Pagina 1 van 3
Remmen lopen vast [opgelost]
Geplaatst: wo 29 sep, 2010 21:57
door TimVS
Hallo iedereen,
Ik zit met het volgende probleem, bij mijn '68 er Dyane.
Als ik thuis vertrek zijn mijn remmen goed, ik heb genoeg vrije slag, en hij remt goed. en gelijkmatig.
naarmate de motor (of de remmen) warm worden, wordt de vrije slag korter. ook heb ik veel minder gevoel in de rem.
Ik heb ook al gehad dat de remmen volledig blokkeren.
Ik heb een enkel DOT4 systeem waar de olie al meer maal van vervangen is geweest.
Kan iemand mij helpen?
Geplaatst: wo 29 sep, 2010 23:08
door Hassie
Ligt de remleiding ergens tegen de uitlaat??
Vrgrt
Hassie.
Geplaatst: do 30 sep, 2010 07:20
door engbokho
Heb je toevallig je hoofdremcylinder vervangen en het stangetje niet afgesteld? Controleer even of er een beetje vrije slag in het rempedaal zit. (dus of het pedaal kan bewegen voordat het stangetje de remcylinder raakt)
Geplaatst: do 30 sep, 2010 11:04
door TimVS
Ik heb mijn stangetje voor de vrije slag helemaal uitgedraaid.
zoals je leest in mijn eerste post, bij koude motor/remmen is mijn vrije slag goed.
het stuk leiding dat bij het chassis omhoog komt, komt niet tegen de uitlaat.
Geplaatst: do 30 sep, 2010 11:26
door AZL57
Zijn je remcylindertjes ok? Ik had eens gereviseerde exemplaren, die deden het prima tijdens montage en test maar bij ieder ritje liepen ze vast. Het bleek dat ze teveel speling hadden en daardoor konden de zuigertjes kantelen en bleven ze hangen. Nieuwe erin en weg was het probleem. Ik heb zeker tien keer het spul uit elkaar gehad....totdat ik het vond.
Geplaatst: do 30 sep, 2010 11:30
door André Post
Er zit een heel klein retour gaatje in de hoofdrem cilinder.
Waarschijnlijk is deze verstopt, daardoor kan de door warmte uitzettende remvloeistof niet terug in het reservoir.
Vroeger precies hetzelfde gehad.
Let op, het is niet het grotere gat aan de achterzijde,
maar een echt heel klein gaatje aan de voorzijde van de aansluiting van het reservoir aan de hoofdremcilinder.
Geplaatst: do 30 sep, 2010 14:42
door TimVS
Ik heb even gekeken, en zie het gaatje niet, misschien even vermelden dat het om een enkelvoudig systeem gaat met dot4 olie.
Moest het toch het zelfde systeem zijn, kan je dan een foto maken, zodat ik weet waar het is?
Geplaatst: do 30 sep, 2010 15:19
door j b
als je het niet ziet zit ie dicht

sorry, moest ff tussendoor
Geplaatst: do 30 sep, 2010 15:22
door Gerard2cv
Tim,heb je voor schijf- of trommelremmen?
Geplaatst: do 30 sep, 2010 17:42
door TimVS
trommels, dyane van 68

Geplaatst: do 30 sep, 2010 20:45
door André Post
Zelfs bij een nieuwe is het gaatje bijna niet te zien.
Met een staalborstel draadje kan je het misschien doorprikken.
Vorige maand heb ik een nieuwe hoofdrem cilinder in mijn 18PK gemaakt, de oude lekte al na 40 jaar.
Bij die oude heb ik vroeger een nieuw gaatje geboord, het originele gaatje was niet meer te vinden.
De 1mm waarmee ik dat geboord heb bleek eigenlijk zelfs iets te groot,
het 'pompen'om het pedaal hoog te krijgen als de remmen wat versleten zijn werkte bijna niet.
Geplaatst: vr 1 okt, 2010 07:05
door TimVS
Ik heb nog eens goed gekeken op een tweede remcilinder die ik heb liggen, maar nu geen tijd om het in de dyane zuiver te maken. dat zal voor het weekend zijn
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 19:22
door TimVS
Het is zuiver gemaakt. morgen een lange testrit. Ik hoop dat het nu goed is..
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 20:40
door Francois
Ik had met mijn AZU (ook trommelbak) hetzelfde probleem. Bleek de pin van het rempedaal te zijn zoals Engbokho al zei. Hij stond te lang afgesteld waar door de hoofdremcilinder zijn druk niet helemaal kwijt kon en de remmen steeds strakker kwamen te staan.
Geplaatst: di 5 okt, 2010 18:56
door TimVS
De oplossing die André voorstelde heeft niets opgelost.
@Francois
Ik heb mijn stangetje voor de vrije slag helemaal uitgedraaid.
zoals je leest in mijn eerste post, bij koude motor/remmen is mijn vrije slag goed.
Dit is dus al gebeurt.
heeft iemand nog andere ideeën.?