrand geroest was waar mijn hand in paste dat ik dat gewoon heb opgevuld met oude kranten en plamuur. Als er toen iemand mij op een lasapparaat had gewezen was ik waarschijnlijk met knikkende knieën hard weggerend. Zou ik vandaag ook niet meer zo doen (ik zou vandaag ook niet meer zo'n auto kopen trouwens). Maar, ja. Ik wou m'n centen liever aan iets anders besteden toen. En hij nu dus ook. Aan rode verf bijvoorbeeld

En in dat licht vind ik deze actie wel dapper.
Wat wel een probleem is, en daar ben ik het wel met jullie eens, is dat deze auto's bij verkoop vaak overgewaardeerd worden door zowel verkopers als kopers. En dan alsnog voor teleurstelling kunnen gaan zorgen.
Het is een hele klus om iemand een beetje tactvol te vertellen dat dit soort reparaties vaak maar tijdelijk zijn. De meeste mensen moeten dat toch eerst zelf gaan ervaren. Aan de andere kant is alles slechts tijdelijk in het leven, ook compleet vervangen onderdelen gaan ooit weer roesten. En tot de tijd dat de reparatie achterhaalde moeite is, is het wel moeite waar weer plezier aan beleefd kan worden.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat hoe meer iemand zelf doet, hoe meer (en sneller) hij leert. En misschien is dat nou juist wel de basis tot het in stand houden van ons cultureel erfgoed

voor een fransman die op zijn 19 jaar een eend restaureerd vindt ik het een hoogstandje.
ik ken geen 19 jarigen die zo grondig restaureren.
ik ken er wel een hoop die handig zijn met een spuitbus matzwarte verf en polyester.
ik zou zelf niet eens op het idee komen om aan een chassis te gaan lassen ( zonde van mijn tijd , meteen iets verzinkt er onder.) maar ik ben geen 19 meer, en mijn budget raakt niet zo onder de indruk van een nieuw chassis.
vergeet niet dat in frankrijk de reparaties met aluminium platen die over de gaten worden gepopnageld gewoon door de APK komen , polyester over roestgaten ook. dus dat iemand zo grondig gaat restaureren vindt ik opmerkelijk.
het laswerk is zo te zien met gevulde draad gelast, zonder CO2.
dat ziet er per definitie bagger uit.
het zit wel goed vast , dus met een dikke laag verf er over heeft niemand daar nog last van.
ik ken geen 19 jarigen die zo grondig restaureren.
ik ken er wel een hoop die handig zijn met een spuitbus matzwarte verf en polyester.
ik zou zelf niet eens op het idee komen om aan een chassis te gaan lassen ( zonde van mijn tijd , meteen iets verzinkt er onder.) maar ik ben geen 19 meer, en mijn budget raakt niet zo onder de indruk van een nieuw chassis.
vergeet niet dat in frankrijk de reparaties met aluminium platen die over de gaten worden gepopnageld gewoon door de APK komen , polyester over roestgaten ook. dus dat iemand zo grondig gaat restaureren vindt ik opmerkelijk.
het laswerk is zo te zien met gevulde draad gelast, zonder CO2.
dat ziet er per definitie bagger uit.
het zit wel goed vast , dus met een dikke laag verf er over heeft niemand daar nog last van.