Gruizig geluid bij intrappen koppeling. Help!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Gruizig geluid bij intrappen koppeling. Help!
Ik heb ineens het volgende probleem:
Als ik mijn koppelingspedaal intrap dan komt er bij de koppeling een gruizig geluid vandaan. Dit geluid is er niet altijd. Het lijkt alsof er iets een beetje los zit en af en toe ineens mee begint te resoneren. Het geluid lijkt een klein beetje op het geluid van die T-Ford toeters (die je vaak in eendjes hoort, alleen is het dan niet zo luid en blijft het 1 “toon” . Ik begrijp dat het heel lastig is een geluid te omschrijven, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. (M’n vriendin vond het ook een beetje klinken alsof je verkeerd schakelt en je dan even zo’n raspend/schurend/gruizig geluid krijgt) Het geluid stopt als de koppeling aangrijpt (maar dus nog niet helemaal is opgekomen.)
Het geluid treed (met draaiende motor uiteraard) zowel op rijdend als stilstaand
Ik heb ca een duizend km geleden de koppeling compleet vervangen (drukgroep, lager en plaat) en tot begin dit weekend geen problemen gehad. Heeft iemand dit eerder gehad? Of een idee wat het zou kunnen zijn? Ik zit te denken dat het de plaat zou kunnen zijn waar wat mis mee is, zodat deze kan trillen. Misschien een klinknageltje waarmee de voering vastzit, los gegaan? Druklager zou ook kunnen, maar acht ik wat onwaarschijnlijker omdat het geluid stopt als de koppeling aangrijpt. En dan is de druk nog niet van helemaal van het druklager af.
Als er mensen zijn die hier over mee kunnen en willen denken zou dit fijn zijn. Je haalt ook niet zo 1 2 3 even een blok eruit om te kijken of je iets ziet. En ik betwijfel of je er zomaar iets aan zou zien. En vervang je dan maar “even” de hele koppelingsbende om te kijken of dat het probleem was? Koppeling is dus maar ca 3 weken en 1000 km oud. Zijn er manieren om hier iets over te zeggen zonder gelijk de hele mik mak te demonteren???
Er is denk ik een verschil met het probleem uit dit topic, namelijk dat bij mij het geluid er ineens is of niet. En als het er is kijken de mensen op straat ineens mijn kant op.
douwe
[/img]
Als ik mijn koppelingspedaal intrap dan komt er bij de koppeling een gruizig geluid vandaan. Dit geluid is er niet altijd. Het lijkt alsof er iets een beetje los zit en af en toe ineens mee begint te resoneren. Het geluid lijkt een klein beetje op het geluid van die T-Ford toeters (die je vaak in eendjes hoort, alleen is het dan niet zo luid en blijft het 1 “toon” . Ik begrijp dat het heel lastig is een geluid te omschrijven, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. (M’n vriendin vond het ook een beetje klinken alsof je verkeerd schakelt en je dan even zo’n raspend/schurend/gruizig geluid krijgt) Het geluid stopt als de koppeling aangrijpt (maar dus nog niet helemaal is opgekomen.)
Het geluid treed (met draaiende motor uiteraard) zowel op rijdend als stilstaand
Ik heb ca een duizend km geleden de koppeling compleet vervangen (drukgroep, lager en plaat) en tot begin dit weekend geen problemen gehad. Heeft iemand dit eerder gehad? Of een idee wat het zou kunnen zijn? Ik zit te denken dat het de plaat zou kunnen zijn waar wat mis mee is, zodat deze kan trillen. Misschien een klinknageltje waarmee de voering vastzit, los gegaan? Druklager zou ook kunnen, maar acht ik wat onwaarschijnlijker omdat het geluid stopt als de koppeling aangrijpt. En dan is de druk nog niet van helemaal van het druklager af.
Als er mensen zijn die hier over mee kunnen en willen denken zou dit fijn zijn. Je haalt ook niet zo 1 2 3 even een blok eruit om te kijken of je iets ziet. En ik betwijfel of je er zomaar iets aan zou zien. En vervang je dan maar “even” de hele koppelingsbende om te kijken of dat het probleem was? Koppeling is dus maar ca 3 weken en 1000 km oud. Zijn er manieren om hier iets over te zeggen zonder gelijk de hele mik mak te demonteren???
Er is denk ik een verschil met het probleem uit dit topic, namelijk dat bij mij het geluid er ineens is of niet. En als het er is kijken de mensen op straat ineens mijn kant op.
douwe
[/img]
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nee. het is echt een luid schrapend/gruizig geluid. een beetje sissend geluid heb ik ook wel eens gehad en dat leek mij niet echt op iets ernstigs duiden (was bij andere eend als de eend waar ik het nu over heb)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Zitten alle boutjes van de drukgroep goed vast? Kun je misschien zien tussen motor en bak.
Zit de as van de koppelingshefboom nog goed op zijn plaats. Het kan wel eens voorkomen dat het middenboutje los gaat en de hefboom iets verschuift. Hij drukt dan het druklager uit de midden op het diafragma. Als de druk hoog genoeg is dan kan hij niet meer trillen.
Zit de as van de koppelingshefboom nog goed op zijn plaats. Het kan wel eens voorkomen dat het middenboutje los gaat en de hefboom iets verschuift. Hij drukt dan het druklager uit de midden op het diafragma. Als de druk hoog genoeg is dan kan hij niet meer trillen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zeker weten doe ik dat niet natuurlijk, maar ik heb ze wel goed vast gedraaid. misschien iets te goed. ik ga dinsdag eens kijken wat ik kan zien zonder de boel uit elkaar te halen (red ik toch niet op 1 avond)AZL57 schreef:Zitten alle boutjes van de drukgroep goed vast? Kun je misschien zien tussen motor en bak.
ik heb wel dat boutje juist vastgedraaid, toen ik een nieuwe koppeling monteerde want die was bijna los gedraaid. maar die kan natuurlijk weer los zijn gekomen en en er nu misschien wel helemaal uit zijn gekomen. dit moet misschien wel via de onderkant te controleren zijn.AZL57 schreef:Zit de as van de koppelingshefboom nog goed op zijn plaats. Het kan wel eens voorkomen dat het middenboutje los gaat en de hefboom iets verschuift. Hij drukt dan het druklager uit de midden op het diafragma. Als de druk hoog genoeg is dan kan hij niet meer trillen.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het geluid komt iig ergens uit die richting. het eea versleten zou raar zijn aangezien het er maar 1000 km inzit, maar een productiefout sluit ik niet uit natuurlijk. en het beste is natuurlijk het blok even voor de bak weghalen. alleen doe ik dat niet even op een avond (het uit elkaar halen zal wel lukkel, maar op dezelfde avond weer in elkaar...) en de weekenden zitten allemaal een beetje vol.björn schreef:hey douwe
als ik jou was gewoon je blok voor de bak weg hallen en kijk je nemen bij drukgroep en plaat
ik denk dat het 1 en ander versleten is
komt het trouwens echt bij je kopeling van daan en niet uit je bak?
misschien nestor maar weer eens in gebruik stellen, dan kan ik het in etappes doen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nou vanavond de eend maar eens op steunen gezet en eronder gelegen. in eerste instantie gaf ie geen krimp, zul je altijd zien. maar later begon ie weer te kreunen. helaas niets kunnen zien. de bouten van de drukgroep zitten vast. en alles lijkt okay te zijn. nog even de v-snaar vastgezet, want ik zag dat die los zat. ook even de startmotor vervangen. die was toch al rot en het geluid leek daar wel een beetje vandaan te komen en het geluid lijkt ook wel wat weg te hebben van als je m start, tyerwijl ie al loopt. helaas was dit het niet (had ook wel heel gek geweest). jesper heeft nog een filmpje (voor het geluid) gemaakt. hopelijk zet ie dat vanavond nog even online. ik heb met mn telefoon nog opnames gemaakt, maar deze klinken heel erg schel en ik heb geen idee waar ik die files zou kunnen hosten. morgen zal ik nog even geluisopnames van binnen in de auto maken, misschien dat deze wat meer als de werkelijk heid klinken.
ik vermoed toch een gaar druklager en zal binnenkort toch helaas pindakaas de boel weer uit elkaaar moeten halen. maar dat zal met de kerst worden ofzo, eerder geen tijd.
douwe
ik vermoed toch een gaar druklager en zal binnenkort toch helaas pindakaas de boel weer uit elkaaar moeten halen. maar dat zal met de kerst worden ofzo, eerder geen tijd.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
En hier is het geluid in een filmpje van 9 sec. genomen aan de onderkantdyane_maniac schreef:ik vermoed toch een gaar druklager en zal binnenkort toch helaas pindakaas de boel weer uit elkaaar moeten halen. maar dat zal met de kerst worden ofzo, eerder geen tijd.
douwe
van de Eend (daarom is het zo donker, maar het gaat dan ook om het
geluid dat na 3 sec. in beeld komt):
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 2254&hl=nl
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
goed he? geluid dat in beeld komt haha!
jesper; many thanx, als je een meisje was zou ik je zoenen.
douwe
ps: ook in dit filmpje is het geluid iets te schel, iets te hoog. in het echt klinkt het wat gruiziger
jesper; many thanx, als je een meisje was zou ik je zoenen.
douwe
ps: ook in dit filmpje is het geluid iets te schel, iets te hoog. in het echt klinkt het wat gruiziger
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
En dan ook nog commentaar hebben...dyane_maniac schreef:ps: ook in dit filmpje is het geluid iets te schel, iets te hoog. in het echt klinkt het wat gruiziger
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
drukgroep lager denk ik.
Heb ik ook eens gehad, lang mee gereden, en op den duur ging het piepen, en toen was het opeens over (lager weg, lol) mar dat was wel na meer dan 50.000 km geloof ik.
Het is een redelijk vaak voorkomend iets, dat dat lager van zich laat horen. Het doet ook niet echt heel veel en de krachten zijn niet zo groot.
Vervangen zou het enige zijn waarmee je het op kunt lossen.
Greatnix Spookeend
Heb ik ook eens gehad, lang mee gereden, en op den duur ging het piepen, en toen was het opeens over (lager weg, lol) mar dat was wel na meer dan 50.000 km geloof ik.
Het is een redelijk vaak voorkomend iets, dat dat lager van zich laat horen. Het doet ook niet echt heel veel en de krachten zijn niet zo groot.
Vervangen zou het enige zijn waarmee je het op kunt lossen.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed