Pagina 1 van 2

Startmotor vervangen

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:13
door BasvanEerden
De startmotor van de burton heeft de geest gegeven. Met de multimeter gaan meten en met starten trekt hij in 1 keer de accu leeg. Erg k***. Dat verklaard het slechte starten. Het gaat om een imitatie startmotor die het toch ruim 2,5 jaar uitgehouden heeft. Maar hoe vervang ik de startmotor?

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:36
door backfire
twee bouten losmaken, de accukabel loshalen bij de startmotor, de dynamodraad loshalen en startkabel (met stekkertje of schroefje) loshalen. Dan pak je de dynamo er zo tussen uit. Vervolgens een goeie dynamo kopen en even melden aan je leverancier!

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:47
door BasvanEerden
Dank voor de korte beschrijving. Ik heb dit nu voor de 2x keer gemeldt bij de leverancier. De eerste was na 2-3 maanden al overleden. Ik heb nu een nieuwe ducellier. Als het vanavond droog is dan wissel ik de startmotor om.

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 14:22
door dyane_maniac
koppel de kabels aan de accu los. koppel de twee aansluitingen v/d startmotor en vervolgens de bevestigingsbouten van de startmotor los. (startmotor wel even vasthouden) monteren in omgekeerde volgorde

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 14:34
door BasvanEerden
Moet je nog iets smeren op de krans vooraan?

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 14:41
door dyane_maniac
nope

(mijn mail nog gehad?)

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 14:44
door BasvanEerden
(nee ik heb je e-mail niet gehad. Wanneer heb je deze verstuurd? Dan kijk ik het na)

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 15:32
door dyane_maniac
gisteravond laat, naar je gmail

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 15:51
door Punky
Wat doet de startmotor bij jou?

A. gieren en roken?
B. Klikken en verder niks?
C. vul wat anders leuks en onverklaarbaars in. ;-)

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 20:30
door BasvanEerden
@punky

Antwoord C:
- Hij draait rond maar de motor slaat niet aan. Hij trekt tijdens het starten mijn accu leeg. En dat is een 55 ampere accu. Dus ik vermoed dat het relais kapot is. Want met starten gaat de voltmeter tot onder de 10 Volt. En als ik stop staat de accu tot net boven de 12 volt.

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 22:22
door achtpeter
Dat klinkt toch niet abnormaal? Een goedwerkende startmotor is een geweldige stroomvreter. Een spanningsval naar 10 Volt is bij draaiende startmotor niet verbazend. Als je motor niet wil aanslaan en je blijft doorstarten, trek je inderdaad je accu leeg.

Geplaatst: di 26 okt, 2010 22:08
door BasvanEerden
Vandaag de nieuwe startmotor gemonteerd en het probleem is voorbij. Ik heb een nieuwe ducellier gemonteerd. Hij start weer als een zonnetje. Het was met de andere startmotor dat de voltmeter ver onder 10 ging en net boven de 9 bleef staan. De nieuwe blijft erboven.

Geplaatst: vr 12 nov, 2010 14:51
door CitRoel
backfire schreef:twee bouten losmaken, de accukabel loshalen bij de startmotor, de dynamodraad loshalen en startkabel (met stekkertje of schroefje) loshalen. Dan pak je de dynamo er zo tussen uit. Vervolgens een goeie dynamo kopen en even melden aan je leverancier!
Een tiep verwarring?? Of zit er bij jou echt een dynamo op het vliegwiel? :shock: :D

PS. Makkelijk te vervangen zo'n startmotor hè, leuk sleutel klusje als je het nog niet zoveel gedaan hebt.

Geplaatst: vr 12 nov, 2010 16:57
door backfire
nee geen typeverwarring, want de draad van de dynamo zit wel degelijk aan de startmotor, op dezelfde bout waar ook de accu aangesloten zit ;)

Ik moest ook weer even goed lezen hoor :lol:

Geplaatst: vr 12 nov, 2010 17:02
door AZL57
Ik heb eens een finse azu uit 58 gezien die hadden ze op 12 volt omgebouwd. De moderne dynamo hadden ze dwars op de versnellingsbak gezet met een riem om de remtrommel. Het idee van een fiets ;-)