Pagina 1 van 1

gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 15:56
door Citroliefhebber
Kan iemand bevestigen of een gegalvaniseerd chassis veel stijver is dan een gewoon exemplaar? Het zou de vering nogal stug maken, niet des 2CV's.

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 16:43
door landloper
Hangt af van de contructie. Die met doorlopende balken is zeker stijver maar ik geloof niet dat dit het comfort benadeelt.

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 17:22
door supercees
je vering wordt bepaald door je veerpotten en dempers, niet merkbaar door bewegingen van je chassis, dat zou niet best zijn...

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 17:56
door TB
Die geruchten heb ik ook weleens gehoord. Maar als je een chassis van een bekend merk met Tuv keurkerk hebt lijkt me dat er niets aan de hand is.

Overigens heb ik nog nooit een eend gezien die is gaan scheuren door een gegalvaniseerd chassis.

Maar je vraag gaat over het veercomfort. Ik zou haast zeggen "ja, dat merk je een klein beetje". Waarom? Ik heb in verschillende eenden gereden met gegalvaniseerd chassis en een gewoon of origineel chassis.

Een gegalvaniseerd lijkt inderdaad wat stugger te zijn. Maar misschien heb ik het wel niet juist, misschien voelde ik het verschil in banden of bandenspanning.
En dan zijn er ook nog eens verschillende producenten van gegalvaniseerde chassis's met elk hun eigen eigenschappen.

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 21:15
door achtpeter
De oorspronkelijke chassis hadden niet alleen te lijden van roest, ze waren ook niet heel goed bestand tegen de vele verkeersdrempels en andere obstakels op het moderne wegennet. Van de honderden puntlasjes waren op elk exemplaar wel een paar minder goed gelukt. Die begaven het op de lange duur dankzij de goede zorgen van de hedendaagse verkeerskundigen. Gevolg: wijkende felsnaden, toenemende kans op roest. Een stijver (lees: beter gelast) chassis is in deze tijd een zegen. Stijver zijn goede nieuwe exemplaren ongetwijfeld; meestal is bij voorbaat al een versterking gemaakt bij het beruchte knikpunt ter hoogte van de voorasbuis. En inderdaad; het veercomfort wordt vooral bepaald door de veerpotten en schokdempers.

Geplaatst: wo 29 sep, 2010 21:31
door PJ'74
een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D

Geplaatst: do 30 sep, 2010 20:30
door TB
PJ'74 schreef:een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D
En wil het trouwens lukken icm de trommelremmen?

Geplaatst: zo 3 okt, 2010 22:06
door PJ'74
TB schreef:
PJ'74 schreef:een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D
En wil het trouwens lukken icm de trommelremmen?
TB,
Ik moet die trommelrembak nog bestellen maar ga ervan uit dat het allemaal wel gaat passen! Duitse degelijkheid toch? Zal denk ik wel moeten lassen..
Ik ben nu nog bezig met het weer inelkaar zetten van motor en bak e.d.
Moet nog een paar andere kachelpotten scoren en wat kleine dingen, maar dan ga ik de koets erafhalen en de assen e.d. overzetten op het galva chassis. Als het zover is meld ik het natuurlijk hier!
gr. pj