lassen op verticaal vlak
lassen op verticaal vlak
Omdat mijn zoon het heel erg druk heeft, en omdat ik het tijd vond dat ik het zelf ook zou kunnen heb ik afgelopen woensdag een één-daagse lascursus gevolgd in Veenendaal.
Met dezelfde machine als ik thuis heb heb ik daar op een stukje metaalplaat best wel goede proplassen kunnen maken.
Voordat ik aan de koets begon te lassen heb ik thuis op de werkbank geoefend met het lassen van zincor plaat.
Het ging goed.
Dus besloot ik aan de koets te gaan lassen , maar dit was geen horizontaal vlak, maar een verticaal vlak, welk ik niet horizontaal kan leggen.
Kort en goed. Dat viel tegen en veel van de proplassen lieten weer los.
Volgens mijn broer komt dat omdat ik op een verticaal vlak heb gelast en dat dat veel moeilijker is dan op een horizontaal vlak, bovendien heb ik een nieuwe zincor plaat op een oude plaat van de koets proberen te lassen.
Maakt dat nu zo veel verschil, een horizontaal vlak lassen, of een verticaal ??
Uploaded with ImageShack.us
Met dezelfde machine als ik thuis heb heb ik daar op een stukje metaalplaat best wel goede proplassen kunnen maken.
Voordat ik aan de koets begon te lassen heb ik thuis op de werkbank geoefend met het lassen van zincor plaat.
Het ging goed.
Dus besloot ik aan de koets te gaan lassen , maar dit was geen horizontaal vlak, maar een verticaal vlak, welk ik niet horizontaal kan leggen.
Kort en goed. Dat viel tegen en veel van de proplassen lieten weer los.
Volgens mijn broer komt dat omdat ik op een verticaal vlak heb gelast en dat dat veel moeilijker is dan op een horizontaal vlak, bovendien heb ik een nieuwe zincor plaat op een oude plaat van de koets proberen te lassen.
Maakt dat nu zo veel verschil, een horizontaal vlak lassen, of een verticaal ??
Uploaded with ImageShack.us
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Het beste is om het materiaal op de plekken welke je wilt lassen goed schoon te maken. Zincor er af halen last ook net wat fijner. Verder zie ik her en der wat rookafzetting, houdt je de kop schuin of zo? Verder kan rookafzetting ook komen doordat je te gastoevoer niet goed staat. Bij doorsmelten komt er te veel hitte in de plaat, dus even de laskop er iets verder van af houden om de lastemperatuur naar beneden te krijgen. Waar je ook op moet letten is dat de beide platen strak tegen elkaar zitten. Als daar een bobbel in zit smelt 1 van de beide platen weg voordat je het hele spul goed en wel aan elkaar hebt zitten.
Is het niet zo dat je onbewust op een plat vlak je lastoorts onder een andere hoek houdt? Ik heb het even geprobeerd te tekenen, waar je duidelijk kunt zien dat, mede omdat de draad niet recht uit het mondstuk komt, je bij vlak lassen je lasdraad haakser op het materiaal neer laat komen dan bij verticaal lassen. Misschien dat daarin het verschil zit? Want ik neem niet aan dat de richting van de zwaartekracht veel invloed heeft. Verder heb ik weinig ervaring met proplassen, maar dit is iets waar ik met normaal lassen veel tegenaanloop. En ik verwacht dat de hoek bij proplassen nog belangrijker is. Hier de tekening:
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Verticaal of horizontaal moet geen verschil maken behalve dan dat de houding anders is.
Ik neem aan dat je een Cebora 155 hebt, als je proplast heb je daar een mooi mondstuk voor die de afstand tot het te lassen waarborgd. Ook moet bij proplassen de toorts haaks (90 graden) op het werkstuk gericht zijn.
En vergeet niet de spanning hoog te zetten bij het proplasssen.
Wat ook erg belangrijk is, wat ookal gezegd is, dat je de te lassen delen echt goed strak tegen elkaar hebt.
Helemaal goed kan ik het niet zien op de foto maar het lijkt als of de delen niet helemaal vlak tegen elkaar aan zitten. Het kan ook zijn dat die "hobbels"in het materiaal er tijdens het lassen in gekomen zijn, dit geeft ook aan dat het of niet goed tegen elkaar aan zat of dat het materiaal niet schoon genoeg geweest is.
Greetzz Renate.
Ik neem aan dat je een Cebora 155 hebt, als je proplast heb je daar een mooi mondstuk voor die de afstand tot het te lassen waarborgd. Ook moet bij proplassen de toorts haaks (90 graden) op het werkstuk gericht zijn.
En vergeet niet de spanning hoog te zetten bij het proplasssen.
Wat ook erg belangrijk is, wat ookal gezegd is, dat je de te lassen delen echt goed strak tegen elkaar hebt.
Helemaal goed kan ik het niet zien op de foto maar het lijkt als of de delen niet helemaal vlak tegen elkaar aan zitten. Het kan ook zijn dat die "hobbels"in het materiaal er tijdens het lassen in gekomen zijn, dit geeft ook aan dat het of niet goed tegen elkaar aan zat of dat het materiaal niet schoon genoeg geweest is.
Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
Zoals gezegd dat proplas mondstuk werkt wel fijn.
Bij verticaal lassen kan het toegevoegde materiaal wel iets naar beneden zakken.
Maar zoals gezegd, de delen moeten wel strak tegen elkaar aan zitten. Het materiaal moet echt goed schoon zijn en de massa moet goed zijn. Desnoods maak je een stukje kaal om goed massa te maken.
Ik heb ook een Cebora 155 staan. Proplassen op standje 1 is te laag. Ten minste standje 2 proberen bij dit soort plaatwerk. Bij bodemplaten werkt standje 3 lekker.
En je bent het gas niet vergeten open te zetten?
Bij verticaal lassen kan het toegevoegde materiaal wel iets naar beneden zakken.
Maar zoals gezegd, de delen moeten wel strak tegen elkaar aan zitten. Het materiaal moet echt goed schoon zijn en de massa moet goed zijn. Desnoods maak je een stukje kaal om goed massa te maken.
Ik heb ook een Cebora 155 staan. Proplassen op standje 1 is te laag. Ten minste standje 2 proberen bij dit soort plaatwerk. Bij bodemplaten werkt standje 3 lekker.
En je bent het gas niet vergeten open te zetten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik proplas 0,8 m/m blik op stand 7. Een 2cv heeft iets dunner blik, maar stand 6 zou ik zeker aanbevelen. Draad toevoer ongeveer gelijk als bij stomp- of contactlassen.
En als het mogelijk is eerst een probeer stukje doen voor de goede instellingen.
Greetzz Renate.
En als het mogelijk is eerst een probeer stukje doen voor de goede instellingen.
Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
Ja inderdaad, ik heb een Cebora 155, volgens mijn zoon een perfecte machine.
Bedankt voor jullie tips.
Ik ga zaterdag eerst eens een stukje proeflassen.
Nieuwe plaat op oude plaat, oude plaat op nieuwe plaat etc. Verschillende standen ( vermogen) ,horizontaal, verticaal.
Mondstuk zo recht mogelijk op de las etc.
Dus gewoon proberen.
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt.
Bedankt voor jullie tips.
Ik ga zaterdag eerst eens een stukje proeflassen.
Nieuwe plaat op oude plaat, oude plaat op nieuwe plaat etc. Verschillende standen ( vermogen) ,horizontaal, verticaal.
Mondstuk zo recht mogelijk op de las etc.
Dus gewoon proberen.
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt.
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
@TB: ik bedoel echt stand 6, en ook bedoel ik de de 155.
Het gaat erom dat het goed doorgloeit.
(of is het met een d?)
Je kunt het controleren bij een proefstukje, aan de achterkant moet je een blauwe circel kunnen zien die grof gezegd de diameter van drie keer de proplas is. Uitgaande van het gegeven dat het gat die gemaakt is voor de proplas 6 m/m, moet de diameter van de blauwe ring ongeveer 18m/m zijn, zonder (volledig)doorsmelting van het materiaal.
En nog even over het gas gebruik, uitgaande van een windstille situatie is de regel: liter keer 10 ten opzichte van de dikte van het materiaal. Voorbeeld: materiaal is 0.8 m/m maal 10 is 8 liter.
Greetzz Renate.
Het gaat erom dat het goed doorgloeit.
(of is het met een d?)
Je kunt het controleren bij een proefstukje, aan de achterkant moet je een blauwe circel kunnen zien die grof gezegd de diameter van drie keer de proplas is. Uitgaande van het gegeven dat het gat die gemaakt is voor de proplas 6 m/m, moet de diameter van de blauwe ring ongeveer 18m/m zijn, zonder (volledig)doorsmelting van het materiaal.
En nog even over het gas gebruik, uitgaande van een windstille situatie is de regel: liter keer 10 ten opzichte van de dikte van het materiaal. Voorbeeld: materiaal is 0.8 m/m maal 10 is 8 liter.
Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
Ik vind het nogal wat. Maar zal het eens uitproberen. Je hebt het hier over 0.8 mm dikte. Maar 2cv plaatwerk is dunner. 0.8 mm autoplaat kan veel meer hebben.renate schreef:@TB: ik bedoel echt stand 6, en ook bedoel ik de de 155.
Als ik 2 van zulke 0.8 mm platen op elkaar leg dan zal het nog wel lukken op stand 6. Maar met 2cv plaatwerk? Daar vallen op stand 3 met proplassen soms al gaten in. Stand 2 gaat net.
Maar zoals gezegd, ik zal het eens gaan proberen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987