ja daar gaan we dan... bodemrestauratie
ja daar gaan we dan... bodemrestauratie
Hallo mensen,
Mijn roestende beest heeft een nieuw onderkantje nodig. Zowel de bodemplaten, alsmede de dorpels EN de voetenbak zijn rot. Ik had eigenlijk gehoopt dat de voetenbak nog o.k. was, maar een flinke mep met de schroevendraaier en ook daar zat ik (op meerder plaatsen) doorheen. Nou luidt mijn vraag dus als volgt: "In welke volgorde vervang ik dat nou, of maakt dat niet heel veel uit?"
Ik zal vooraf even melden dat we niet weer een hele discussie hoeven te beginnen over WELKE bodemplaten er nou in moeten, die keuze heb ik ondertussen wel voor mezelf kunnen maken, aangezien daar meer dan gewenst over te lezen valt op i-net
Mijn roestende beest heeft een nieuw onderkantje nodig. Zowel de bodemplaten, alsmede de dorpels EN de voetenbak zijn rot. Ik had eigenlijk gehoopt dat de voetenbak nog o.k. was, maar een flinke mep met de schroevendraaier en ook daar zat ik (op meerder plaatsen) doorheen. Nou luidt mijn vraag dus als volgt: "In welke volgorde vervang ik dat nou, of maakt dat niet heel veel uit?"
Ik zal vooraf even melden dat we niet weer een hele discussie hoeven te beginnen over WELKE bodemplaten er nou in moeten, die keuze heb ik ondertussen wel voor mezelf kunnen maken, aangezien daar meer dan gewenst over te lezen valt op i-net
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Mij hebben ze ooit gezged dat je eerst de voetenbak moet lassen los van het chassis. Daarna de koets op het chassis schroevn met de voor en achterkant. Hierna de B-styl vastzetten met tijdelijke balkjes en dan de dorpels eruit slijpen en vervangen en vervolgens pas de bodemplaten. Zo blijft het verband goed in de koets zitten.
Of zijn er makkelijkere manieren?
Of zijn er makkelijkere manieren?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik zou alles eerst los schroeven (dus noggeen zaag of flex ofzo gebruiken), dan bekijken welke delen rot zijn en er dus opnieuw ingelast moeten worden en kleine verstevigingen van balkjes er in lassen zodat als je gaat zagen de koets niet vervormt (dus als je nieuwe voorruitstijlen er in wilt lassen een balkje parralel aan de voorruitstijlen vastlassen tussen je dakbogen en de rand van het deel waar je deuren aan hangen), de nieuwe delen er in lassen en de verstevigingen weghalen.
Ik kan het geloof ik niet zo heel helder uitlegen, wie mij snapt en het beter uit kan leggen: go joor gang
Ik kan het geloof ik niet zo heel helder uitlegen, wie mij snapt en het beter uit kan leggen: go joor gang
Afblijven.
Ik heb begrepen dat je altijd de koets op het chassis moet blijven als je de bodemplaten gaat vervangen. Dit omdat het anders wel is lastig zou kunnen zijn om je koets weer op het chassis te plaatsen. Ik kan helaas geen tips geven over welke volgorde je zou moeten nemen, maar het lijkt mij het verstandigst om eerst nieuwe stukken in te lassen alvorens verder te gaan aan andere stukken.
Plop
Plop
Plopperdeplop
Ik het als volgt aangepakt (koets is los van chassis):
1. voetenbak eruit slijpen
2. bodemplaten eruit slijpen (naar keuze: randje van 2 cm laten zitten waar je de nieuwe bodemplaten op kan laten steunen voor het proplassen of geen randje laten zitten en platen tzt direct aan dorpels lassen)
3. nieuwe voetenbak inpassen en op paar punten voorlopig vastlassen
4. koets met nieuwe voetenbak op chassis plaatsen en koets achter en voor met 4 bouten voorlopig vastzetten/centreren
5. nieuwe bodemplaten inpassen en met enkele bouten vastzetten/centreren
6. bodemplaten met korte zijden vastlassen aan respectievelijk voetenbak en achterzijde (let op: als je dorpels nog moet vervangen lange zijden nog niet vastlassen. Ga je geen dorpels vervangen zie dan punt 9.)
7. linker dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen (niet beide dorpels gelijktijdig wegslijpen om vervorming vd koets te voorkomen).
8. rechter dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen
9. lange zijden bodemplaten vastlassen aan dorpels
10. Alles aflassen (of proplassen om de 2 cm)
Zinksprayen, afkitten etc etc.
Veel succes, ewout
1. voetenbak eruit slijpen
2. bodemplaten eruit slijpen (naar keuze: randje van 2 cm laten zitten waar je de nieuwe bodemplaten op kan laten steunen voor het proplassen of geen randje laten zitten en platen tzt direct aan dorpels lassen)
3. nieuwe voetenbak inpassen en op paar punten voorlopig vastlassen
4. koets met nieuwe voetenbak op chassis plaatsen en koets achter en voor met 4 bouten voorlopig vastzetten/centreren
5. nieuwe bodemplaten inpassen en met enkele bouten vastzetten/centreren
6. bodemplaten met korte zijden vastlassen aan respectievelijk voetenbak en achterzijde (let op: als je dorpels nog moet vervangen lange zijden nog niet vastlassen. Ga je geen dorpels vervangen zie dan punt 9.)
7. linker dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen (niet beide dorpels gelijktijdig wegslijpen om vervorming vd koets te voorkomen).
8. rechter dorpel eruit slijpen en nieuwe dorpel inlassen
9. lange zijden bodemplaten vastlassen aan dorpels
10. Alles aflassen (of proplassen om de 2 cm)
Zinksprayen, afkitten etc etc.
Veel succes, ewout
Handige lascursus
Weet niet of ik reclame mag maken maar ik ben een aantal maanden geleden naar een lascursus voor beginners geweest. Werd georganiseerd door Rustbuster in Veenendaal, een uit de hand gelopen hobby van een VW-bus restaurateur (of roestaurateur, zoals hij zichzelf noemt). Duurt een halve dag en kost circa € 50,-. Je leert proplassen (prima voor je eend) en kan na een halve dag goed uit de voeten. Je kan ook las-aparatuur bij hem huren en hij weet idioot veel over roestpreventie (zoals zijn naam doet vermoeden). Site is www.rustbuster.nl.
-
- Beginner
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
- Locatie: Uithoorn
-
- Beginner
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
- Locatie: Uithoorn