pingelen bij plankgas

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 19 jul, 2007 16:10

ja heb een hoge compressie ik weet het!
moet maar eens wat octaan erbij gooien

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 8 sep, 2007 16:21

Toch maar ff dit topic opnieuw gebruiken:

Om pingelen te voorkomen heb ik m'n 123 ontsteking bijna 3 tanden op het vliegwiel moeten verlaten. Als gevolg daarvan wil ie af en toe niet superdirekt op het gas reageren, logisch. Ik tank trouwens altijd 98. Het olieverbruik is niet extreem laag (bijna 1/2 ltr op 1000km), maar ook niet extreem hoog denk ik.

Het is toch raar dat m'n ontsteking te laat moet staan tegen dat pingelen? Is er iets anders aan de hand met m'n motortje? Hij heeft nu zo'n 112000 km gelopen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 8 sep, 2007 16:30

Een aantal dingen hebben nog invloed;
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Bougies, een hetere bougie voert minder warmte af, is het wel het juiste type?
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
waardoor ook te vroege onsteking kan plaatsvinden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 8 sep, 2007 16:50

ik heb met mijn huidige blokje dus ook last van! en alles is gewoon mooi schoon want alles is uitelkaar geweest. koeling krijgt ie ook genoeg.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 8 sep, 2007 21:25

Ja maar Ramon jij hebt een hoge compressie.
Heb je meer info over de 123, qua onstekingscurve? Wanneer en hoeveel vooronsteking leverd de 123? En heb je een 123 met meerdere standen?

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 8 sep, 2007 22:05

:shock: Al sla je me dood... Ik heb de 123 niet zelf erin gezet. Volgens mij is het gewoon de standaard 123, zoals ie ook in de catalogus van Méhari Club Cassis staat. Het is iig niet zo'n ding met zo'n verdraaibaar schroefje voorop, voor meerdere standen.
André Post schreef:Een aantal dingen hebben nog invloed;
Koeling, soms raken de koelribben van de kop en cilinder vervuild waardoor de koeling slechter wordt.
Bougies, een hetere bougie voert minder warmte af, is het wel het juiste type?
Koolaanslag op de zuiger en kop, hierdoor verhoogt feitelijk de compressie en kooldeeltjes kunnen gloeien
waardoor ook te vroege onsteking kan plaatsvinden.
Bedankt, ik zal de koelribben en de bougies eens checken. Koolaanslag wordt toch vooral veroorzaakt door korte ritten? Bijna altijd rij ik lange ritten; zeker met de afgelopen vakantie in Frankrijk. Of is er nog een andere mogelijke oorzaak voor koolaanslag?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 8 sep, 2007 22:31

arno ik wil wel helpen een keertje!


maar backfire dat blok was stukgelopen weet je nog!!

dit is gewoon standaard dingetje

ik snap er echt geen snars van

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 9 sep, 2007 09:38

Dit waren een paar dingen die invloed kunnen hebben.
Over de koolaanslag weet je pas iets echt als je er in hebt gekekn natuurlijk.
Ik wil ook niet helemaal uitsluiten dat benzine niet altijd die 98 is die men claimt.
Normaal pingelt mijn Mehari niet maar
vorig jaar een paar keer in Frankrijk wel.
Dan alleen in z'n 3 bij helling op, maar toch.
De 123EVO heeft dacht ik een instelbare vervroeging.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 9 sep, 2007 09:47

Koolaanslag bekijken... hm, niet zo eenvoudig denk ik. :?
En over die slechte benzine, daar kun je best gelijk in hebben. Ik heb een keer bij zo'n klein dorpsbenzinepomp getankt (in Castellane) en daarna ging ie echt pingelen dat het niet normaal meer was. Dat vond ik best verdacht, dus sindsdien alleen maar bij de grote benzinestations getankt.
@Backfire; die 123Evo die André noemt heb ik dus niet in de Transat zitten.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 9 sep, 2007 10:41

Hey Ramon, als dat zo is staat je onsteking veel te vroeg of iets veroorzaakt dat hij te vroeg gaat ontsteken. Bougies misschien verkeerde, of witte pomp benzine, kool afzetting op de zuiger? Het zijn zo maar wat zaken.

Wiebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 09:01
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bericht door Wiebe » vr 14 dec, 2007 14:38

Ik had net hetzelfde voor! Bougiekabels vervangen en opgelost! Het kan soms eenvoudig zijn...

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 20 dec, 2007 20:57

opgelost, onsteking stond 2 tandjes te vroeg nu 0,5 gelijk 2 verse bougie kabels
en nu kan ik duizende kilometers achter elkaar planken jippie

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 21 dec, 2007 07:14

Gefeliciteerd Ramon.Je maak me weer helemaal gelukkig.Gepromoveerd
van Leerling monteur tot Hulpmonteur

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 21 dec, 2007 11:47

2 tandjes, dat is nogal wat, komt dat niet overeen met 6 graden? Zeker nog van je methanol tijd :D

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 21 dec, 2007 15:55

denk het!!

Plaats reactie