rook bij starten

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

rook bij starten

Bericht door Ramon » vr 4 jan, 2008 07:37

klein beetje blauwe rook bij starten! wat is dat? soms wel en soms niet
als ik met 1 wiel op de stoep sta geparkeerd is het meestal wel.

rij met 10w40

R

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 4 jan, 2008 08:34

blauwe rook is olie bij de verbranding. Dus of versleten zuigerveren of klepseals.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » vr 4 jan, 2008 10:38

Hey Ramon,

Mijn AZ doet dat ook als ie schuin heeft gestaan en mij is opgevallen dat meer eenden dat doen als ze schuin hebben gestaan. Ik weet niet precies wat de oorzaak er van is, maar mijn eend een heeft nieuwe kleppen en nieuwe cilinderkoppen. Dus het lijkt me sterk dat het daaraan zou kunnen liggen. Verder rookt ie nogal als ik hem net start (koud) dat doen de meeste AZjes, maar daar zal jij geen last van hebben :D

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 4 jan, 2008 11:00

hoe het precies kan weet ik niet, maar als ie schuin staat kan er olie in de verbrandings kamer komen. dit kan be-hoor-lijk roken. ik heb wel eens de hele straat blauw gezet (schrikken!) maar daarna nooit last gehad. als ie het dus af en toe doet en voornamleijk als ie schuin heeft gestaan zou ik me nog even geen zorgen maken.

ik geloof dat het erg is als je op de snelweg je gas los laat en dan een flinke pluim ziet.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 4 jan, 2008 11:20

alle boxermotoren hebben dat, is heel normaal. Vergeet niet dat je cilinders plat liggen, dus de olie heeft genoeg tijd om langs de zuigerveren te kruipen, zeker als hij ook nog een beetje schuin staat. Je kun proberen 20w50 te gebruiken. Het wordt pas opletten als het niet meer gebeurt, want dat kan duiden op een te laag oliepeil :D

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » vr 4 jan, 2008 11:42

wanneer de motor stil staat loopt de olie in de cilinders, dit is gn probleem aangezien wanneer de motor draait de cilinder zo snel op en neer gaat dat de olie bijna gn kans heeft om in de cilinder te lopen maar de smering is zo wel verzekerd. als de auto vlak staat loopt de olie ook tot tegen de cilinder maar kan deze niet in de verbbrandingruimte terecht komen doordat da zuigerveren zodanig gemonteerd zijn dat hun slot nooit langs een werkzijde vande cilinder staat. nu bij een boxer motor heb je een werkzijde van onder in de cilinder en vanboven in de clinder maar aangezien er daar gn zuigerveerslot zit kan er gn olie doorlopen. het kan wel zijn als je op een helling geparkeerd staat dat je olie niveau in die cilinder stijgt en deze wel boven de slotspeling uitkomt en dan kan het zijn dat er olie in de verbrandingsruimte tercht komt. ook zijn je zuigers iets ovaal als de motor koud is, dus bij koude motor sluiten ze niet goed aan met de cilidnerwand en kan dit mede de oorzaak zijn.

mvg

bert

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » vr 4 jan, 2008 12:18

doet die vanm ij ook als ie scheef staat t kan geen kwaad hoor.
tis verbrande olie.
tis met een minuut over :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 4 jan, 2008 12:27

leuk dit topic, dit weten toch niet veel mensen denk ik!!

bedankt

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 4 jan, 2008 13:11

Ramon2cv schreef:leuk dit topic, dit weten toch niet veel mensen denk ik!!

bedankt
Jawel hoor had de blauwe ook :wink: Was vooral leuk voor de buren :lol:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 4 jan, 2008 16:24

Eergisteren bij een eend van een kennis de cilinderkop verwisseld wegens geen draad meer in het bougiegat.
Met de kop verwijderd kon je mooi zien dat er een beetje olie onder in de cilinder komt te staan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 4 jan, 2008 16:30

haha Dit ga k es proberen!!! Ook eens kijken of n subaru dit ook heeft eigenlijk... heb alleen geen subaru, das dan weer jammer :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 4 jan, 2008 17:46

Kan geen kwaad, juist lekker voor de smering ;)

En een subaru... Zal ie vast wel last van hebben. Lijkt me een gevolg van het ontwerp. Ik parkeerde mijn Impreza GTT altijd netjes op de parkeerplaats en niet schuin. Dus ik kan t je niet vertellen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 4 jan, 2008 18:18

Een subaru zal er minder last van hebben omdat het een watergekoelde motor is. Watergekoelde motoren hebben veel kleinere toleranties nodig dan luchtgekoelde motoren. Dus heb je ook veel minder kans op dit soort perikelen.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 4 jan, 2008 18:28

Zit ook wat in natuurlijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » vr 4 jan, 2008 19:20

ik heb vroeger 2 GSen versleten, die hadden het allebeide, de eerste was nieuw, de tweede had 70000km gereden toen ik hem kreeg.
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Plaats reactie