Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 7 jaar)

Plaats reactie
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 7 jaar)

Bericht door shorttrack » wo 6 feb, 2019 15:10

Begin maar even met lezen bij bericht 4. Ik heb dit topic even een nieuw leven in geblazen.

Hallo allemaal,

Wat een reparatie van een paar weekenden had moeten zijn is door uitstellen iets van bijna twee jaar geworden ;) We kennen het allemaal wel denk ik. Maar goed.

Mijn 2cv staat momenteel bij mijn ouders voor wat reparatie en opknapwerk. Ik ben zelf en tijdje geleden naar België verhuist vanuit Nederland en het is ongeveer 150 km rijden van mijn ouders naar hier. De auto is sinds hij stil staat niet meer gestart. Wel is hij vlak voor het wegzetten nog naar de garage geweest. Er was een probleem aan de motor dat toen volledig verholpen is. De motor zou dus goed moeten zijn.

Maar waar moet ik op letten als ik de motor opnieuw wil starten. Ik denk niet dat het gewoon instappen en sleutel draaien is.
Ik denk zelf aan de benzine die misschien niet meer goed is?

De verhuis zou over een paar dagen al gebeuren dus veel tijd om de motor wat in te rijden is er ook niet. Dus zou graag hebben dat we de nieuwe start ineens goed doen.

Alvast bedankt voor de tips.
Laatst gewijzigd door shorttrack op do 12 jun, 2025 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user

Re: Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Bericht door Thijs » do 7 feb, 2019 12:53

Tja, bij lang stilstaan vormt zich roest in het spruitstuk en dat valt in de in- en uitlaatpoorten. Als je dan gaat starten ben je die roest tussen de kleppen aan het pletten...
Het beste kun je het spruitstuk verwijderen en de roest uit de kop/poorten verwijderen voor het starten.

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 2 jaar)

Bericht door engbokho » do 7 feb, 2019 18:58

Ik zou de motor een tiental slagen draaien met de slinger (om wat oliedruk op te bouwen en benzine aan te zuigen) en daarna gewoon proberen te starten. Als er niet teveel benzine in de tank zit zou ik er een een paar liter verse benzine bij doen. Accu aansluitern en gaan!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Re: Auto starten na lang stilstaan. (Bijna 7 jaar)

Bericht door shorttrack » do 12 jun, 2025 22:03

Ik heb de titel even aangepast van 2 jaar naar 7 jaar.

Het is nu dan eindelijk echt zo ver. We gaan onze 2cv van stal halen na 7 jaar. We willen eerst weten of hij nog door de keuring gaat. Zo ja, joepie We kunnen er terug meer rijden.
Zo niet, ai ai ai. Eens kijken wat er moet gebeuren. Bij te veel kosten doen we hem weg en kopen we misschien een volkswagen t4 campertje.

Maar eerst de 2cv. Ik ben het volgende van plan om hem naar de keuren te krijgen. De motor reed perfect dus ik vermoed dat daar niet te veel aan moet gebeuren.

- eerst ga ok de auto eens wassen. Dan kun ik meteen goed zien of er eventuele extra roest gevormd is. De 2cv heeft altijd droog binnen in een open stal gestaan.

- het spruitstuk er eens afhalen om te zien of er geen gruis in zit.

- alle oude olie mag eruit en dan nieuwe erin. Vervang ik dan ook best de oliefilter? Of kan die nog eventjes mee voor dat ritje?

- De benzine weet ik niet zo goed. Moet ik de tank leeg pompen en nieuwe verse benzine erin doen? Ik heb geen idee hoeveel benzine er nu in zit. Kan ik ook gewoon de nieuwe benzine met de auto mengen als er maar een bodempje in zit?

- De achterbanden zijn te ver versleten voor de keuring. De voorbanden zouden er nog doorheen kunnen. Maar hij heeft wel 7 jaar op die banden stil gestaan. Toch rijd ik er zo mee naar de keuring. Hopelijk wordt hij enkel daarop afgekeurd.

- ik woon in belgie en kan voor 75 euro kentekenplaten krijgen die 20 dagen geldig zijn.
Wat ik niet zo goed weet is hoe het zit met de verzekering. De 2cv is mijn enigste auto. Ik heb wel een brandverzekering op mijn woning. Kan ik daar iets mee doen? Of kan ik bij mijn toekomstige verzekeraar terecht? (Mischien moet ik daar gewoon eens naar bellen).

- De accu heeft niet aan de druppel gelegen en staat al jaren leeg. Die lijkt me dan ook afgeschreven. Ik kan misschien de accu van de auto van mijn schoonvader (daar staat de auto) er even in doen om de rit naar de keuring te maken.

Er zijn wellicht belangrijke zaken die ik vergeten ben. Dus die hoor ik graag.

Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in om de 2cv weer an stal te halen. Het heeft wat langer moeten duren omdat onze dochter ontzetten wagenziek is. Maar dat gaat al een stuk beter nu (het lijkt zelfs bijna helemaal weg te zijn). Dus we kunnen we dromen van plezier ritjes en vakanties met de 2cv
2cv special 1986

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 12 jun, 2025 22:33

Succes, ik heb maar even reacties in rood gezet
shorttrack schreef: do 12 jun, 2025 22:03 Ik heb de titel even aangepast van 2 jaar naar 7 jaar.

Het is nu dan eindelijk echt zo ver. We gaan onze 2cv van stal halen na 7 jaar. We willen eerst weten of hij nog door de keuring gaat. Zo ja, joepie We kunnen er terug meer rijden.
Zo niet, ai ai ai. Eens kijken wat er moet gebeuren. Bij te veel kosten doen we hem weg en kopen we misschien een volkswagen t4 campertje.

Vergis je niet in de kosten van een T4 camper

Maar eerst de 2cv. Ik ben het volgende van plan om hem naar de keuren te krijgen. De motor reed perfect dus ik vermoed dat daar niet te veel aan moet gebeuren.

- eerst ga ok de auto eens wassen. Dan kun ik meteen goed zien of er eventuele extra roest gevormd is. De 2cv heeft altijd droog binnen in een open stal gestaan.

- het spruitstuk er eens afhalen om te zien of er geen gruis in zit.

Begin dan nu maar vast met het inspuiten van de moeren

- alle oude olie mag eruit en dan nieuwe erin. Vervang ik dan ook best de oliefilter? Of kan die nog eventjes mee voor dat ritje?

Natuurlijk meenemen voor die 5 euro

- De benzine weet ik niet zo goed. Moet ik de tank leeg pompen en nieuwe verse benzine erin doen? Ik heb geen idee hoeveel benzine er nu in zit. Kan ik ook gewoon de nieuwe benzine met de auto mengen als er maar een bodempje in zit?

Helemaal legen is wel aan te bevelen, na 7 jaar zijn je lichte delen er wel uit en die heb je nodig om te starten

- De achterbanden zijn te ver versleten voor de keuring. De voorbanden zouden er nog doorheen kunnen. Maar hij heeft wel 7 jaar op die banden stil gestaan. Toch rijd ik er zo mee naar de keuring. Hopelijk wordt hij enkel daarop afgekeurd.

Ingecalculeerd risico

- ik woon in belgie en kan voor 75 euro kentekenplaten krijgen die 20 dagen geldig zijn.
Wat ik niet zo goed weet is hoe het zit met de verzekering. De 2cv is mijn enigste auto. Ik heb wel een brandverzekering op mijn woning. Kan ik daar iets mee doen? Of kan ik bij mijn toekomstige verzekeraar terecht? (Mischien moet ik daar gewoon eens naar bellen).

Die Belgische kentekenplaten en verzekering heb ik de ballen verstand van, bel je verzekeraar eens

- De accu heeft niet aan de druppel gelegen en staat al jaren leeg. Die lijkt me dan ook afgeschreven. Ik kan misschien de accu van de auto van mijn schoonvader (daar staat de auto) er even in doen om de rit naar de keuring te maken.

Die is wel stuk, die ander accu is mogelijk maar moet die wel passen en goed vast zitten voor de keuring

Er zijn wellicht belangrijke zaken die ik vergeten ben. Dus die hoor ik graag.

Ik heb er in ieder geval al heel veel zin in om de 2cv weer an stal te halen. Het heeft wat langer moeten duren omdat onze dochter ontzetten wagenziek is. Maar dat gaat al een stuk beter nu (het lijkt zelfs bijna helemaal weg te zijn). Dus we kunnen we dromen van plezier ritjes en vakanties met de 2cv
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 13 jun, 2025 18:40

Zie link voor het verwijderen en schoon maken van het spruitstuk.

viewtopic.php?t=17751
Schultenbräu das ist mein Bier !

shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door shorttrack » za 14 jun, 2025 00:35

Boudewijn schreef: vr 13 jun, 2025 18:40 Zie link voor het verwijderen en schoon maken van het spruitstuk.

viewtopic.php?t=17751
Dankjewel. Ik heb het al vaker eens gedaan. Maar nu ga ik betere inzichten hebben de volgende keer.
2cv special 1986

Plaats reactie