CO en CO2 afstellen
-
- Gebruiker
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
- Locatie: Schiedam
CO en CO2 afstellen
Na een carburateur revisie ben ik nu toe aan het opnieuw afstellen van de carburateur. Op zich niet zo lastig op 1 ding na.
Hoe kan ik het best de co enco2 schroef afstellen zonder CO (2) meet apparatuur?
Hoe kan ik het best de co enco2 schroef afstellen zonder CO (2) meet apparatuur?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Hm, het is niet zoals het hoort, maar wat ik doe is; warmrijden en daarna met de CO schroef de motor zo afstellen dat die mooi draait, daarna het stationair toerental afregelen.
Voordat je dit doet moet alles verder (kleppen, ontsteking, luchtfilter e.d.)
goed zijn afgesteld.
Voordat je dit doet moet alles verder (kleppen, ontsteking, luchtfilter e.d.)
goed zijn afgesteld.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zoals bertje beige het beschrijft is goed (tenminste voor zover je het kan doen zonder meetapparatuur en op deze manier stel je je motor af op lekker rijden en dus niet op een zo net mogelijke co(2) uitstoot) alleen moet je dit wellicht meerdere keren doen. dus de co schroef in of uit draaien tot ie de meeste toeren maakt, dan het stationair toerental terugschroeven (indien nodig) en dan weer de co schroef verdraaien tot ie de meeste toeren maakt etc etc. check ook tussendoor even of ie nog lekker oppakt als je ineens volgas geeft.
en oja, als ie al okay loopt, onthoudt dan hoeveel slagen je de co schroef verdraait. dan kun je in geval van nood altijd terug naar die waarde, want het blijft best tricky om aan de co schroef te gaan lopen draaien
en oja, als ie al okay loopt, onthoudt dan hoeveel slagen je de co schroef verdraait. dan kun je in geval van nood altijd terug naar die waarde, want het blijft best tricky om aan de co schroef te gaan lopen draaien
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op wo 1 sep, 2010 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja maar lekker rijden stel je niet af met zo'n apparaat. en dat vind ik het belangrijkst. vroeger (toen ik nog niet op e85 reed of er iig bijmengde) moest de co schroef meestal terug gesteld worden en dan reed ie niet meer zo lekker. dus ik lette altijd op of ze er aan draaide en hoeveel ongeveer. dan ging ie buiten weer net zo hard zoveel slagen terug
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
- Locatie: Schiedam
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Zet je de CO zo niet veel te veel open? En ga je dan niet veel verbruiken?dyane_maniac schreef:dus de co schroef in of uit draaien tot ie de meeste toeren maakt, dan het stationair toerental terugschroeven (indien nodig) en dan weer de co schroef verdraaien tot ie de meeste toeren maakt etc etc.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
De methodes van Bertje Beige en Dyanemaniac waren heel gebruikelijk in het pré-APK-tijdperk. Haynes, nog altijd het beste sleutelboek, beschrijft ook hoe je zonder meter het stationaire mengsel kunt afstellen. Bedenk daarbij dat het gevolg voor je motor, het milieu en het verbruik minimaal is. Zodra je de gasklep openschopt, doet het stationaire systeem immers nauwelijks nog mee. Het CO en verbruik worden dan vooral bepaald door de sproeiers en het vlotterniveau. En inderdaad; als de keurmeester het CO zo laag mogelijk heeft afgesteld, pakt de motor minder goed op. De Eend is nu eenmaal eerder uitgevonden dan het milieu...
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
gelukkig hebben we nu de mogelijkheid om op E85 te rijden (helaas in belgie niet voor zover ik weet) nu moet men in NL nog de prijzen van frankrijk gaan hanteren.... (gem. 0,80/liter ipv 1,25 tot 1,90 / liter)
(btw ik bedoel niet te zeggen dat e85 helemaal niet zou vervuilen)
(btw ik bedoel niet te zeggen dat e85 helemaal niet zou vervuilen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
haha, nou het is (heb ik het idee) juist buiten de grote steden te verkrijgen. de dichtsbijzijnde bij amsterdam is wormer (maar dat is echt niet op de route voor mij) en anders purmerend (gelukkig wel op de route.
hier een link voor e85 stations in europa.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml
werkt een beetje traag dus geduld. als je een tomtom hebt kun je ze als nuttige plaats invoeren. tamoil heeft een flink aantal stations die e85 leveren voor ca 1,25/liter
in de buurt van woerden helaas niet veel.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... order=city
hier een link voor e85 stations in europa.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml
werkt een beetje traag dus geduld. als je een tomtom hebt kun je ze als nuttige plaats invoeren. tamoil heeft een flink aantal stations die e85 leveren voor ca 1,25/liter
in de buurt van woerden helaas niet veel.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... order=city
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nee. E85 is wat meer stroperig dan benzine en daarom moet de sproeier opening wat groter zijn. Er is een verstelbare sproeier op de markt. Deze plaats je ipv de primaire sproeier. Hiermee kun je de sproeiergrootte van de primaire sproeier traploos verstellen. dit heeft als voordeel dat je flexifuel bent. Dwz je op elk mengsel van E85 en benzine kunt rijden door de sproeier af te stellen. Nadeel is dat ik heel veel gezeik heb gehad met de vlotter die tegen de verstelbare sproeier vastliep. Ik heb nu mn sproeiers opgeboord. Dit heeft als nadeel dat je alleen nog maar op E85 kan rijden tenzij je de originele sproeiers er weer in terug zet.
op E85 neemt het verbruik toe. Bij mij van 1:12 naar 1:10 [schrikbarend verbruik, ik weet het, maar ik rij vlot en de eend is ook echt snel. en daar betaal je een prijs voor] gelukkig is waar ik tank de E85 1,25/liter waardoor je op dezelfde prijs/km uitkomt.
Wat ik eigenlijk nog eens zou willen doen is een blok maken speciaal voor het rijden op E85. E85 heeft bijvoorbeeld een heel hoog octaan gehalte. hierdoor kan de compressie behoorlijk verhoogt worden. Hierdoor kan het rendement / verbruik weer op normale waarden worden geschroeft.
E85 is dus ook erg geschikt om (zonder aanpassingen) te gebruiken om 95 benzine een hogere klopvastheid (octaangetal) te geven. op een 20 liter 95 kun je zonder problemen 2 a 3 liter E85 toevoegen. Hiermee heb je een octaan getal wat 98 overschrijdt. Dus een goede optie als je op 98 wil of moet rijden, maar dit slecht verkrijgbaar is.
op E85 neemt het verbruik toe. Bij mij van 1:12 naar 1:10 [schrikbarend verbruik, ik weet het, maar ik rij vlot en de eend is ook echt snel. en daar betaal je een prijs voor] gelukkig is waar ik tank de E85 1,25/liter waardoor je op dezelfde prijs/km uitkomt.
Wat ik eigenlijk nog eens zou willen doen is een blok maken speciaal voor het rijden op E85. E85 heeft bijvoorbeeld een heel hoog octaan gehalte. hierdoor kan de compressie behoorlijk verhoogt worden. Hierdoor kan het rendement / verbruik weer op normale waarden worden geschroeft.
E85 is dus ook erg geschikt om (zonder aanpassingen) te gebruiken om 95 benzine een hogere klopvastheid (octaangetal) te geven. op een 20 liter 95 kun je zonder problemen 2 a 3 liter E85 toevoegen. Hiermee heb je een octaan getal wat 98 overschrijdt. Dus een goede optie als je op 98 wil of moet rijden, maar dit slecht verkrijgbaar is.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction