niet meer starten na lange rit

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
jelle

niet meer starten na lange rit

Bericht door jelle » ma 26 apr, 2004 11:41

Gister een lange rit (150 km) gemaakt, kom ik thuis en wil ik hem een klein stukje verplaatsen start ie niet meer :(
De accu is volgens mij nog goed, lampen etc werken nog. Als je hem probeert te starten dan hoor je een korte brom en verder niet... Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: niet meer starten na lange rit

Bericht door Handjes » ma 26 apr, 2004 12:56

Twee opties:

1. Je bobine is aan het overlijden. Deze wordt niet goed meer gekoeld en wordt te heet waardoor het elektromagnetische veld niet meer goed kan op- en ontladen (nodig om de bougies te doen vonken).
De bobine zit onder je motorkap, bevestigd bovenop de stang van de koplampen. Een zwarte ronde cilinder waar ook de bougiekabels aan zitten.

Tijdelijke truc: verwissel in zo'n geval even de twee kleine draadjes die aan de bobine zitten. Het veld zal nu omgepoold worden en de motor zal weer starten. Is dit het geval, dan weet je meteen dat het aan de bobine ligt...

Als de bobine klotst bij schudden (na losnemen), dan is er koelvloeistof/-olie uit gelopen.

2. Andere optie is dat de koolborstels van je startmotor op zijn. Omdat het een (elektro)mechanisch geheel wil hitte nog wel eens invloed hebben. Als hij alleen maar bromt, even een tik op je startmotor geven met bijvoorbeeld de krik. Niet te hard, niet te zacht. Achterkant van de startmotor is zeer kwetsbaar (bakeliet). Het kan ook zijn dat je startrelais is overleden.

Start hij wel meteen na eventjes aanduwen? Dan is je bobine wel goed, maar je startmotor niet.
La vie est belle.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 27 apr, 2004 15:48

als hij alleen bromt en je de motor niet hoort ronddraaien is je startmotor stuk (minder) als je er met een hamer oid aan de zijkant een klap opgeeft doet hij het meenstal wel weer. als het probleem erger word meot je de startmotor vervangen een simpel klusje

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Ik denk de startmotor

Bericht door Ealse » do 29 apr, 2004 20:40

Als de startmotor de motor niet meer ronddraait dan is de bobine niet het probleem. Bij een versleten bobine doet de startmotor gewoon zijn werk alleen de motor slaat niet aan of pas aan op het moment dat je stopt met starten.
Wat het probleem is met de startmotor weet ik niet. De koolborstels zullen het niet zijn, want dan hoor geen brommen. Wellicht is het brommen wat je hoort de startmotor die loos ronddraait omdat het het vliegwile niet oppakt.
Ik zou zeggen schroef de startmotor eens uit elkaar. Het is een vrij simpel ding. Je krijgt al gauw een goed beeld van de staat waarin hij verkeert (vuil roest e.d.)

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 29 apr, 2004 21:01

als de startmotor slecht werkt ligt dat bijna altijd aan het startrelais dat is het kleine ronde kokertje wat erbovenop zit die moet eerst het tandwiel van de startmotor op de startkrans van je vliegwiel schuiven en vervolgens de (hele grote) stroom naar de startmotor schakelen. als deze vuil e.d. is werkt hij soms minder en blijf hij hangen. je kan proberen dit relais uitelkaar te halen en schoon te maken. soms werkt dit de startmotor zelf uit elkaar halen zou ik niet doen meenstal ligt het probleem hier niet en het kan vrij lastig zijn de koolborstels op de juiste plek vast te krijgen.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1790
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 6 mei, 2004 09:50

Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer.

Mijn eend start de laatste tijd uberhaupt niet altijd even goed (slaat soms zo aan, andere keren ben ik een tijdje bezig). Dit ligt neem ik aan ook aan de bobine? Zo ja, zal ik toch aan een andere bobine moeten.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 6 mei, 2004 19:18

Als je een lange rit hebt gemaakt start de eend altijd wat lastig truuk is dan plank gas te geven(niet pompen!!!!!) en te starten slaat hij meenstal zo aan. als je eend slecht start staan waarschijlijk je contactpuntjes niet goed vervang ze eens (samen met condensator en boegies) dan start hij denk ik weer top

Gebruikersavatar
mic
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jul, 2003 10:16

Bericht door mic » wo 12 mei, 2004 15:07

Twécévé schreef:Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer
Of neem een reserve bobine mee die je erinzet wanneer de gebruikte te warm is geworden :)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 12 mei, 2004 15:11

mic schreef:
Twécévé schreef:Herken het verhaal over de bobine. Als ik een lange rit met mn eend gemaakt hebt start ze ook slecht (of soms niet). Vaak een kwestie van een tijd wachten en dan start ze weer. Truuk van die draadjes verwisselen ga ik eens toepassen volgende keer
Of neem een reserve bobine mee die je erinzet wanneer de gebruikte te warm is geworden :)
Kijk dan wel uit of de + en de - van die reservebobine niet omgewisseld is. Ik heb 2 bobines en bij de ene zitten de + en de - omgedraaid te n opzichte van de andere.
Afblijven.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 13 mei, 2004 18:13

Kan dat kwaad?
ik neem aan van niet,
aangezien dat als remedie werkt tegen een overbelaste bobine.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » do 13 mei, 2004 18:39

Het maakt absoluut niet uit welk draadje aan welke pool op de bobine zit.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 14 mei, 2004 00:01

De bobine werkt gewoon zowel 'linksom' als 'rechtsom'. Het werkt volgens het natuurkundige principe van primaire en secundaire spoelen die over weekijzer zijn gewikkeld. Wordt over de primaire spoel een spanning (12 Volt) gewikkeld dan geeft het weekijzer een magnetische flux, opgewekt door de primaire spoel, door naar de secundaire spoel. De secundaire spoel heeft veel meer wikkelingen rondom de kern. Bij het onderbreken van de stroom zal hier een hoog voltage optreden, afgegeven door de opgeladen kern. Dat hoge voltage is voldoende om een vonk op de bougie te creëren. Dit alles is uitgevonden door de heer Nicola Tesla.

De twee kleine draadjes zitten aan de primaire spoel, de twee bougiekabels aan de secundaire. Het maakt niet uit hoe de stroom door de primaire spoel loopt, de bougies bij een Eend vonken toch tegelijk!

Op onderstaand plaatje zie je de magnetische flux rondom een spoel. Afbeelding
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 mei, 2004 00:16

Okee, maar zitten er geen relaitjes of schakelaartjes in die spoel ofzo? Wnt als het inderdaad alleen wat draadjes zijn die om elkaar heen gewikkeld zijn (om het ff simpel te zeggen) maakt het idd geen barst uit (zei de jongen die nog nooit iets van electriciteit gesnapt heeft).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 14 mei, 2004 10:44

De schakelaar is het onderbrekerhuisje (contactpuntjes), en een relais is nu juist niet nodig bij dit principe (je wilt 12 Volt omzetten naar 10.000 Volt, en niet via een relais). Het is inderdaad allemaal vrij simpel en maakt dus niks uit hoe je het aansluit. Je mag zelfs de bougiekabels verwisselen...
La vie est belle.

Gebruikersavatar
mic
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 1 jul, 2003 10:16

Bericht door mic » di 18 mei, 2004 09:36

Handjes schreef:De schakelaar is het onderbrekerhuisje (contactpuntjes), en een relais is nu juist niet nodig bij dit principe (je wilt 12 Volt omzetten naar 10.000 Volt, en niet via een relais). Het is inderdaad allemaal vrij simpel en maakt dus niks uit hoe je het aansluit. Je mag zelfs de bougiekabels verwisselen...

Leuk..maar waarom staan er dan + en - tekens op de bobine? Voor Jan Doedel?

Plaats reactie