Koppeling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Koppeling

Bericht door Lelijke Eend » vr 2 mei, 2003 01:26

Als de motor van mijn Eend warm is en ik wil weg rijden, dan trilt mijn hele Eend tot in de kit-voegen. Het schakelen tijdens het rijden gaat vlekkeloos, het gaat dus alleen om het optrekken. Hoe komt dat en wat kan ik er aan doen ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Trillende koppeling

Bericht door Gerard2cv » vr 2 mei, 2003 12:14

Dat betekend dus een vette of kromme kopelingsplaat.
Als je weet dat je koppelingsplaat nog prima van dikte is,Kan je een hele gemene truuk
uithalen nl.Zet je auto tegen een stevige muur(Zachtjes)Dan in z'n 1 en de koppeling
langzaam op laten komen,Zodat hij echt slipt.Hij zal dan erg warm worden,waardoor
de olie op de plaat hopenlijk verbrandt.Meerdere malen met succes toegepast.
Hopenlijk succes.

Gast

Bericht door Gast » vr 2 mei, 2003 13:38

Pas op dat je je bumper en bumpersteunen dan niet in puin drukt..Je kunt ook je auto op de handrem zetten, en dan in z'n 4 weg proberen te rijden met flink gas op de plank.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Triilende koppeling

Bericht door Gerard2cv » za 3 mei, 2003 09:36

Ik merk dat sommige heren mijn zaak flink overdrijven.Het is niet de bedoeling om het naar god te helpen. 1 minuut is dikwijls lang zat. Je mag uiteraard ook
de motor er uithalen en een nieuwe koppeling monteren.Ik dacht je hiermee een iets
makkelijker tip te geven,maar als dit zo in verkeerde aarde valt houdt ik dit soort tips wel
voor me.
Gerard.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: Triilende koppeling

Bericht door leo top » za 3 mei, 2003 11:49

Gerard Maas schreef:Ik merk dat sommige heren mijn zaak flink overdrijven.Het is niet de bedoeling om het naar god te helpen. 1 minuut is dikwijls lang zat. Je mag uiteraard ook
de motor er uithalen en een nieuwe koppeling monteren.Ik dacht je hiermee een iets
makkelijker tip te geven,maar als dit zo in verkeerde aarde valt houdt ik dit soort tips wel
voor me.
Gerard.
:P
Dit is nu een tip uit de praktijk waar je wat aan hebt. Zo kreeg ik jaren geleden toen ik met mijn eend aan de kant van de weg stond met een motor die steeds inhield, van een wegenwachter de tip om een liter dieselolie in een volle tank te doen, dan zou een klep (die naar zijn idee vastzat) wat meer smering krijgen en misschien losgaan. Het hielp en ik heb nog zeker 2 jaar zonder problemen met die eend gereden.
Dit is ook zo'n praktijk oplossing, en daar heb je wat aan, dus Gerard, wat mij betreft nog veel meer van deze oplossingen.
Leo

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » za 3 mei, 2003 14:24

Helemaal mee eens
Want we hebben toch allemaal heen handboek thuis liggen waar "allles" instaat.
Nou geef mij maar de praktijk versies daar heb ik meer aan.
en anders zou dit forum toch nergens op slaan???
Morgen lekker naar citromobiel in het zonnetje.

Groeten Teun

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 3 mei, 2003 21:22

Ik wil mij voor de volle 100% bij Leo en Teun aansluiten. Tips uit de praktijk zijn vaak beter dan een handboek-tip, want dat is theorie en niet alles is meetbaar en/of na te gaan. En daarbij, je bent niet verplicht een tip in de praktijk ook werkelijk uiot te voeren :wink: Overigens, ik ben een beetje boel een leek op Eenden-gebied + ik ben van nature helaas een klein beetje wantrouwend en ongeloofelijk eigenwijs(nog eigenwijzer dan een Eend). Ik wou je tip echt niet de grond in stampen Gerard, mijn excuzes.

Ik denk zelf dat ik thuis eerst eens goed naar de koppeling kijk en dan beslis wat ik er mee doe. Weet iemand of het voor de koppeling + versnellingsbak e.d. uit maakt of ik mijn Eend tegen de muur zet (haleluja, wat klinkt dat eng) of dat ik met de handrem er op de koppeling in z'n 4 op laat komen ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Trillende koppeling

Bericht door Gerard2cv » zo 4 mei, 2003 07:33

Uiteraard is dat ook ee goede optie,want je hebt het goed begrepen.
de koppeling even flink laten slippen en hopen dat je van je hlacht af ben.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 4 mei, 2003 12:25

In hoever moet ik dan trouwens de koppeling laten slippen ? Moet ik de koppelingsplaten elkaar maar net laten raken of moet ik de koppelingsplaten zo hard tegen elkaar aan laten duwen zodat ik bijna door mijn handrem heen schiet / de motor bijna stil valt ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Trillende koppeling

Bericht door Gerard2cv » ma 5 mei, 2003 07:49

Je laat de koppeling zo slippen dat je hem net gaat ruiken.De handrem van schijfremmen
lijken me niet sterk genoeg.Een band of iets anders zachts tussen de muur is natuurlijk
altijd aan te bevelen,Maar het is niet de bedoeling om een aanrijding te maken maar alles
met beleid.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 20:31

Ik moest gister even achteruit een hoge stoeprand op en toen heb ik daar ff misbruik van gemaakt door de koppeling flink te laten slippen. Wat er op zat, zit er nu geheid niet meer op :D
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 8 mei, 2003 09:22

oke! maar 1 advies: Doe het de volgende keer niet in zn achteruit... Een eendebak kan niks hebben in zn achteruit. Je zal niet de eerste zijn die, na hard achteruitrijden of achteruit een berg op, zn bak vast rijdt. En dan is het einde versnellingsbak!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 8 mei, 2003 17:19

Goed dat ik het weet. Ik zal voortaan een aanloop nemen (kan ik met 80 in z'n achteruit de stoeprand op stuiteren ;) ).
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 8 mei, 2003 20:42

Hoi,
das opzich niet zo verkeerd want als je toch je versnellingsbak naar de maan rijd en je zet er vervolgens een nieuwe in kan je gelijk even naar je koppeling kijken :wink:
Toen ik mijn eend net had, trilde die ook heel erg bij het wegrijden. Ik dacht toen ook dat er iets met de koppeling was tot een vriend van mij die als wat langer eend rijd er trillingsvrij mee weg reed! Na 2 maanden rijden had ik het gelukkig ook onder de knie, dus ik zou zeggen blijven oefenen. Mijn koppeling is nog steeds niet de fijnste die je kan hebben maar ik rijd er nu probleemloos mee al zo'n 11.000km
2cv az 1968

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » vr 9 mei, 2003 09:41

het is inderdaat waar dat als je gewend bent met een bepaald toerental weg te rijden, dit wel eens het verkeerde kan zijn.
De eend heeft namelijk een toerental ik gok 1500 toeren waarbij de motor ontzettend trilt bij het wegrijden. Rij je stationair weg of met hogere toeren is er niets aan de hand.
Probeer maar eens, en laat iemand die al langer eend rijdt het eens proberen

Gesloten