Is gebruik choke noodzakelijk?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Is gebruik choke noodzakelijk?

Bericht door Kulio » wo 18 aug, 2010 14:55

Ik gebruik 's-zomers de choke nooit. De motor start gewoon en draait gelijk goed. Maar is het nodig om de choke wel te gebruiken, bijvoorbeeld omdat de motor dan eerder op temperatuur zou komen? Zijn er voordelige effecten op de motor door de choke te gebruiken?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 18 aug, 2010 16:22

Als hij goed start zonder choke, dan hoef je deze niet te gebruiken. Dit heeft geen nadelige gevolgen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » wo 18 aug, 2010 16:49

Als ik me theorie goed herinner is een choke alleen maar het dichttrekken van de luchtklep van de carb. en het standaard toevoeren van meer brandstof ( handgas). Dat zal denk ik (weer de theorie van heel lang geleden) leiden tot een snellere opwarming van de motor.

Maar over effecten op de (middel)lange termijn durf ik niets te zeggen.
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 18 aug, 2010 17:01

Punky schreef: Dit heeft geen nadelige gevolgen.
wel bij warme motor, te lang met choke rijden kan er voor zorgen dat je kleppen verbranden.

de choke is een klep in je carburateur welke dichtgetrokken wordt, waardoor de luchtdoorlaat geknepen wordt, waardoor er harder gezogen wordt, waardoor er meer benzine aangezogen wordt. dus een rijker mengsel. dit is handig bij een koude motor als er wat verdampte benzine weer neerslaat op koude onderdelen in je carburateur. bij warme motor wordt je mengsel te rijk en kan de verbranding te lang duren en verbrand je uitlaatklep.

daarnaast rij je minder zuinig.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 18 aug, 2010 18:30

Is het normaal cq wenselijk dat een 2CV-motor zonder choke start en gelijk goed loopt? Is dan de afstelling voor normaal gebruik niet onjuist?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » wo 18 aug, 2010 18:55

Volgens mij is het zo dat iedere niet elektronisch ingespoten motor wat onregelmatig loopt tot hij op bedrijfstemperatuur is.
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 18 aug, 2010 18:56

Hij zou iets te rijk kunnen zijn, maar hij zegt in de zomer. Dan zou het toch kunnen werken met de hogere temperatuur buiten.
diverse Citroens, wat anders.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 18 aug, 2010 20:13

Landloper schreef:
Is het normaal cq wenselijk dat een 2CV-motor zonder choke start en gelijk goed loopt? Is dan de afstelling voor normaal gebruik niet onjuist?

Ik vergat er bij te zeggen dat de Dyane alleen in de zomer en in Zuid Frankrijk gebruikt wordt. Daar heersen hogere temperaturen dan in Nederland.

Wammes Waggel schreef:
Volgens mij is het zo dat iedere niet elektronisch ingespoten motor wat onregelmatig loopt tot hij op bedrijfstemperatuur is.

De auto heeft een 123 ontsteking waardoor hij vanaf het begin zonder kuren goed ontsteekt.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » wo 18 aug, 2010 20:35

Volgens mij heeft het goed ontsteken op zich niets te maken met het type ontsteking maar met de temperatuur in de cilinder waardoor het brandstof/zuurstof mengel makkelijker ontsteekt. het enorme voordeel van een 123 is dat het tijdstip altijd perfect is en de vonk an sich krachtiger waardoor er altijd een ontsteking volgt. Of die ontsteking het maximale uit het mengel haalt betwijfel ik omdat voor een maximale opbrengst alle omstandigheden (dus ook de temperatuur in de cilinder) optimaal moeten zijn.

Maar zoals met alles lopen theorie en praktijk nooit in de pas.....
Theorie: Niets werkt en iedereen weet waarom.
Praktijk: Alles werkt en niemand weet waarom.
Combinatie van theorie en praktijk: Niets werkt en niemand weet waarom
:wink:
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » wo 18 aug, 2010 21:12

En toch verschilt het van auto tot auto; mijn Charleston en Dyane hebben allebei 123-onsteking, maar de Dyane kun je zomer en winter probleemloos zonder choke starten en blijft dan mooi lopen. De Charleston daarentegen moet zowel in zomer als winter met de choke half-uit gestart worden omdat ie anders niet aanslaat.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 19 aug, 2010 20:24

tuurlijk verschilt het per auto. Dat is de charme van een auto's zonder elektronisch motormanagement. Een eend(achtige) die ook op kille ochtenden zonder nukken aanslaat en vertrekt zonder chokegebruik, staat misschien wat rijk afgesteld. Of het vlotterniveau is aan de hoge kant. Zolang het benzineverbruik niet hoog is, heb je geen probleem. En anders: vlotterniveau controleren en stationair mengsel opnieuw afstellen. Dat zou ik trouwens vooral doen als je auto een ochtendhumeur heeft.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 25 mei, 2011 12:07

Bij mijn dyane moet ik bij koude start choke gebruiken. Bij warme start geen probleem. Hij verbruikt wel aardig wat benzine maar hoe kan ik anders de vlotterniveau controlen want de vlotter in de enkeltraps carburateur zit met een palletje in een sleuf. Want hij loopt niet stationair. Dan valt hij in rust uit. Dus hij gaat steeds langzamer lopen en dan uit. Met choke aan blijft hij lopen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 25 mei, 2011 12:30

Toch het stationaire gedeelte controleren of de kanaaltjes goed open zijn en de gasklep goed sluit (gecentreerd in het huis) en de regelnaald niet beschadigt is en dan bij warme motor juist afstellen,regelnaald op het maximale stationaire toerental.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 25 mei, 2011 12:54

Waar zit het stationaire gedeelte op een enkeltraps carburateur? Zit dat aan de rechterbuitenkant?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 25 mei, 2011 16:01

De sproeier wel,maar de rest zit in de carburator en eindigd onder de gasklep.

Plaats reactie