CO en CO2 afstellen

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

CO en CO2 afstellen

Bericht door LosPoppelos » wo 1 sep, 2010 20:10

Na een carburateur revisie ben ik nu toe aan het opnieuw afstellen van de carburateur. Op zich niet zo lastig op 1 ding na.

Hoe kan ik het best de co enco2 schroef afstellen zonder CO (2) meet apparatuur?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 1 sep, 2010 20:15

Hm, het is niet zoals het hoort, maar wat ik doe is; warmrijden en daarna met de CO schroef de motor zo afstellen dat die mooi draait, daarna het stationair toerental afregelen.
Voordat je dit doet moet alles verder (kleppen, ontsteking, luchtfilter e.d.)
goed zijn afgesteld.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 1 sep, 2010 21:17

zoals bertje beige het beschrijft is goed (tenminste voor zover je het kan doen zonder meetapparatuur en op deze manier stel je je motor af op lekker rijden en dus niet op een zo net mogelijke co(2) uitstoot) alleen moet je dit wellicht meerdere keren doen. dus de co schroef in of uit draaien tot ie de meeste toeren maakt, dan het stationair toerental terugschroeven (indien nodig) en dan weer de co schroef verdraaien tot ie de meeste toeren maakt etc etc. check ook tussendoor even of ie nog lekker oppakt als je ineens volgas geeft.


en oja, als ie al okay loopt, onthoudt dan hoeveel slagen je de co schroef verdraait. dan kun je in geval van nood altijd terug naar die waarde, want het blijft best tricky om aan de co schroef te gaan lopen draaien
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op wo 1 sep, 2010 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 1 sep, 2010 21:26

Je kan ook even langsgaan bij een garage.

Ik heb gebruik mogen maken van hun CO machine. gewoon vragen of je het mag gebruiken en zeggen dat je zelf wilt afstellen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 1 sep, 2010 22:35

ja maar lekker rijden stel je niet af met zo'n apparaat. en dat vind ik het belangrijkst. vroeger (toen ik nog niet op e85 reed of er iig bijmengde) moest de co schroef meestal terug gesteld worden en dan reed ie niet meer zo lekker. dus ik lette altijd op of ze er aan draaide en hoeveel ongeveer. dan ging ie buiten weer net zo hard zoveel slagen terug
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » do 2 sep, 2010 21:34

Het is dus niet kritsich voor de motor, kleppen., cilinders of iets hoever ik hem in of uitdraai?

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 2 sep, 2010 22:22

dyane_maniac schreef:dus de co schroef in of uit draaien tot ie de meeste toeren maakt, dan het stationair toerental terugschroeven (indien nodig) en dan weer de co schroef verdraaien tot ie de meeste toeren maakt etc etc.
Zet je de CO zo niet veel te veel open? En ga je dan niet veel verbruiken?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 2 sep, 2010 22:29

zou goed kunnen, maar het rijdt wel lekker.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 3 sep, 2010 10:27

Ongetwijfeld maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze het zo deden in de garage vroeger. Misschien kan Gerard hier iets over zeggen?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 3 sep, 2010 11:39

De methodes van Bertje Beige en Dyanemaniac waren heel gebruikelijk in het pré-APK-tijdperk. Haynes, nog altijd het beste sleutelboek, beschrijft ook hoe je zonder meter het stationaire mengsel kunt afstellen. Bedenk daarbij dat het gevolg voor je motor, het milieu en het verbruik minimaal is. Zodra je de gasklep openschopt, doet het stationaire systeem immers nauwelijks nog mee. Het CO en verbruik worden dan vooral bepaald door de sproeiers en het vlotterniveau. En inderdaad; als de keurmeester het CO zo laag mogelijk heeft afgesteld, pakt de motor minder goed op. De Eend is nu eenmaal eerder uitgevonden dan het milieu...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 3 sep, 2010 11:53

gelukkig hebben we nu de mogelijkheid om op E85 te rijden (helaas in belgie niet voor zover ik weet) nu moet men in NL nog de prijzen van frankrijk gaan hanteren.... (gem. 0,80/liter ipv 1,25 tot 1,90 / liter)

(btw ik bedoel niet te zeggen dat e85 helemaal niet zou vervuilen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 3 sep, 2010 14:56

Ik zou willen dat bij mij in de buurt E85 beschikbaar komt. Iemand al iets gehoord over de verkrijgbaarheid buiten de grote steden? Of een handige site met adressen ontdekt?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 3 sep, 2010 15:27

haha, nou het is (heb ik het idee) juist buiten de grote steden te verkrijgen. de dichtsbijzijnde bij amsterdam is wormer (maar dat is echt niet op de route voor mij) en anders purmerend (gelukkig wel op de route.

hier een link voor e85 stations in europa.

http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... arch.phtml

werkt een beetje traag dus geduld. als je een tomtom hebt kun je ze als nuttige plaats invoeren. tamoil heeft een flink aantal stations die e85 leveren voor ca 1,25/liter

in de buurt van woerden helaas niet veel.

http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... order=city
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 3 sep, 2010 17:02

kan je eigenlijk zonder aanpassingen op e85 rijden?

(ja sorry erg oftopic :oops: )
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 3 sep, 2010 23:11

nee. E85 is wat meer stroperig dan benzine en daarom moet de sproeier opening wat groter zijn. Er is een verstelbare sproeier op de markt. Deze plaats je ipv de primaire sproeier. Hiermee kun je de sproeiergrootte van de primaire sproeier traploos verstellen. dit heeft als voordeel dat je flexifuel bent. Dwz je op elk mengsel van E85 en benzine kunt rijden door de sproeier af te stellen. Nadeel is dat ik heel veel gezeik heb gehad met de vlotter die tegen de verstelbare sproeier vastliep. Ik heb nu mn sproeiers opgeboord. Dit heeft als nadeel dat je alleen nog maar op E85 kan rijden tenzij je de originele sproeiers er weer in terug zet.

op E85 neemt het verbruik toe. Bij mij van 1:12 naar 1:10 [schrikbarend verbruik, ik weet het, maar ik rij vlot en de eend is ook echt snel. en daar betaal je een prijs voor] gelukkig is waar ik tank de E85 1,25/liter waardoor je op dezelfde prijs/km uitkomt.

Wat ik eigenlijk nog eens zou willen doen is een blok maken speciaal voor het rijden op E85. E85 heeft bijvoorbeeld een heel hoog octaan gehalte. hierdoor kan de compressie behoorlijk verhoogt worden. Hierdoor kan het rendement / verbruik weer op normale waarden worden geschroeft.

E85 is dus ook erg geschikt om (zonder aanpassingen) te gebruiken om 95 benzine een hogere klopvastheid (octaangetal) te geven. op een 20 liter 95 kun je zonder problemen 2 a 3 liter E85 toevoegen. Hiermee heb je een octaan getal wat 98 overschrijdt. Dus een goede optie als je op 98 wil of moet rijden, maar dit slecht verkrijgbaar is.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie