pingelen bij plankgas
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Toch maar ff dit topic opnieuw gebruiken:
Om pingelen te voorkomen heb ik m'n 123 ontsteking bijna 3 tanden op het vliegwiel moeten verlaten. Als gevolg daarvan wil ie af en toe niet superdirekt op het gas reageren, logisch. Ik tank trouwens altijd 98. Het olieverbruik is niet extreem laag (bijna 1/2 ltr op 1000km), maar ook niet extreem hoog denk ik.
Het is toch raar dat m'n ontsteking te laat moet staan tegen dat pingelen? Is er iets anders aan de hand met m'n motortje? Hij heeft nu zo'n 112000 km gelopen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.
Om pingelen te voorkomen heb ik m'n 123 ontsteking bijna 3 tanden op het vliegwiel moeten verlaten. Als gevolg daarvan wil ie af en toe niet superdirekt op het gas reageren, logisch. Ik tank trouwens altijd 98. Het olieverbruik is niet extreem laag (bijna 1/2 ltr op 1000km), maar ook niet extreem hoog denk ik.
Het is toch raar dat m'n ontsteking te laat moet staan tegen dat pingelen? Is er iets anders aan de hand met m'n motortje? Hij heeft nu zo'n 112000 km gelopen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.
- André Post
- Heavy user
Een aantal dingen hebben nog invloed;
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Bougies, een hetere bougie voert minder warmte af, is het wel het juiste type?
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
waardoor ook te vroege onsteking kan plaatsvinden.
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:

Bedankt, ik zal de koelribben en de bougies eens checken. Koolaanslag wordt toch vooral veroorzaakt door korte ritten? Bijna altijd rij ik lange ritten; zeker met de afgelopen vakantie in Frankrijk. Of is er nog een andere mogelijke oorzaak voor koolaanslag?André Post schreef:Een aantal dingen hebben nog invloed;
- André Post
- Heavy user
Dit waren een paar dingen die invloed kunnen hebben.
Over de koolaanslag weet je pas iets echt als je er in hebt gekekn natuurlijk.
Ik wil ook niet helemaal uitsluiten dat benzine niet altijd die 98 is die men claimt.
Normaal pingelt mijn Mehari niet maar
vorig jaar een paar keer in Frankrijk wel.
Dan alleen in z'n 3 bij helling op, maar toch.
De 123EVO heeft dacht ik een instelbare vervroeging.
Over de koolaanslag weet je pas iets echt als je er in hebt gekekn natuurlijk.
Ik wil ook niet helemaal uitsluiten dat benzine niet altijd die 98 is die men claimt.
Normaal pingelt mijn Mehari niet maar
vorig jaar een paar keer in Frankrijk wel.
Dan alleen in z'n 3 bij helling op, maar toch.
De 123EVO heeft dacht ik een instelbare vervroeging.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Koolaanslag bekijken... hm, niet zo eenvoudig denk ik.
En over die slechte benzine, daar kun je best gelijk in hebben. Ik heb een keer bij zo'n klein dorpsbenzinepomp getankt (in Castellane) en daarna ging ie echt pingelen dat het niet normaal meer was. Dat vond ik best verdacht, dus sindsdien alleen maar bij de grote benzinestations getankt.
@Backfire; die 123Evo die André noemt heb ik dus niet in de Transat zitten.

En over die slechte benzine, daar kun je best gelijk in hebben. Ik heb een keer bij zo'n klein dorpsbenzinepomp getankt (in Castellane) en daarna ging ie echt pingelen dat het niet normaal meer was. Dat vond ik best verdacht, dus sindsdien alleen maar bij de grote benzinestations getankt.
@Backfire; die 123Evo die André noemt heb ik dus niet in de Transat zitten.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Ik had net hetzelfde voor! Bougiekabels vervangen en opgelost! Het kan soms eenvoudig zijn...
Ami8 berline 1969 - GS club 1971
http://s38.photobucket.com/albums/e117/ ... GS%201971/
http://s38.photobucket.com/albums/e117/ ... GS%201971/