Fan beschadigd - vervangen?

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Fan beschadigd - vervangen?

Bericht door pcrodent » di 10 jul, 2007 10:03

Dit weekend is de ventilator voorop de motor op de snelweg met bout en al uit de motor gekomen. Een hels kabaal attendeerde mij erop dat het een verstandig idee was om de laatste 100m (!!!) vluchtstrook te benutten om het eendje op tot stilstand te brengen. Na enig zoeken de oorzaak van het geluidje gevonden: de bout 14 die in de nokkenas hoort zat er niet meer in (!!!). Die lag samen met de fan los achter het grilletje.
Gelukkig kon ik een vervangende bout laten aanrukken (die oude wilde er niet meer in) en alles deed het weer prima.

Maar nu het volgende: die ventilator heeft wel een paar klappen gehad nu en sommige bladen zijn beschadigd enz. Niet dat ik me zorgen maak om de door het ding gegenereerde luchtstroom, maar om het aantal rondjes dat dat ding per minuut draait. Heb ik nu niet kans dat de ventilator - net als bij wielen - " uit balans is" en allemaal vervelende trillingen gaat veroorzaken? (ik weet niet of ze normaal gesproken gebalanceerd zijn, maar ik vond 'm nogal zwaar...) Mocht dit zo zijn, vervangen dan maar?

Vraag 2, als toch die bout weer los is (zucht), is het een goed idee om er Loc-Tite op te doen? Scheelt me misschien weer een keer de bout-fan-speurtocht op de vluchtstrook.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 10 jul, 2007 10:18

ik zou zowieso een nieuwe fan monteren, de kans bestaat dat er nu ineens een stuk afbreekt en dan ben je nog niet jarig. (beschadiging oliekoeler enz)
wat ik heb geleerd is dat je de bout erin moet draaien met een klein beetje (echt een típje) olie van de peilstok. goed vast zetten en dan is het in orde.
Verbruik: Afbeelding

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 10 jul, 2007 10:28

Ven vervangen door een nieuwe. Deze zit met 6 bouten aan je poelie vast.

Het likje olie moet tussen de polie en je krukas. Deze zitten conisch op mekaar, maar kunnen zo dus ook echt goed vast gaan zitten. Een likje olie verhelpt dit en maakt demontage later makkelijk.

Bij de bout die het geheel vast houdt moet een veerring zitten. Ik zou zelf geen lock-tite gebruiken, omdat dat spul als het goed is al zo moeilijk van uit mekaar wil.

Dus met een nieuwe ven en een veerring zou je klaar moeten zijn. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » di 10 jul, 2007 10:39

ja, idd goed vastzetten is voldoende. Het aantippen met olie zorgt ervoor dat ie niet vast gaat roesten of iets dergelijks zodat de fan er ook weer af kan. (je wil echt niet dat die bout vastgerot is).
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wieltje1 » di 10 jul, 2007 22:27

ik zou geen lock-tite gebruiken en zeker niet van goede kwaliteit heb je een hoop extra werk als deze er weer eens af moet ,gewwon goed vast zetten en vast is vast
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 16 jul, 2007 16:00

Dank u allen! Heb de fan vervangen en het grilletje ook meteen (die was ook ehm.... getroffen ;)). Loc-tite heb ik maar niet gedaan :)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door pieterke » ma 16 jul, 2007 16:18

Als ik die bout vastdraai hou ik altijd de starterkrans tegen met een stevige schroevendraaier die ik afzet tegen blok. dan zit ie goed vast !
als je je sokken maar aanhoudt !

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 16 jul, 2007 16:35

op de compressie vast zetten is voldoende, wel contackt uit anders springt ie aan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 16 jul, 2007 22:05

Er is locktite in verschillende soorten. Er zijn soorten die zo sterk zijn dat je de bout never nooit niet meer los krijgt, er zijn ook soorten die je bout alleen een beetje borgen.
Afblijven.

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 20 jul, 2007 17:36

je kan locktite gebruiken maar een veerring tussen de bout is ook goed als je locktite op de krusas dan heb je een probleem dan kan je de volgende keer de vin er af slaan en de poelie er af slijpen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » do 7 feb, 2008 22:08

Ik heb eigenlijk ook een probleempje met de Poelie, maar dan meer de bout er voor, die heb ik tijdens het demonteren jaren geleden...te goed opgeborgen zullen we maar zeggen. nu wil ik een andere kopen, met als voordeel dat ik dan een inbus kan pakken die makelijker los kan dan met een pijpsleutel op die bout rommelen. maar ik twijfel over de lengte van de bout.

Weet iemand hoe lang de bout mag/moet zijn?
onder druk wordt alles vloeibaar

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 7 feb, 2008 22:22

Vergeet het maar. De schroefdraad is M9. De meeste ijzerhandelaren denken dat die maat niet bestaat. De kans dat je er aan kan komen is uiterst gering.
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 7 feb, 2008 22:24

Heb je een imbus bout gevonden met dezelfde diameter en spoed? Niet slecht want dit is een lastige maat om te vinden. Lengte ach, gewoon een te lange nemen en dan op basis van de orginele op maat zagen.

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » do 7 feb, 2008 22:41

Ik heb m nog niet maar het leek me bij een beetje speciaal zaak geen probleem...ga morgen shoppen, laat het zeker even weten!

de spoed lijkt me redelijk standaard (verschillende bouten passen ook uit de "rommel bak" van de Garage van een vriend)
Niet om beidehand te zijn of zo maar het lijkt mij meer M10 trouwens...dat gaf mijn schuifmaat en de moer die ik er op draaide aan...
Mogelijk dat er ander maten zijn?!

MAAR op maat maken van de originele....gaat dus helaas niet, die ben ik kwijt. :-(

Dus het is niet bekend hoe lang hij mag/moet zijn?
onder druk wordt alles vloeibaar

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 8 feb, 2008 10:32

Lelijke Eend schreef:Vergeet het maar. De schroefdraad is M9. De meeste ijzerhandelaren denken dat die maat niet bestaat. De kans dat je er aan kan komen is uiterst gering.
volgens mij is het M14 x ... (spoed?) (uit m'n hoofd) maar die is misschien nog wel lastiger te vinden dan M9

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie