Startmotor vervangen

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Startmotor vervangen

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 13:13

De startmotor van de burton heeft de geest gegeven. Met de multimeter gaan meten en met starten trekt hij in 1 keer de accu leeg. Erg k***. Dat verklaard het slechte starten. Het gaat om een imitatie startmotor die het toch ruim 2,5 jaar uitgehouden heeft. Maar hoe vervang ik de startmotor?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 25 okt, 2010 13:36

twee bouten losmaken, de accukabel loshalen bij de startmotor, de dynamodraad loshalen en startkabel (met stekkertje of schroefje) loshalen. Dan pak je de dynamo er zo tussen uit. Vervolgens een goeie dynamo kopen en even melden aan je leverancier!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 13:47

Dank voor de korte beschrijving. Ik heb dit nu voor de 2x keer gemeldt bij de leverancier. De eerste was na 2-3 maanden al overleden. Ik heb nu een nieuwe ducellier. Als het vanavond droog is dan wissel ik de startmotor om.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 okt, 2010 14:22

koppel de kabels aan de accu los. koppel de twee aansluitingen v/d startmotor en vervolgens de bevestigingsbouten van de startmotor los. (startmotor wel even vasthouden) monteren in omgekeerde volgorde
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 14:34

Moet je nog iets smeren op de krans vooraan?
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 okt, 2010 14:41

nope

(mijn mail nog gehad?)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 14:44

(nee ik heb je e-mail niet gehad. Wanneer heb je deze verstuurd? Dan kijk ik het na)
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 okt, 2010 15:32

gisteravond laat, naar je gmail
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 25 okt, 2010 15:51

Wat doet de startmotor bij jou?

A. gieren en roken?
B. Klikken en verder niks?
C. vul wat anders leuks en onverklaarbaars in. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 20:30

@punky

Antwoord C:
- Hij draait rond maar de motor slaat niet aan. Hij trekt tijdens het starten mijn accu leeg. En dat is een 55 ampere accu. Dus ik vermoed dat het relais kapot is. Want met starten gaat de voltmeter tot onder de 10 Volt. En als ik stop staat de accu tot net boven de 12 volt.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 25 okt, 2010 22:22

Dat klinkt toch niet abnormaal? Een goedwerkende startmotor is een geweldige stroomvreter. Een spanningsval naar 10 Volt is bij draaiende startmotor niet verbazend. Als je motor niet wil aanslaan en je blijft doorstarten, trek je inderdaad je accu leeg.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 26 okt, 2010 22:08

Vandaag de nieuwe startmotor gemonteerd en het probleem is voorbij. Ik heb een nieuwe ducellier gemonteerd. Hij start weer als een zonnetje. Het was met de andere startmotor dat de voltmeter ver onder 10 ging en net boven de 9 bleef staan. De nieuwe blijft erboven.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 12 nov, 2010 14:51

backfire schreef:twee bouten losmaken, de accukabel loshalen bij de startmotor, de dynamodraad loshalen en startkabel (met stekkertje of schroefje) loshalen. Dan pak je de dynamo er zo tussen uit. Vervolgens een goeie dynamo kopen en even melden aan je leverancier!
Een tiep verwarring?? Of zit er bij jou echt een dynamo op het vliegwiel? :shock: :D

PS. Makkelijk te vervangen zo'n startmotor hè, leuk sleutel klusje als je het nog niet zoveel gedaan hebt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 12 nov, 2010 16:57

nee geen typeverwarring, want de draad van de dynamo zit wel degelijk aan de startmotor, op dezelfde bout waar ook de accu aangesloten zit ;)

Ik moest ook weer even goed lezen hoor :lol:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 12 nov, 2010 17:02

Ik heb eens een finse azu uit 58 gezien die hadden ze op 12 volt omgebouwd. De moderne dynamo hadden ze dwars op de versnellingsbak gezet met een riem om de remtrommel. Het idee van een fiets ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie