Geblokkeerde versn.bak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
vandepoll
Beginner
Beginner

Geblokkeerde versn.bak

Bericht door vandepoll » zo 4 mei, 2003 21:51

Hallo eendenvrienden,
Vorige week heb ik een eend gekocht. 1985, 2Cv special Gris Cormoran, 94.000km. Helaas was de versnellingsbak geblokkeerd. Bovendeksel gelicht en bleek de schakelvork van de eerste en tweede versnelling niet meer afzonderlijk te bewegen. De primaire as naar achteren verwijderd en toen kon ik de synchronisatienaaf van de 2e/3e en het daaromheendraaiende reductietandwiel uit elkaar nemen. Ik kan echter niet veel schade ontdekken, behalve dat de uiteinden van de vertandingen van de synchronaaf wat korter lijken geworden.
Wat te doen? Ruilversnellingsbak kost ronde de 550 Euro, waarbij ik me afvraag wat de kwaliteit daarvan is.
En er zijn nog veel meer problemen op te lossen, van onder tot boven en van voor naar achter.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 4 mei, 2003 23:43

voor 550 euro heb je een gereviseerde neem ik aan. Je mag aannemen dat je dan iets goed hebt, maat waarom niet gewoon een 2e hands bak erin ?

OK. Je loopt een risico dat hij ook niet 100% is, maar je betaald natuurlijk ook stukken minder. Een advertentie op de markt en je hebt zo een nieuwe 2e hands bak voor weinig

Marcel

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Versnellingsbak

Bericht door Gerard2cv » za 10 mei, 2003 08:40

Mijn ervaring met zo'n soort geval, Maar dan moet als het deksel er af
is en met wat verdaaien van de .synchomeshringen je de bak weer geoon vrij kunnen
krijgen.Dan zit dikwijls het probleem in het deksel waar de borg in de kogel van de schakelstang kapot is.en je dus allen maar een ander deksel hoeft te kopen.
Hopenlijk succes.

vandepoll
Beginner
Beginner

Bericht door vandepoll » di 13 mei, 2003 21:15

Ik heb het probleem gevonden. De opsluitmoer van de schakelmof 2e/3e versnelling was losgedraaid, zat maar summier geborgd.
Demonteren en aandraaien van de moer, daarna borgen en alles moet weer goed zijn. Maar ik vond dat er ook wel veel ax. speling op de pignonas is.
Toevallig een gepensioneerde expert gevonden die de gehele bak gaat reviseren voor max. € 250,-
Ga ik me weer toelegggen op het volgende probleem, de achterremmen.
Zie aldaar.
Lex van de Poll

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

moer

Bericht door dyane_maniac » wo 4 feb, 2004 21:01

ik heb ook zo'n vastgelopen bak. alleen kon ik die moer (als dat het is hoor) niet zo snel vinden toen ik het bovendeksel eraf had. (okay toegegeven er zat nog iets olie in, maar niet veel) waar hoort die moer te zitten? en zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten als ik de bak probeer te redden?

groet douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

sorry

Bericht door dyane_maniac » wo 4 feb, 2004 21:08

sorry te voorbarig ik lees net dat ik de achterste deksel moet hebben... hier nog tips voor?

douwe -voorbariger dan zijn schaduw-

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » wo 4 feb, 2004 22:12

meestal als je bak vast staat staat hij in 2 versnellingen tegelijk. dit probleem had ik ook. ik heb toen maar de komplete bak uitelkaar gehaald en wat nodig was vervangen. daarna de schakelvorken opnieuw afgesteld. je moet het bovenste deksel van de versn. bak afhalen en dan zie je 3 stangen lopen met aan iedere stang een schakelvork. controleer of de bouten van de vorken die aan de schakelas zijn vastgemaakt nog stevig vast zitten. zoniet dan moet je/is het slim om de vorken opnieuw af te stellen.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar voor vragen ...... schrijf maar.
ps: als je te hard achteruit bent gereden wil nog wel eens de borging van een moer loslaten. dan moet je het achterste deksel verwijderen en controleren of de 2 moeren nog vast zitten.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 4 feb, 2004 23:17

de pest is dat ik niet weet wat de voorgeschiedenis van de bak is. ik heb m ooit voor 50euro gekocht met blok (en startmotor, dynamo ed) het ging me niet om de bak, maar nu de bak van mijn dyane allerlei vreemde bijgeluiden begint te maken, heb ik ineens meer interesse in die andere bak. het zou mooi zijn als het een in principe prima bak is, waar alleen een moertje van los zit. of is dat allemaal niet zo simpel?

douwe - inmiddels best veel verstand van de techniek van de eend, maar bakken...-

Gast

Bericht door Gast » do 5 feb, 2004 08:18

het kan zo simpel zijn maar het kan ook zijn dat je de schakelvorken moet afstelolen op de schapelstangen. dit kan je zelf makkelijk doen. als je bak echt is vastgelopen dan houd het op want dan moet je echt tandwielen en dingen gaan vervangen en dan kan je beter voor ongeveer 100 euro een 2e handse halen.

Job

Gesloten