Dyane polyester plaatwerk

Alles in, over, rond en op de koets.
siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 30 dec, 2007 18:26

nou het zal best wel ik vind dat ze daar wat aan moeten doen.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » zo 30 dec, 2007 19:18

siemen schreef:nou het zal best wel ik vind dat ze daar wat aan moeten doen.
Wie is "ze"?

De leveranciers willen best wat doen als "ze" (jij en anderen dus) voldoende willen betalen voor de ontwikkeling van een goed passend produkt.

Als jij je nou eens opwerpt als dyanepolyesterplaatwerkspecialist en op voorhand zeg 500 setjes bestelt, hoogstwaarschijnlijk dat er dan goed passend plaatwerk komt.
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 30 dec, 2007 19:36

Wouterr schreef:waarom bestaan er eigenlijk geen complete 2cv polyester carrosserien :D

Dat je gewoon je complete koets in polyester hebt... nooooooit meer last van roest :p
daar ben ik mee bezig geweest, leek me wel mooie handel. probleem is de dure mal en dus dure koetsen.

bij eenvoudige vormen bestaat de mal uit twee delen, welke je splitst en waaruit de vorm valt. de vorm moet dus " lossend " zijn, wat wil zeggen zodanig gevormd dat het uit de mal kan " vallen ", zoals een motorkap of spatbord.

de koets is een ander geval. omwille van de stevigheid wil je deze uit 1 stuk, dus de mal moet uit meerdere onderdelen bestaan, anders krijg je de koets nooit uit de mal. daarnaast, zoals hiervoor al door mellowyellow aangehaald, moet polyester voor dezelfde sterkte als staal een grotere dikte hebben. je stuit dan al meteen op een probleem met het motorkapscharnier en de scharnieren van de achterdeuren, in polyester niet sterk genoeg. moet dus van metaal, wat ingelamineerd moet worden, arbeidsintensief en dus duur. optie zou zijn ander soort scharnieren voor de achterdeuren en de motorkap. al met al gaat zo'n mal richting de 50.000 euro kosten. zo'n mal heeft een beperkte levensduur, dus die 50.000 euro moet je verdelen over een niet al te groot aantal koetsen.

maar stel je gaat hiermee aan de slag en zo'n koets is aan te bieden voor een voor veel mensen redelijk bedrag, dan krijg je het probleem dat de meesten eerst resultaat willen zien, hoe houdt zo'n koets het uit, gaat hij niet (net als veel polyester motorkappen) scheuren in bepaalde hoeken, na een aantal jaar, cq een aantal kilometers.

dus je moet wat mensen sponsoren met een polyester koets, en zij gaan dan een rondje middelandse zee rijden, of van hier naar tokyo, en die koets laat je dan zien op diverse beurzen en wellicht kan je daarna wat van die koetsen kwijt kan.

dus ik ben er maar mee gestopt, met dat idee. heb nog wat andere ideeen, maar ga dat hier niet aan de grote klok hangen natuurlijk :wink: .

eerst een ander huis met een enorme schuur...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » zo 30 dec, 2007 19:48

supercees schreef:
bij eenvoudige vormen bestaat de mal uit twee delen, welke je splitst en waaruit de vorm valt. de vorm moet dus " lossend " zijn, wat wil zeggen zodanig gevormd dat het uit de mal kan " vallen ", zoals een motorkap of spatbord.

de koets is een ander geval. omwille van de stevigheid wil je deze uit 1 stuk, dus de mal moet uit meerdere onderdelen bestaan, anders krijg je de koets nooit uit de mal.
De GroeneGrommer (zie avatar) bestaat uit in totaal 19(!) maldelen.....
Vroemvrotpruttel.

. __ ø.___o
(O_\D/___O)

Plaats reactie