Pagina 1 van 1

Merk zuigers in V06/630 blok

Geplaatst: za 14 aug, 2010 18:20
door Hannes de geitjesboer
Ik ben weer herbegonnen aan de restauratie van mijn 2cv,
gisteren het motortje (dat van een visa komt) opengegooid.

Alle dichtingen worden vernieuwd en in merkte bovenop de cilinders behoorlijk veel zwarte korsten (olieverbruik dus).

In 1 cilinder zaten de zuigerveren vast op de zuigers door het roet en hadden ze dus ook geen "spankracht" meer. Ik wil zeggen dat de veren in de groeven bleven toen de cilinder eraf was. Ze duwden zichzelf niet meer open tegen de cilinderwand.

De ganse nacht in een potje benzine gezet en de groeven en zuigerveren met een fijn schuurpapiertje proper gezet, het leek terug in orde.

Net willen monteren maar een zuigerveer gebroken, aiai..

Kijk ik nu voor een nieuwe set zuigerveren, zal de compressie ten goede komen, maar er zijn 2 soorten blijkbaar. Tot 1980 van het merk A.Bollée en erna van het merk Brétille. Probleem is dat deze motoren gemaakt zijn van 1978 tot 1982 dus.

Hoe herken ik welke zuigers ik heb?

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 08:27
door Punky
Je moet de dikte van je oude zuigerveren opmeten. Een set is van voor 76 en een na.

Set voor 1976: Afmetingen:74 x 1,50 ; 2,00 ; 4,00

Set na 1976: Afmetingen:74 x 1,75 ; 2,00 ; 3,50

De jaatallen komen uit een webshop en vraag me af of je dat als leidraad moet pakken. Maar de maten kloppen in iedergeval. Je hebt dus een van deze 2 sets nodig.

Of rij met je zuigers eens langs een 2cv-specialist, dan kun je de nieuwe zuigerveren erin leggen om te kijken of je de juiste set hebt.

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 08:46
door Bertje Beige
@ Punky, jij hebt het over 2CV zuigers, maar hij heeft een Visa blok :wink:

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 08:50
door Punky
Oeps, Ik lees weer eens te snel.

De maten voor de Visa dan:

77,00 1,75 - 2 - 4

of

77,00 1,5 - 2 - 3

Geplaatst: zo 22 aug, 2010 13:37
door Hannes de geitjesboer
Ok, daar heb ik wat aan.

Net gemeten en gezien dat ik 77,00 1,75 - 2 - 4 heb.
Wil ze bestellen via email en weet dus niet of dit de oude of de nieuwe versie is. Heb je daar weet van Punky?

Geplaatst: zo 22 aug, 2010 15:36
door Punky
Dat durf ik niet te zeggen. Maar je zou de maten kunnen doormailen. Dan weet de leverancier wel welke set ze moeten leveren.

Geplaatst: vr 10 sep, 2010 12:10
door Hannes de geitjesboer
Probleem opgelost, het waren die van het oude type motor (V06/630). Namelijk A.Bollée. Bedankt voor de afmetingen.

Nu heb ik nog geen nieuwe gekocht maar een nog betere oplossing gevonden: een V06/644 blokje.

Ik wil deze cilinders en koppen combineren met de nokkenas van het oude type (naar de site van Cats).
Wat ik me nu afvraag: welk onderblok moet ik gebruiken? oud of nieuw type?

Geplaatst: vr 10 sep, 2010 12:19
door Hannes de geitjesboer
Zal ook even uitleggen waarom de vraag, bij het oude type onderblok zitten O-ringen rond de boringen waar de stoterstangen inzitten, tevens een O-ring onderaan rond de cilinderbus.
Bij het nieuwere type 1 voetpakking.

Zorgt dit voor een verschil in cilinderhoogte en dus ook compressie?

Geplaatst: vr 10 sep, 2010 14:34
door backfire
haha om het nog moeilijker te maken het oude type onderblok is er in 2 varianten, 1 met de o-ringen en 1 met de pakking.

Let op want er zit verschil in cylinderhoogte van de diverse blokken. Scheelt iets van 1 mm totaal. Dit heeft niet te maken met de voetpakking, maar met de koppakking. Bij 1 model zit de rubber ring in de cylinder en bij 1 model zit de rubber ring in de kop.