Chassis, stukken erin laten lassen toegestaan?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roodrunner
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 aug, 2005 18:32
Locatie: Venray

Chassis, stukken erin laten lassen toegestaan?

Bericht door Roodrunner » za 3 nov, 2007 17:34

Is het toegestaan verrotte delen uit het chassis te snijden en replacements erin te lassen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 nov, 2007 17:40

Als je het netjes doet wel. ;)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 3 nov, 2007 20:04

Nieuwe plaat moet ook van dezelfe dikte zijn als de originele.
diverse Citroens, wat anders.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 4 nov, 2007 00:23

Weet iemand hoe het lassen moet? In de APK-eisen lees ik dat het òf proplassen om de 20mm òf 50% streeplassen moet zijn. Echter, een (klein) deel repareren ziet er mooier uit als je het er netjes in last. Mag dat?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 4 nov, 2007 09:47

om de randen proplassen en de rest aflassen en tektyleren.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 4 nov, 2007 10:08

landloper schreef:Weet iemand hoe het lassen moet? In de APK-eisen lees ik dat het òf proplassen om de 20mm òf 50% streeplassen moet zijn. Echter, een (klein) deel repareren ziet er mooier uit als je het er netjes in last. Mag dat?
ik zelf las meestal helemaal door. geen 50% lasjes of wat ook. wel laat ik meestal na een stukje lassen een stukje ongelast, zodat je hier de rls / menie mooi tussendoor krijgt. ik las niet in 1 keer door, maar op verschillende punten rupsjes. zodoende vervormt het wat minder.

proplassen ben ik niet zo fan van, maar dat kan komen doordat ik daar minder goed in ben? ik heb in het begin op proefstukjes nog wel eens gehad dat het niet perfect aan elkaar gelast zat. soms is het lastig om de twee delen echt strak tegen elkaar te krijgen en dat is wel een voorwaarde voor een beetje okaye proplas
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 nov, 2007 11:10

Ik heb geproplast wat oorspronkelijk met puntlassen vast zit, op dezelfde afstand als de puntlassen. En wat normaal een heel stuk plaat is las ik ook helemaal door.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 4 nov, 2007 11:29

De oorspronkelijke situatie het meest benaderen, is dus het beste. Dus proplassen waar puntlassen zaten en volledig aflassen waar je een reparatiestuk in het werk last.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

gheert
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 7 okt, 2007 11:32
Locatie: vlijmen

Bericht door gheert » di 13 nov, 2007 23:14

Probeer zoveel mogelijk door te lassen op die plekken. En de inzetstukken mogen best 0.5 tot 1.0 mm dikker zijn dan de rest van het chassis. Naderhand kun je er altijd nog een gat in boren om het geheel met owatrol en verf af te werken.

gr Gheert

Emiel
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 apr, 2008 20:45

Bericht door Emiel » wo 30 apr, 2008 17:21

Ik sluit me aan bij Gheert, als je last aan een chassis moet je minimaal dezelfde dikte plaat nemen als de plaatdikte van het chassis, je mag proplassen of rupslassen, echter is het het stevigst en het mooist als je rondom gewoon alles doorlast.
Eventuele stukken die in het zicht zijn kun je wat bijslijpen en afwerken met carosseriekit en tectyleren.

Emiel
Lees wat ik bedoel en niet wat ik getypt heb.

Plaats reactie