lekkage voorruit

Alles in, over, rond en op de koets.
AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 12 jan, 2008 18:08

Is je voorruitrubber nog zacht genoeg? Als ie ouder wordt wil ie ook wel eens niet zo lekker meer afdichten. Dit komt omdat de weekmakers geleidelijk uit de rubber verdwijnen. In een duits oldtimerblad stond eens een tip om de voorruitrubber in een kussensloop de te doen en in de wasmachine te wassen met flink wat wasverzachter (weekmaker dus). Niet te hoge temperatuur. Ik weet niet of het werkt maar het is het proberen waard.
diverse Citroens, wat anders.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 13 jan, 2008 12:13

duckie schreef:Ruitenkit is echt wel plakkerig, je lijmt bijna als het ware je ruit erin. Zo doen ze het tegenwoordig ook bij veel wagen. Bij mij plakt het zo goed dat ik niets meer onder de rubber krijg langs de metaalzijde. We rekening houden wanneer je je ruit er zo inplakt ze er moeilijk uit te krijgen is en de rubber verloren is.
Deze kit is inderdaad vergelijkbaar met PU-kit, maar die bedoel ik dus niet! Daarmee lijmen ze in veel moderne auto's de ruiten vast en zorgt voor een hoop werk en scheldpartijen als jet er ooit nog uit wil halen. Er is ook ruitenkit om slecht dichtende rubbers toch lekdicht te maken en die zacht blijft (soort stopverfachtige structuur).
Maar nogmaals: als een rubber goed is en de sponning is goed, dan is kit vrij overbodig! Al spuit je 10 bussen kit in een rotte sponning, dan is misschien je lekkage (tijdelijk) verholpen, je verstopt zo alleen een probleem!
(of zoals meneer Adams zegt: (zie onderschrift) )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » zo 13 jan, 2008 14:40

Ben ondertussen met wat googelen tot de concludie gekomen dat er een ruitenkit bestaat die BLIJVEND KLEVERIG blijft. Deze kit wil ik gaan aanbrengen, echter ik weet niet wat de EXACTE benaming ervan is.
3M zou een optie zijn maar zeker weet ik dit niet. Is de kit inderdaad van 3M dan graag, indien iemand het weet, de JUISTE benaming want er zijn meer ruitenkitten van 3M heb ik begrepen.
WIE OH WIE weet dit????
Groeten van
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

duckie
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door duckie » zo 13 jan, 2008 16:12

Dat bedoel ik ook, ik heb bij mij eerst alles mooi afgewerkt en het kleine gaatje (van zo'n 4cm-2cm) dichtgemaakt. Dan de ruit eringeplakt. Kwestie van de volgende 5 jaar geen problemen meer te hebben. Wat dichtgeplakt is, daar kan geen water onder. Wat nog wel kan gebeuren als je geen kit gebruikt.
2cv spécial 1986
C5 break SX

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » zo 13 jan, 2008 16:31

Als er niet meer tussen metaal en rubber te komen is dan is de kit uitgehard en NIET blijvend kleverig! Wel dank voor je reactie
Ik herhaal daarom mijn vraag:

Geplaatst: Zo 13 Jan, 2008 15:40 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ben ondertussen met wat googelen tot de concludie gekomen dat er een ruitenkit bestaat die BLIJVEND KLEVERIG blijft. Deze kit wil ik gaan aanbrengen, echter ik weet niet wat de EXACTE benaming ervan is.
3M zou een optie zijn maar zeker weet ik dit niet. Is de kit inderdaad van 3M dan graag, indien iemand het weet, de JUISTE benaming want er zijn meer ruitenkitten van 3M heb ik begrepen.
WIE OH WIE weet dit????
Groeten van
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 13 jan, 2008 23:57

https://solutions.3m.com/wps/portal/3M/ ... RBBN6W65gl
Staat helaas geen bestelnummer bij, maar deze moet je hebben, die andere kitten zijn om ruiten te verlijmen.
loop een automaterialenboer binnen en stel je vraag, werkt (bijna) altijd. ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » ma 14 jan, 2008 10:33

Hassie schreef:Wie weet een echt goede oplossing zonder een nieuw ruitrubber aan te brengen???
Goed tweedehands rubber aanschaffen?

Ik snap niet zo goed dat je met lapmiddelen je oude (niet werkende) onderdelen wil hergebruiken :roll:

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » ma 14 jan, 2008 12:25

the Nosepicker schreef:https://solutions.3m.com/wps/portal/3M/ ... RBBN6W65gl
Staat helaas geen bestelnummer bij, maar deze moet je hebben, die andere kitten zijn om ruiten te verlijmen.
loop een automaterialenboer binnen en stel je vraag, werkt (bijna) altijd. ;)
Zeer bedankt Nosepicker voor deze exacte informatie! Ga vanmiddag op pad om het spul aan te schaffen!
Een vriendelijke 2CV-groet (wat dit dan ook moge zijn)
Hassie.

PS Andere informanten ook bedankt, jullie bedoelingen waren goed, blijf helpen!

Plaats reactie