Geblokkeerde versn.bak
Geblokkeerde versn.bak
Hallo eendenvrienden,
Vorige week heb ik een eend gekocht. 1985, 2Cv special Gris Cormoran, 94.000km. Helaas was de versnellingsbak geblokkeerd. Bovendeksel gelicht en bleek de schakelvork van de eerste en tweede versnelling niet meer afzonderlijk te bewegen. De primaire as naar achteren verwijderd en toen kon ik de synchronisatienaaf van de 2e/3e en het daaromheendraaiende reductietandwiel uit elkaar nemen. Ik kan echter niet veel schade ontdekken, behalve dat de uiteinden van de vertandingen van de synchronaaf wat korter lijken geworden.
Wat te doen? Ruilversnellingsbak kost ronde de 550 Euro, waarbij ik me afvraag wat de kwaliteit daarvan is.
En er zijn nog veel meer problemen op te lossen, van onder tot boven en van voor naar achter.
Vorige week heb ik een eend gekocht. 1985, 2Cv special Gris Cormoran, 94.000km. Helaas was de versnellingsbak geblokkeerd. Bovendeksel gelicht en bleek de schakelvork van de eerste en tweede versnelling niet meer afzonderlijk te bewegen. De primaire as naar achteren verwijderd en toen kon ik de synchronisatienaaf van de 2e/3e en het daaromheendraaiende reductietandwiel uit elkaar nemen. Ik kan echter niet veel schade ontdekken, behalve dat de uiteinden van de vertandingen van de synchronaaf wat korter lijken geworden.
Wat te doen? Ruilversnellingsbak kost ronde de 550 Euro, waarbij ik me afvraag wat de kwaliteit daarvan is.
En er zijn nog veel meer problemen op te lossen, van onder tot boven en van voor naar achter.
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
voor 550 euro heb je een gereviseerde neem ik aan. Je mag aannemen dat je dan iets goed hebt, maat waarom niet gewoon een 2e hands bak erin ?
OK. Je loopt een risico dat hij ook niet 100% is, maar je betaald natuurlijk ook stukken minder. Een advertentie op de markt en je hebt zo een nieuwe 2e hands bak voor weinig
Marcel
OK. Je loopt een risico dat hij ook niet 100% is, maar je betaald natuurlijk ook stukken minder. Een advertentie op de markt en je hebt zo een nieuwe 2e hands bak voor weinig
Marcel
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Versnellingsbak
Mijn ervaring met zo'n soort geval, Maar dan moet als het deksel er af
is en met wat verdaaien van de .synchomeshringen je de bak weer geoon vrij kunnen
krijgen.Dan zit dikwijls het probleem in het deksel waar de borg in de kogel van de schakelstang kapot is.en je dus allen maar een ander deksel hoeft te kopen.
Hopenlijk succes.
is en met wat verdaaien van de .synchomeshringen je de bak weer geoon vrij kunnen
krijgen.Dan zit dikwijls het probleem in het deksel waar de borg in de kogel van de schakelstang kapot is.en je dus allen maar een ander deksel hoeft te kopen.
Hopenlijk succes.
Ik heb het probleem gevonden. De opsluitmoer van de schakelmof 2e/3e versnelling was losgedraaid, zat maar summier geborgd.
Demonteren en aandraaien van de moer, daarna borgen en alles moet weer goed zijn. Maar ik vond dat er ook wel veel ax. speling op de pignonas is.
Toevallig een gepensioneerde expert gevonden die de gehele bak gaat reviseren voor max. € 250,-
Ga ik me weer toelegggen op het volgende probleem, de achterremmen.
Zie aldaar.
Lex van de Poll
Demonteren en aandraaien van de moer, daarna borgen en alles moet weer goed zijn. Maar ik vond dat er ook wel veel ax. speling op de pignonas is.
Toevallig een gepensioneerde expert gevonden die de gehele bak gaat reviseren voor max. € 250,-
Ga ik me weer toelegggen op het volgende probleem, de achterremmen.
Zie aldaar.
Lex van de Poll
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
moer
ik heb ook zo'n vastgelopen bak. alleen kon ik die moer (als dat het is hoor) niet zo snel vinden toen ik het bovendeksel eraf had. (okay toegegeven er zat nog iets olie in, maar niet veel) waar hoort die moer te zitten? en zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten als ik de bak probeer te redden?
groet douwe
groet douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
sorry
sorry te voorbarig ik lees net dat ik de achterste deksel moet hebben... hier nog tips voor?
douwe -voorbariger dan zijn schaduw-
douwe -voorbariger dan zijn schaduw-
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
meestal als je bak vast staat staat hij in 2 versnellingen tegelijk. dit probleem had ik ook. ik heb toen maar de komplete bak uitelkaar gehaald en wat nodig was vervangen. daarna de schakelvorken opnieuw afgesteld. je moet het bovenste deksel van de versn. bak afhalen en dan zie je 3 stangen lopen met aan iedere stang een schakelvork. controleer of de bouten van de vorken die aan de schakelas zijn vastgemaakt nog stevig vast zitten. zoniet dan moet je/is het slim om de vorken opnieuw af te stellen.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar voor vragen ...... schrijf maar.
ps: als je te hard achteruit bent gereden wil nog wel eens de borging van een moer loslaten. dan moet je het achterste deksel verwijderen en controleren of de 2 moeren nog vast zitten.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar voor vragen ...... schrijf maar.
ps: als je te hard achteruit bent gereden wil nog wel eens de borging van een moer loslaten. dan moet je het achterste deksel verwijderen en controleren of de 2 moeren nog vast zitten.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
de pest is dat ik niet weet wat de voorgeschiedenis van de bak is. ik heb m ooit voor 50euro gekocht met blok (en startmotor, dynamo ed) het ging me niet om de bak, maar nu de bak van mijn dyane allerlei vreemde bijgeluiden begint te maken, heb ik ineens meer interesse in die andere bak. het zou mooi zijn als het een in principe prima bak is, waar alleen een moertje van los zit. of is dat allemaal niet zo simpel?
douwe - inmiddels best veel verstand van de techniek van de eend, maar bakken...-
douwe - inmiddels best veel verstand van de techniek van de eend, maar bakken...-
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
het kan zo simpel zijn maar het kan ook zijn dat je de schakelvorken moet afstelolen op de schapelstangen. dit kan je zelf makkelijk doen. als je bak echt is vastgelopen dan houd het op want dan moet je echt tandwielen en dingen gaan vervangen en dan kan je beter voor ongeveer 100 euro een 2e handse halen.
Job
Job