Pagina 1 van 2

Brilrubbers vervangen

Geplaatst: do 26 aug, 2010 20:54
door Willem2
Ik ga binnenkort de brilrubbers vervangen, moet ik dan eerst de olie uit het blok laten lopen?
Tips zijn uiteraard welkom :D

Geplaatst: vr 27 aug, 2010 06:46
door Gerard2cv
Nee hoor Willem,Wel dezelfde type gebruiken als erop zit en de kop voorzichtig monteren om de pijpjes niet te beschadigen

Geplaatst: vr 27 aug, 2010 10:29
door AZL57
zet iets onder de kop want daar loopt wel olie uit als je de klepdeksel demonteerd. Een boterkuipje past er altijd mooi onder .

Geplaatst: vr 27 aug, 2010 22:41
door Willem2
Thanks, binnenkort eens aan de slag!

Geplaatst: ma 30 aug, 2010 22:56
door Willem2
Net alvast een kant vervangen. Ik vind het alleen raar dat de kop en de cilinder aan elkaar vastzaten met een soort van beugel. Omdat ik een van de schroefjes niet los kreeg moest ik de zuiger uit de cilinder halen. De cilinder zag er nog prima uit, hoonsporen nog goed zichtbaar en geen krassen of iets dergelijks.
Wat een gefreubel om de zuiger weer terug te krijgen zeg, veren gingen op zich wel, alleen die olieschraper.... Het lijkt wel of ie te groot was :?

Maar het is gelukt, alleen lijkt me die beugel die de kop met de cilinder verbind niet echt nodig. Is het noodzakelijk dat ik 'm terugplaats?

Geplaatst: di 31 aug, 2010 00:44
door AZL57
Heb je een foto van die beugel? ik neem aan dat je niet de olieleiding bedoeld?

Geplaatst: di 31 aug, 2010 06:24
door Punky
Die beugel zat er bij mijn blok ook op. Heb ik er bij de montage ook afgelaten. Zag er ook de voordelen niet van in. De meeste blokken hebben dit ook niet.

Ami heeft al zeker 1000km zonder gereden. ;-)

Geplaatst: di 31 aug, 2010 06:56
door Willem2
AZL57 schreef:Heb je een foto van die beugel? ik neem aan dat je niet de olieleiding bedoeld?
Ik zal vanavond wel effe een foto schieten.

Geplaatst: di 31 aug, 2010 08:04
door Nicky
Volgens mij is dat bij de A06/664 (loodvrij) motor toegevoegd als demping van het geluid.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: di 31 aug, 2010 09:11
door Willem2
Nicky schreef:Volgens mij is dat bij de A06/664 (loodvrij) motor toegevoegd als demping van het geluid.
Loodvrij waren de blokken al eerder, deze zijn geschikt voor octaan 95, en als je blaadje goed lees zelfs voor 91.

Geplaatst: di 31 aug, 2010 09:54
door rusty
Willem2 schreef: als je blaadje goed lees zelfs voor 91.
dus echt niet, heb t 1 keer getankt op vakantie (met mijn S6 blok) ik had niet goed opgelet.... maar pingelen, echt niet normaal meer, dus daarna bij ieder tankstation de eend afgetankt met 98.

greetzzzzzzzzzzzz

Geplaatst: di 31 aug, 2010 10:49
door Jesper
rusty schreef:dus echt niet, heb t 1 keer getankt op vakantie (met mijn S6 blok) ik had niet goed opgelet.... maar pingelen, echt niet normaal meer, dus daarna bij ieder tankstation de eend afgetankt met 98.

greetzzzzzzzzzzzz
Een "S6-blok" bestaat niet.

Het standaard A06/635-blok loopt het best op 98 octaan , maar verdraagt
ook 95, als je maar niet volbeladen lange stukken plankgas gaat rijden.

Een A06/664-blok is ontworpen voor 95.

En inderdaad, loodvrij kunnen ze allemaal aan, al jaren.

Groet van
Jesper

Geplaatst: di 31 aug, 2010 11:26
door Nicky
Ik zal de volgende keer alleen maar het motortype noemen.
Kennelijk was mijn antwoord weer goed voor allerlei andere discussies.
De vraag ging over die plaatjes achter de cilinderkop bij een A06/664.

P.S. een A06/664 is geschikt voor loodvrij, dus wat is het probleem.

Geplaatst: di 31 aug, 2010 11:33
door Jesper
Nicky schreef:P.S. een A06/664 is geschikt voor loodvrij, dus wat is het probleem.
Dat is dus het misverstand! In principe kunnen alle motorblokken loodvrij rijden.

De A06/664 heeft een lagere compressieverhouding en is daardoor geschikt voor
95 octaan i.p.v. het standaard vereiste 98 octaan.

Maar je bent niet de eerste die hier op het forum "loodvrij" en "octaangehalte" door
elkaar gooit. ;-)

Groet van
Jesper

Geplaatst: di 31 aug, 2010 11:50
door Nicky
Motoren van voor 1970 hebben wel loodvervanger nodig.
Zie ook: http://www.2cv.nl/alledag/vraagbaak.html