Ik stel mij voor
Zo, ik zal eens updaten!
Na wat zoektochten, informatie vergaar tochten en een paar beurzen verder;
nog geen eend gevonden
Natuurlijk is de 2de ax nog niet weg en dus ook nog geen plek/tijd/geld maar door redenen is er bij mijn zoektocht nog een keuze bij gekomen, namelijk een *schaam* VW kever.
Ik moet dus ook eerlijk zeggen dat ik niet zo zeer ' merk gebonden' ben. Ik heb respect en waardering voor Citroen hoor, het blijft een zeer typisch en interessant merk (AX zal nooit weggaan) Maar de Kever is ook errug schattig!
Ik heb nu dus een keus aan het maken tussen Kever een Eend. Best moeilijk kan ik je zeggen!
Misschien kunnen jullie mij overtuigen om voor de Eend te gaan.
Ik heb stiekem wel meer met de eend, een eend is lekker zichzelf en vol karakter, kever minder ' apart' en dat past daarmee minder bij mij Maar een Kever verlaagd met vebreedstaal en ' clean' style is wel *kwijl*.....
Na wat zoektochten, informatie vergaar tochten en een paar beurzen verder;
nog geen eend gevonden
Natuurlijk is de 2de ax nog niet weg en dus ook nog geen plek/tijd/geld maar door redenen is er bij mijn zoektocht nog een keuze bij gekomen, namelijk een *schaam* VW kever.
Ik moet dus ook eerlijk zeggen dat ik niet zo zeer ' merk gebonden' ben. Ik heb respect en waardering voor Citroen hoor, het blijft een zeer typisch en interessant merk (AX zal nooit weggaan) Maar de Kever is ook errug schattig!
Ik heb nu dus een keus aan het maken tussen Kever een Eend. Best moeilijk kan ik je zeggen!
Misschien kunnen jullie mij overtuigen om voor de Eend te gaan.
Ik heb stiekem wel meer met de eend, een eend is lekker zichzelf en vol karakter, kever minder ' apart' en dat past daarmee minder bij mij Maar een Kever verlaagd met vebreedstaal en ' clean' style is wel *kwijl*.....
Hey Hanzz,
Gooi nou niet meteen haar droom over een kever in duigen...
Gooi nou niet meteen haar droom over een kever in duigen...
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
true true. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik wel een typeje ben die mooi(athans, wat ik mooi vind) voor comfort laat gaan maar toch; Ik ben natuurlijk wel Frans gewend. (AXjes rijden errrug goed)hanzzl schreef:Heb je met beiden al eens gereden?
Niet alleen de looks tellen, je moet je er ook lekker in kunnen verplaatsen, toch?
Ik heb in beide autos nog nooit zelf gereden. Met de eend wel verscheidene keren mee-gereden, zowel gewone 2cv als Azu en Ami. Ik vond het erg vet. Kever heb ik nog nooit ingezeten.
Moet ook zeggen; als dat mag tellen :p dat het 2cv forum een stuk leuker is als het kever forum.
- Erik van D.
- Gebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 21 okt, 2007 15:45
- Locatie: Dongen
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Alleen al de gezelligheid op dit forum zegt genoeg
Eend rijders zijn gezellige en gemoedelijke mensen net als de eend zelf : gezellig en soepel.
Een kever is behoorlijk stug en het forum minder gezellig en de bestuurders...............................ken ik niet
Ik zou zeggen ga lekker een eend kopen dan is elk ritje , zeker met mooi weer en dakkie open, een stukje vakantie
Eend rijders zijn gezellige en gemoedelijke mensen net als de eend zelf : gezellig en soepel.
Een kever is behoorlijk stug en het forum minder gezellig en de bestuurders...............................ken ik niet
Ik zou zeggen ga lekker een eend kopen dan is elk ritje , zeker met mooi weer en dakkie open, een stukje vakantie
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
Hoi Grietje,
Dat 2cv.nl een gezellig forum heeft klopt wel. Dat is ook wel typerend voor de auto denk ik. Over het algemeen wat artistieke figuren die zichzelf en de wereld met een korreltje zout neemt.
Ikzelf vind de kever ook een leuke auto alleen spreekt mijzelf de rijder niet aan. Kan het niet goed beschrijven, maar heb er geen band mee. Ik heb niks met al die verlagingen etc. Een kever is alleen mooi als ie origineel is wat mij betreft.
Je zult zelf moeten kijken welke auto en welk publiek je het meeste aanspreekt. Kunnen wij natuurlijk niet beslissen voor je. Hier roepen ze '2cv!' en op het keverforum 'kever!'.
Dat 2cv.nl een gezellig forum heeft klopt wel. Dat is ook wel typerend voor de auto denk ik. Over het algemeen wat artistieke figuren die zichzelf en de wereld met een korreltje zout neemt.
Ikzelf vind de kever ook een leuke auto alleen spreekt mijzelf de rijder niet aan. Kan het niet goed beschrijven, maar heb er geen band mee. Ik heb niks met al die verlagingen etc. Een kever is alleen mooi als ie origineel is wat mij betreft.
Je zult zelf moeten kijken welke auto en welk publiek je het meeste aanspreekt. Kunnen wij natuurlijk niet beslissen voor je. Hier roepen ze '2cv!' en op het keverforum 'kever!'.
Uiteraard promoten de aanhangers alleen hun eigen auto
Ik hoopte alleen om wat informatie ook te vergaren enzo wat betreft de kosten; verbruik; onderdelen, beschikbare kenners/garages, clubs, en al dat soort informatie.
Ik begreep namelijk van de 2cv ook dat de motor een gevoelige plek is, omdat ie maar erg weinig kracht heeft en als je met het dagelijkse verkeer mee rijd het motortje dus vrijwel altijd zwaar belast.
Ik hoop dat soort informatie van het kever forum te krijgen hihi
Van 2cv weet ik al het een en ander, zit wel aardig in een citroen wereld; maar extra info is natuurlijk nooit weg!
Ik hoopte alleen om wat informatie ook te vergaren enzo wat betreft de kosten; verbruik; onderdelen, beschikbare kenners/garages, clubs, en al dat soort informatie.
Ik begreep namelijk van de 2cv ook dat de motor een gevoelige plek is, omdat ie maar erg weinig kracht heeft en als je met het dagelijkse verkeer mee rijd het motortje dus vrijwel altijd zwaar belast.
Ik hoop dat soort informatie van het kever forum te krijgen hihi
Van 2cv weet ik al het een en ander, zit wel aardig in een citroen wereld; maar extra info is natuurlijk nooit weg!
De motor van een eend is bekend vanwege zn enorme betrouwbaarheid en oersterk. En ja, een eend is niet vlug natuurlijk. Maar in het dagelijkse verkeer heb ik er eigenlijk nooit last van. De eend heeft bij flink doorrijden een hoog toerenaantal, maar daar is die motor eenvoudig weg op gebouwd, dus dat is geen enkel probleem.
Volgend dilemma: de motor van een kever is ook zeer betrouwbaaren oersterk. Kever is sneller maar zuipt een stuk meer. Mijn eend verbruikt voor het dagelijkse verkeer zonder op zuinig rijden oid te letten (zowel binnen als bebouwde kom) 1 op 16. Van de kever lees ik op een site:
Verbruik: Geheel afhankelijk van rijstijl, technische staat van de motor en het type motor (1600/1500/1300/1200). Alles is eigenlijk mogelijk tussen de 1:8 en de 1:13. De kevers gaan niet bepaald zuinig om met brandstof. Voor de echte kilometervreters is de kever (financieel) geen aanrader.
Daar staat weer tegenover dat een kevermotor volgens mij meer km. kan lopen. 2CV motor is bij 200.000 km wel aan revisie of vervanging toe.
kWeet alleen niet of dit soort argumenten je moeten overtuigen. kVind dat je eigenlijk een liefde voor 1 van die 2 moet hebben. Dus los van de kosten, onderdelen oid.
Volgend dilemma: de motor van een kever is ook zeer betrouwbaaren oersterk. Kever is sneller maar zuipt een stuk meer. Mijn eend verbruikt voor het dagelijkse verkeer zonder op zuinig rijden oid te letten (zowel binnen als bebouwde kom) 1 op 16. Van de kever lees ik op een site:
Verbruik: Geheel afhankelijk van rijstijl, technische staat van de motor en het type motor (1600/1500/1300/1200). Alles is eigenlijk mogelijk tussen de 1:8 en de 1:13. De kevers gaan niet bepaald zuinig om met brandstof. Voor de echte kilometervreters is de kever (financieel) geen aanrader.
Daar staat weer tegenover dat een kevermotor volgens mij meer km. kan lopen. 2CV motor is bij 200.000 km wel aan revisie of vervanging toe.
kWeet alleen niet of dit soort argumenten je moeten overtuigen. kVind dat je eigenlijk een liefde voor 1 van die 2 moet hebben. Dus los van de kosten, onderdelen oid.
Ik voel heel veel voor beide autos, anders zou ik niet twijfelen. De reden dat deze 2 eruit komen van de duizenden soorten autos die er gemaakt zijn is de liefde, of laten we zeggen, het warme gevoel die ik krijg als ik ze zie, bij beide autos!Twécévé schreef:
kWeet alleen niet of dit soort argumenten je moeten overtuigen. kVind dat je eigenlijk een liefde voor 1 van die 2 moet hebben. Dus los van de kosten, onderdelen oid.
Ik ben alleen geen multimiljonair, zelfs eigenlijk maar een studentje, dus beide autos is gewoon optie dus ik zal moeten kiezen. En aangezien ik geen geldboompje heb is voor mij financien toch wel een belangrijk punt. Het zou zonde zijn als ik ga voor 1 v/d twee en vervolgens tegen het hoge verbruik of enorme onderdelen prijzen aan te lopen; waardoor die alleen nog maar stuk of ongebruikt in de schuur zal belanden. Ik snap ook wel dat bij een klassieke auto er ook gewoon meer kosten bij komen, sowieso meer dan de AX (die natuurlijk extreem goedkoop is in alles) maar als de een duidelijk - veel - goedkoper is dan de ander, tja, dan kan ik beter voor de goedkopere gaan en later de ander er bij kopen Ik wil er namelijk wel in rijden, liefst gewoon dagelijks!
1 op 16 is trouwens een mooi verbruik! Dat doet mijn AX nog geen eens (1 op 13/14) Dat had ik niet verwacht. Kever is idd stukje onzuiniger. Opzich met huidige benzine prijzen (mennnn wat zijn die hoog ) geen grappig geintje.
En wat betreft die motor, sorry ik had me idd vergist. Er was iemand die had gezegt dat je bij een Eend met een hoge km stand beter verder kon kijken omdat 2 ton wel een soort van mijlpaal is.
Maja dat is bij de AX ook, Reviseren is altijd leuk om te doen en erg leerzaam.
thanx voor je reactie!
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Een eend hoeft mijns inziens zeker niet duurder te zijn dan een AX. Als je de eend gewoon het reguliere onderhoud geeft zijn ze vrij probleemloos.
Het motortje is rete simpel dus als er al wat stuk zou gaan is het makkelijk (zelf) te repareren. De zwakke plekken moet je gewoon even goed bekijken (staat genoeg over op het forum ) en goed opletten op roest. Bij de kever geldt natuurlijk grotendeels hetzelfde. Het enige wat ik daarven weet is dat de kachelpijpen onder de treeplanken nog wel eens rot willen zijn en dat je dan meteen een dure reparatie hebt. Bij een eend is plaatwerk erg goed verkrijgbaar en ook makkelijk uitwisselbaar. Dat kan een groot voordeel zijn. Verder zijn er behoorlijk wat eendengarages verspreid over het land dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Succes met je keuze ( ze zijn allebei leuk maar totaal anders )
Het motortje is rete simpel dus als er al wat stuk zou gaan is het makkelijk (zelf) te repareren. De zwakke plekken moet je gewoon even goed bekijken (staat genoeg over op het forum ) en goed opletten op roest. Bij de kever geldt natuurlijk grotendeels hetzelfde. Het enige wat ik daarven weet is dat de kachelpijpen onder de treeplanken nog wel eens rot willen zijn en dat je dan meteen een dure reparatie hebt. Bij een eend is plaatwerk erg goed verkrijgbaar en ook makkelijk uitwisselbaar. Dat kan een groot voordeel zijn. Verder zijn er behoorlijk wat eendengarages verspreid over het land dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Succes met je keuze ( ze zijn allebei leuk maar totaal anders )
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
Een kever is ongeveer t zelfde als een porsche, met de zelfde nadelen.. Dus dat betekent vooral:
- Motorisch veel koelproblemen
- Matige wegligging doordat de motor te ver naar achteren ligt.
Owja ik heb een AX GTI, maar een AX is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper...
- Motorisch veel koelproblemen
- Matige wegligging doordat de motor te ver naar achteren ligt.
Owja ik heb een AX GTI, maar een AX is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper...
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.