niet meer starten na lange rit
niet meer starten na lange rit
Gister een lange rit (150 km) gemaakt, kom ik thuis en wil ik hem een klein stukje verplaatsen start ie niet meer
De accu is volgens mij nog goed, lampen etc werken nog. Als je hem probeert te starten dan hoor je een korte brom en verder niet... Weet iemand waar dit aan kan liggen?
De accu is volgens mij nog goed, lampen etc werken nog. Als je hem probeert te starten dan hoor je een korte brom en verder niet... Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Re: niet meer starten na lange rit
Twee opties:
1. Je bobine is aan het overlijden. Deze wordt niet goed meer gekoeld en wordt te heet waardoor het elektromagnetische veld niet meer goed kan op- en ontladen (nodig om de bougies te doen vonken).
De bobine zit onder je motorkap, bevestigd bovenop de stang van de koplampen. Een zwarte ronde cilinder waar ook de bougiekabels aan zitten.
Tijdelijke truc: verwissel in zo'n geval even de twee kleine draadjes die aan de bobine zitten. Het veld zal nu omgepoold worden en de motor zal weer starten. Is dit het geval, dan weet je meteen dat het aan de bobine ligt...
Als de bobine klotst bij schudden (na losnemen), dan is er koelvloeistof/-olie uit gelopen.
2. Andere optie is dat de koolborstels van je startmotor op zijn. Omdat het een (elektro)mechanisch geheel wil hitte nog wel eens invloed hebben. Als hij alleen maar bromt, even een tik op je startmotor geven met bijvoorbeeld de krik. Niet te hard, niet te zacht. Achterkant van de startmotor is zeer kwetsbaar (bakeliet). Het kan ook zijn dat je startrelais is overleden.
Start hij wel meteen na eventjes aanduwen? Dan is je bobine wel goed, maar je startmotor niet.
1. Je bobine is aan het overlijden. Deze wordt niet goed meer gekoeld en wordt te heet waardoor het elektromagnetische veld niet meer goed kan op- en ontladen (nodig om de bougies te doen vonken).
De bobine zit onder je motorkap, bevestigd bovenop de stang van de koplampen. Een zwarte ronde cilinder waar ook de bougiekabels aan zitten.
Tijdelijke truc: verwissel in zo'n geval even de twee kleine draadjes die aan de bobine zitten. Het veld zal nu omgepoold worden en de motor zal weer starten. Is dit het geval, dan weet je meteen dat het aan de bobine ligt...
Als de bobine klotst bij schudden (na losnemen), dan is er koelvloeistof/-olie uit gelopen.
2. Andere optie is dat de koolborstels van je startmotor op zijn. Omdat het een (elektro)mechanisch geheel wil hitte nog wel eens invloed hebben. Als hij alleen maar bromt, even een tik op je startmotor geven met bijvoorbeeld de krik. Niet te hard, niet te zacht. Achterkant van de startmotor is zeer kwetsbaar (bakeliet). Het kan ook zijn dat je startrelais is overleden.
Start hij wel meteen na eventjes aanduwen? Dan is je bobine wel goed, maar je startmotor niet.
La vie est belle.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Ik denk de startmotor
Als de startmotor de motor niet meer ronddraait dan is de bobine niet het probleem. Bij een versleten bobine doet de startmotor gewoon zijn werk alleen de motor slaat niet aan of pas aan op het moment dat je stopt met starten.
Wat het probleem is met de startmotor weet ik niet. De koolborstels zullen het niet zijn, want dan hoor geen brommen. Wellicht is het brommen wat je hoort de startmotor die loos ronddraait omdat het het vliegwile niet oppakt.
Ik zou zeggen schroef de startmotor eens uit elkaar. Het is een vrij simpel ding. Je krijgt al gauw een goed beeld van de staat waarin hij verkeert (vuil roest e.d.)
Wat het probleem is met de startmotor weet ik niet. De koolborstels zullen het niet zijn, want dan hoor geen brommen. Wellicht is het brommen wat je hoort de startmotor die loos ronddraait omdat het het vliegwile niet oppakt.
Ik zou zeggen schroef de startmotor eens uit elkaar. Het is een vrij simpel ding. Je krijgt al gauw een goed beeld van de staat waarin hij verkeert (vuil roest e.d.)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
als de startmotor slecht werkt ligt dat bijna altijd aan het startrelais dat is het kleine ronde kokertje wat erbovenop zit die moet eerst het tandwiel van de startmotor op de startkrans van je vliegwiel schuiven en vervolgens de (hele grote) stroom naar de startmotor schakelen. als deze vuil e.d. is werkt hij soms minder en blijf hij hangen. je kan proberen dit relais uitelkaar te halen en schoon te maken. soms werkt dit de startmotor zelf uit elkaar halen zou ik niet doen meenstal ligt het probleem hier niet en het kan vrij lastig zijn de koolborstels op de juiste plek vast te krijgen.
Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer.
Mijn eend start de laatste tijd uberhaupt niet altijd even goed (slaat soms zo aan, andere keren ben ik een tijdje bezig). Dit ligt neem ik aan ook aan de bobine? Zo ja, zal ik toch aan een andere bobine moeten.
Mijn eend start de laatste tijd uberhaupt niet altijd even goed (slaat soms zo aan, andere keren ben ik een tijdje bezig). Dit ligt neem ik aan ook aan de bobine? Zo ja, zal ik toch aan een andere bobine moeten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Als je een lange rit hebt gemaakt start de eend altijd wat lastig truuk is dan plank gas te geven(niet pompen!!!!!) en te starten slaat hij meenstal zo aan. als je eend slecht start staan waarschijlijk je contactpuntjes niet goed vervang ze eens (samen met condensator en boegies) dan start hij denk ik weer top
Of neem een reserve bobine mee die je erinzet wanneer de gebruikte te warm is gewordenTwécévé schreef:Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Kijk dan wel uit of de + en de - van die reservebobine niet omgewisseld is. Ik heb 2 bobines en bij de ene zitten de + en de - omgedraaid te n opzichte van de andere.mic schreef:Of neem een reserve bobine mee die je erinzet wanneer de gebruikte te warm is gewordenTwécévé schreef:Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer
Afblijven.
De bobine werkt gewoon zowel 'linksom' als 'rechtsom'. Het werkt volgens het natuurkundige principe van primaire en secundaire spoelen die over weekijzer zijn gewikkeld. Wordt over de primaire spoel een spanning (12 Volt) gewikkeld dan geeft het weekijzer een magnetische flux, opgewekt door de primaire spoel, door naar de secundaire spoel. De secundaire spoel heeft veel meer wikkelingen rondom de kern. Bij het onderbreken van de stroom zal hier een hoog voltage optreden, afgegeven door de opgeladen kern. Dat hoge voltage is voldoende om een vonk op de bougie te creëren. Dit alles is uitgevonden door de heer Nicola Tesla.
De twee kleine draadjes zitten aan de primaire spoel, de twee bougiekabels aan de secundaire. Het maakt niet uit hoe de stroom door de primaire spoel loopt, de bougies bij een Eend vonken toch tegelijk!
Op onderstaand plaatje zie je de magnetische flux rondom een spoel.
De twee kleine draadjes zitten aan de primaire spoel, de twee bougiekabels aan de secundaire. Het maakt niet uit hoe de stroom door de primaire spoel loopt, de bougies bij een Eend vonken toch tegelijk!
Op onderstaand plaatje zie je de magnetische flux rondom een spoel.
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
De schakelaar is het onderbrekerhuisje (contactpuntjes), en een relais is nu juist niet nodig bij dit principe (je wilt 12 Volt omzetten naar 10.000 Volt, en niet via een relais). Het is inderdaad allemaal vrij simpel en maakt dus niks uit hoe je het aansluit. Je mag zelfs de bougiekabels verwisselen...
La vie est belle.
Handjes schreef:De schakelaar is het onderbrekerhuisje (contactpuntjes), en een relais is nu juist niet nodig bij dit principe (je wilt 12 Volt omzetten naar 10.000 Volt, en niet via een relais). Het is inderdaad allemaal vrij simpel en maakt dus niks uit hoe je het aansluit. Je mag zelfs de bougiekabels verwisselen...
Leuk..maar waarom staan er dan + en - tekens op de bobine? Voor Jan Doedel?