Fan beschadigd - vervangen?
-
- Gebruiker
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Fan beschadigd - vervangen?
Dit weekend is de ventilator voorop de motor op de snelweg met bout en al uit de motor gekomen. Een hels kabaal attendeerde mij erop dat het een verstandig idee was om de laatste 100m (!!!) vluchtstrook te benutten om het eendje op tot stilstand te brengen. Na enig zoeken de oorzaak van het geluidje gevonden: de bout 14 die in de nokkenas hoort zat er niet meer in (!!!). Die lag samen met de fan los achter het grilletje.
Gelukkig kon ik een vervangende bout laten aanrukken (die oude wilde er niet meer in) en alles deed het weer prima.
Maar nu het volgende: die ventilator heeft wel een paar klappen gehad nu en sommige bladen zijn beschadigd enz. Niet dat ik me zorgen maak om de door het ding gegenereerde luchtstroom, maar om het aantal rondjes dat dat ding per minuut draait. Heb ik nu niet kans dat de ventilator - net als bij wielen - " uit balans is" en allemaal vervelende trillingen gaat veroorzaken? (ik weet niet of ze normaal gesproken gebalanceerd zijn, maar ik vond 'm nogal zwaar...) Mocht dit zo zijn, vervangen dan maar?
Vraag 2, als toch die bout weer los is (zucht), is het een goed idee om er Loc-Tite op te doen? Scheelt me misschien weer een keer de bout-fan-speurtocht op de vluchtstrook.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gelukkig kon ik een vervangende bout laten aanrukken (die oude wilde er niet meer in) en alles deed het weer prima.
Maar nu het volgende: die ventilator heeft wel een paar klappen gehad nu en sommige bladen zijn beschadigd enz. Niet dat ik me zorgen maak om de door het ding gegenereerde luchtstroom, maar om het aantal rondjes dat dat ding per minuut draait. Heb ik nu niet kans dat de ventilator - net als bij wielen - " uit balans is" en allemaal vervelende trillingen gaat veroorzaken? (ik weet niet of ze normaal gesproken gebalanceerd zijn, maar ik vond 'm nogal zwaar...) Mocht dit zo zijn, vervangen dan maar?
Vraag 2, als toch die bout weer los is (zucht), is het een goed idee om er Loc-Tite op te doen? Scheelt me misschien weer een keer de bout-fan-speurtocht op de vluchtstrook.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
ik zou zowieso een nieuwe fan monteren, de kans bestaat dat er nu ineens een stuk afbreekt en dan ben je nog niet jarig. (beschadiging oliekoeler enz)
wat ik heb geleerd is dat je de bout erin moet draaien met een klein beetje (echt een típje) olie van de peilstok. goed vast zetten en dan is het in orde.
wat ik heb geleerd is dat je de bout erin moet draaien met een klein beetje (echt een típje) olie van de peilstok. goed vast zetten en dan is het in orde.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ven vervangen door een nieuwe. Deze zit met 6 bouten aan je poelie vast.
Het likje olie moet tussen de polie en je krukas. Deze zitten conisch op mekaar, maar kunnen zo dus ook echt goed vast gaan zitten. Een likje olie verhelpt dit en maakt demontage later makkelijk.
Bij de bout die het geheel vast houdt moet een veerring zitten. Ik zou zelf geen lock-tite gebruiken, omdat dat spul als het goed is al zo moeilijk van uit mekaar wil.
Dus met een nieuwe ven en een veerring zou je klaar moeten zijn.
Het likje olie moet tussen de polie en je krukas. Deze zitten conisch op mekaar, maar kunnen zo dus ook echt goed vast gaan zitten. Een likje olie verhelpt dit en maakt demontage later makkelijk.
Bij de bout die het geheel vast houdt moet een veerring zitten. Ik zou zelf geen lock-tite gebruiken, omdat dat spul als het goed is al zo moeilijk van uit mekaar wil.
Dus met een nieuwe ven en een veerring zou je klaar moeten zijn.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik heb eigenlijk ook een probleempje met de Poelie, maar dan meer de bout er voor, die heb ik tijdens het demonteren jaren geleden...te goed opgeborgen zullen we maar zeggen. nu wil ik een andere kopen, met als voordeel dat ik dan een inbus kan pakken die makelijker los kan dan met een pijpsleutel op die bout rommelen. maar ik twijfel over de lengte van de bout.
Weet iemand hoe lang de bout mag/moet zijn?
Weet iemand hoe lang de bout mag/moet zijn?
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik heb m nog niet maar het leek me bij een beetje speciaal zaak geen probleem...ga morgen shoppen, laat het zeker even weten!
de spoed lijkt me redelijk standaard (verschillende bouten passen ook uit de "rommel bak" van de Garage van een vriend)
Niet om beidehand te zijn of zo maar het lijkt mij meer M10 trouwens...dat gaf mijn schuifmaat en de moer die ik er op draaide aan...
Mogelijk dat er ander maten zijn?!
MAAR op maat maken van de originele....gaat dus helaas niet, die ben ik kwijt.
Dus het is niet bekend hoe lang hij mag/moet zijn?
de spoed lijkt me redelijk standaard (verschillende bouten passen ook uit de "rommel bak" van de Garage van een vriend)
Niet om beidehand te zijn of zo maar het lijkt mij meer M10 trouwens...dat gaf mijn schuifmaat en de moer die ik er op draaide aan...
Mogelijk dat er ander maten zijn?!
MAAR op maat maken van de originele....gaat dus helaas niet, die ben ik kwijt.

Dus het is niet bekend hoe lang hij mag/moet zijn?
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
volgens mij is het M14 x ... (spoed?) (uit m'n hoofd) maar die is misschien nog wel lastiger te vinden dan M9Lelijke Eend schreef:Vergeet het maar. De schroefdraad is M9. De meeste ijzerhandelaren denken dat die maat niet bestaat. De kans dat je er aan kan komen is uiterst gering.
greetzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400