Is gebruik choke noodzakelijk?
-
- Veelvuldig poster
Is gebruik choke noodzakelijk?
Ik gebruik 's-zomers de choke nooit. De motor start gewoon en draait gelijk goed. Maar is het nodig om de choke wel te gebruiken, bijvoorbeeld omdat de motor dan eerder op temperatuur zou komen? Zijn er voordelige effecten op de motor door de choke te gebruiken?
-
- Regelmatige poster
Als ik me theorie goed herinner is een choke alleen maar het dichttrekken van de luchtklep van de carb. en het standaard toevoeren van meer brandstof ( handgas). Dat zal denk ik (weer de theorie van heel lang geleden) leiden tot een snellere opwarming van de motor.
Maar over effecten op de (middel)lange termijn durf ik niets te zeggen.
Maar over effecten op de (middel)lange termijn durf ik niets te zeggen.
Eindelijk een ACA
(Roestoratie tijdelijk on hold)

-
- Veelvuldig poster
wel bij warme motor, te lang met choke rijden kan er voor zorgen dat je kleppen verbranden.Punky schreef: Dit heeft geen nadelige gevolgen.
de choke is een klep in je carburateur welke dichtgetrokken wordt, waardoor de luchtdoorlaat geknepen wordt, waardoor er harder gezogen wordt, waardoor er meer benzine aangezogen wordt. dus een rijker mengsel. dit is handig bij een koude motor als er wat verdampte benzine weer neerslaat op koude onderdelen in je carburateur. bij warme motor wordt je mengsel te rijk en kan de verbranding te lang duren en verbrand je uitlaatklep.
daarnaast rij je minder zuinig.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Regelmatige poster
-
- Veelvuldig poster
Landloper schreef:
Ik vergat er bij te zeggen dat de Dyane alleen in de zomer en in Zuid Frankrijk gebruikt wordt. Daar heersen hogere temperaturen dan in Nederland.
Wammes Waggel schreef:
De auto heeft een 123 ontsteking waardoor hij vanaf het begin zonder kuren goed ontsteekt.
Is het normaal cq wenselijk dat een 2CV-motor zonder choke start en gelijk goed loopt? Is dan de afstelling voor normaal gebruik niet onjuist?
Ik vergat er bij te zeggen dat de Dyane alleen in de zomer en in Zuid Frankrijk gebruikt wordt. Daar heersen hogere temperaturen dan in Nederland.
Wammes Waggel schreef:
Volgens mij is het zo dat iedere niet elektronisch ingespoten motor wat onregelmatig loopt tot hij op bedrijfstemperatuur is.
De auto heeft een 123 ontsteking waardoor hij vanaf het begin zonder kuren goed ontsteekt.
-
- Regelmatige poster
Volgens mij heeft het goed ontsteken op zich niets te maken met het type ontsteking maar met de temperatuur in de cilinder waardoor het brandstof/zuurstof mengel makkelijker ontsteekt. het enorme voordeel van een 123 is dat het tijdstip altijd perfect is en de vonk an sich krachtiger waardoor er altijd een ontsteking volgt. Of die ontsteking het maximale uit het mengel haalt betwijfel ik omdat voor een maximale opbrengst alle omstandigheden (dus ook de temperatuur in de cilinder) optimaal moeten zijn.
Maar zoals met alles lopen theorie en praktijk nooit in de pas.....
Theorie: Niets werkt en iedereen weet waarom.
Praktijk: Alles werkt en niemand weet waarom.
Combinatie van theorie en praktijk: Niets werkt en niemand weet waarom

Maar zoals met alles lopen theorie en praktijk nooit in de pas.....
Theorie: Niets werkt en iedereen weet waarom.
Praktijk: Alles werkt en niemand weet waarom.
Combinatie van theorie en praktijk: Niets werkt en niemand weet waarom

Eindelijk een ACA
(Roestoratie tijdelijk on hold)

-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
En toch verschilt het van auto tot auto; mijn Charleston en Dyane hebben allebei 123-onsteking, maar de Dyane kun je zomer en winter probleemloos zonder choke starten en blijft dan mooi lopen. De Charleston daarentegen moet zowel in zomer als winter met de choke half-uit gestart worden omdat ie anders niet aanslaat.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
tuurlijk verschilt het per auto. Dat is de charme van een auto's zonder elektronisch motormanagement. Een eend(achtige) die ook op kille ochtenden zonder nukken aanslaat en vertrekt zonder chokegebruik, staat misschien wat rijk afgesteld. Of het vlotterniveau is aan de hoge kant. Zolang het benzineverbruik niet hoog is, heb je geen probleem. En anders: vlotterniveau controleren en stationair mengsel opnieuw afstellen. Dat zou ik trouwens vooral doen als je auto een ochtendhumeur heeft.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Bij mijn dyane moet ik bij koude start choke gebruiken. Bij warme start geen probleem. Hij verbruikt wel aardig wat benzine maar hoe kan ik anders de vlotterniveau controlen want de vlotter in de enkeltraps carburateur zit met een palletje in een sleuf. Want hij loopt niet stationair. Dan valt hij in rust uit. Dus hij gaat steeds langzamer lopen en dan uit. Met choke aan blijft hij lopen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer: