gemiddelde prijs restauratie + onderhoud?
gemiddelde prijs restauratie + onderhoud?
Hoi,
Ik ben van plan om binnen een jaartje een 2CV te kopen. Nou lijkt het mij het slimste om een 2CV in een slechte staat te kopen en dan deze te laten restaureren door een goed bedrijf. Of misschien zou het toch beter zijn om een alreeds gerestaureerde 2CV te kopen?
Graag zou ik ook wat info willen hebben over de gemiddelde prijs die jullie per jaar in je 2CV stopt (herstellingen enzovoort dus).
En dan nog een vraagje : wat is het verbruik van jullie 2CV ?
En dan nog een laatste : Is het verstandig om als student zijnde een 2CV aan te kopen voor dagelijks gebruik ?
Alvast bedankt,
Senne
Ik ben van plan om binnen een jaartje een 2CV te kopen. Nou lijkt het mij het slimste om een 2CV in een slechte staat te kopen en dan deze te laten restaureren door een goed bedrijf. Of misschien zou het toch beter zijn om een alreeds gerestaureerde 2CV te kopen?
Graag zou ik ook wat info willen hebben over de gemiddelde prijs die jullie per jaar in je 2CV stopt (herstellingen enzovoort dus).
En dan nog een vraagje : wat is het verbruik van jullie 2CV ?
En dan nog een laatste : Is het verstandig om als student zijnde een 2CV aan te kopen voor dagelijks gebruik ?
Alvast bedankt,
Senne
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Hoi Senne,
Ik ben student en heb dus een eend voor alledaags gebruik. Voorwaarde om dit betaalbaar te houden is dat je er zelf aan sleutelt.
Een kant-en-klare eend kopen is waarschijnlijk verstandiger dan een slechte opknappen. Ik heb het laatste gedaan, 6000 euro totaal er in gepompt, en ook nog eens zo'n 800 uur werk. Nu kan ik voor 7000 euro iets vergelijkbaars kopen, het is dan niet geheel naar eigen smaak maar wel kwalitatief vergelijkbaar. Dit zou dus betekenen dat mijn uurloon nauwelijks meer dan 1 euro was....
Mocht je zelf aan de gang willen gaan dan kan ik je het volgende adviseren: koop een eend met goed plaatwerk (koets is het belangrijkste, daarna deurtjes, als laatste spatborden) en een slecht chassis, en verwissel dan zelf het chassis. Ik denk dat je dan voor minder dan 1500 euro aan aanschaf kwijt bent, en nog eens 1000 voor chassis en montagemateriaal, en dan al een heel eind bent.
Bij mij zit er 1000 euro aan werk aan de koets (bodemplaten, voetenbak, dorpels, kofferbakbodem en binnenschermen vervange), 1850 euro aan spuitwerk, een eurotje of 1000 aan aanschaf voertuig(en), en nog eens 2000 euro aan losse onderdelen ingestoken.
Zou ik er nog een keer aan beginnen, dan zou ik het anders aanpakken....
Een goed chassis is wel een voorwaarde om te kunnen rijden, maar ook het makkelijkste om te vervangen...
Ik ben student en heb dus een eend voor alledaags gebruik. Voorwaarde om dit betaalbaar te houden is dat je er zelf aan sleutelt.
Een kant-en-klare eend kopen is waarschijnlijk verstandiger dan een slechte opknappen. Ik heb het laatste gedaan, 6000 euro totaal er in gepompt, en ook nog eens zo'n 800 uur werk. Nu kan ik voor 7000 euro iets vergelijkbaars kopen, het is dan niet geheel naar eigen smaak maar wel kwalitatief vergelijkbaar. Dit zou dus betekenen dat mijn uurloon nauwelijks meer dan 1 euro was....
Mocht je zelf aan de gang willen gaan dan kan ik je het volgende adviseren: koop een eend met goed plaatwerk (koets is het belangrijkste, daarna deurtjes, als laatste spatborden) en een slecht chassis, en verwissel dan zelf het chassis. Ik denk dat je dan voor minder dan 1500 euro aan aanschaf kwijt bent, en nog eens 1000 voor chassis en montagemateriaal, en dan al een heel eind bent.
Bij mij zit er 1000 euro aan werk aan de koets (bodemplaten, voetenbak, dorpels, kofferbakbodem en binnenschermen vervange), 1850 euro aan spuitwerk, een eurotje of 1000 aan aanschaf voertuig(en), en nog eens 2000 euro aan losse onderdelen ingestoken.
Zou ik er nog een keer aan beginnen, dan zou ik het anders aanpakken....
Een goed chassis is wel een voorwaarde om te kunnen rijden, maar ook het makkelijkste om te vervangen...
Eend goed, al goed.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik zou je aanraden om een goede (gerestaureerde) eend te kopen.
Je geeft al aan dat je niks van de techniek af weet. Nu is die niet zo moeilijk, maar geloof me je gaat toch meer mollen dan noodzakelijk is. Ik heb ook net mijn 2cv af en weet nu ook wat ik de volgende keer anders zou doen.
Een nieuw chassis kost je zo'n 850 of 900 euro. Prijzen zijn nogal omhoog geschoten het laatste half jaar. Wil je dit laten omzetten dan ben je al gauw een 1500 of 2000 euro kwijt bij een eendenboer.
Verder was ik nog zo'n 300 euro kwijt voor 2 bodemplaten en een halve voetenbak. Dit erin laten lassen door een beun, kostte me zon'n 700 euro. Verder is er tijdens de sloop een trekstang van een veerpot gemold. Hierdoor heb ik besloten om het maar meteen goed te doen en voor ongeveer 300 euro 2 gereviseerde veerpotten gekocht. DIt zat dus niet in de berekening die ik gemaakt had. Verder ook een cilinderkop gemold en gelukkig voor 50 euro een ander blok (kaal) en versnellingsbak kunnen kopen. Van 2 motors dus 1 gemaakt en 1 versnellingsbak reserve (staat: )
verder komen er stiekum ook erg veel kosten bij aan kleine zaken die je ook maar meteen ff meepakt. En alle anti-rot middeltjes die je er alsnog opsmeert enzo.
Verder is 2dehandsplaatwerk ook moeilijk om aan te komen, wil je tenminste plaatwerk op de goede kleur (ik heb de mijne niet gespoten, alleen de spatborden) en deuk en roestvrij. Je bent al snel aangewezen op nieuw plaatwerk of heel lang zoekwerk. Heb wat km afgeled voor 2 plaatdelen. maar ja, da's de hobby.
Kortom: Wil je goedkoop uit zijn, maar wel een goede eend rijden. Koop dan meteen een goede. Tenminste met minimaal een goede koets en chassis. Scheelt je ee hoop tijd en geld. Alles wat al 14 jaar of langer vast zit, wil niet meteen los of mol je!!!
Met een al goede eend kun je je op je gemak verdiepen in de techniek van een eend.
Als je zoveel mogelijk zelf wilt doen en veel wilt leren, dan kun je wel een sloper kopen met een nieuw chassis los erbij en je benodigde plaatwerk. Je bent dan wel duurder uit en moet geduld hebben voordat je kunt rijden. Maar hebt wel meer lol van je werk.
P.S.: Het scheelt ook of je het alleen doet of samen met iemand anders. Ik heb het samen met mijn vader gedaan. Dat maakt het toch makkelijker. 2 zien meer dan 1. Heeft wel als "nadeel" in mijn geval dan dat ik nu ook nog aan een mehari mag beginnen!!!
Je geeft al aan dat je niks van de techniek af weet. Nu is die niet zo moeilijk, maar geloof me je gaat toch meer mollen dan noodzakelijk is. Ik heb ook net mijn 2cv af en weet nu ook wat ik de volgende keer anders zou doen.
Een nieuw chassis kost je zo'n 850 of 900 euro. Prijzen zijn nogal omhoog geschoten het laatste half jaar. Wil je dit laten omzetten dan ben je al gauw een 1500 of 2000 euro kwijt bij een eendenboer.
Verder was ik nog zo'n 300 euro kwijt voor 2 bodemplaten en een halve voetenbak. Dit erin laten lassen door een beun, kostte me zon'n 700 euro. Verder is er tijdens de sloop een trekstang van een veerpot gemold. Hierdoor heb ik besloten om het maar meteen goed te doen en voor ongeveer 300 euro 2 gereviseerde veerpotten gekocht. DIt zat dus niet in de berekening die ik gemaakt had. Verder ook een cilinderkop gemold en gelukkig voor 50 euro een ander blok (kaal) en versnellingsbak kunnen kopen. Van 2 motors dus 1 gemaakt en 1 versnellingsbak reserve (staat: )
verder komen er stiekum ook erg veel kosten bij aan kleine zaken die je ook maar meteen ff meepakt. En alle anti-rot middeltjes die je er alsnog opsmeert enzo.
Verder is 2dehandsplaatwerk ook moeilijk om aan te komen, wil je tenminste plaatwerk op de goede kleur (ik heb de mijne niet gespoten, alleen de spatborden) en deuk en roestvrij. Je bent al snel aangewezen op nieuw plaatwerk of heel lang zoekwerk. Heb wat km afgeled voor 2 plaatdelen. maar ja, da's de hobby.
Kortom: Wil je goedkoop uit zijn, maar wel een goede eend rijden. Koop dan meteen een goede. Tenminste met minimaal een goede koets en chassis. Scheelt je ee hoop tijd en geld. Alles wat al 14 jaar of langer vast zit, wil niet meteen los of mol je!!!
Met een al goede eend kun je je op je gemak verdiepen in de techniek van een eend.
Als je zoveel mogelijk zelf wilt doen en veel wilt leren, dan kun je wel een sloper kopen met een nieuw chassis los erbij en je benodigde plaatwerk. Je bent dan wel duurder uit en moet geduld hebben voordat je kunt rijden. Maar hebt wel meer lol van je werk.
P.S.: Het scheelt ook of je het alleen doet of samen met iemand anders. Ik heb het samen met mijn vader gedaan. Dat maakt het toch makkelijker. 2 zien meer dan 1. Heeft wel als "nadeel" in mijn geval dan dat ik nu ook nog aan een mehari mag beginnen!!!
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Hoi Senne,
Leuk dat je een eend gaat kopen.
Het is natuurlijk zo, dat je aan een pas gerestaureerde eend weinig tot geen reparaties hebt. Dus dan zijn de onderhoudskosten per jaar laag.
De meeste studenten kunnen zich echter geen pas gerestaureerde eenden veroorloven. Pieter heeft al aangegeven hoeveel je daarvoor kwijt bent. Een goed gerestaureerde eend moet ook in die staat kunnen blijven en verdient dus minstens een droge stalling.
Als je zelf de kennis of de gelegenheid nog niet hebt om een chassis te verwisselen, dan zou ik naar een eend met een nog redelijk tot goed chassis zoeken. (Dan ben je vrijwel altijd goedkoper uit dan dat je een eend koopt waarvan je het chassis meteen moet laten vervangen.)
Tegen de tijd dat dat chassis dan vervangen moet worden, weet je er waarschijnlijk al genoeg vanaf om dat zelf te doen. En anders ken je tegen die tijd wel mensen die je kunnen helpen of adviseren.
Verder is een goede (lees roestvije) koets inderdaad een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten.
Vaak zijn eenden waarvan de lak dof is, een stuk goedkoper. Doffe lak is echter bijna altijd weer mooi te krijgen, na een dag of twee boenen.
Ik ben ongeveer 400 euro per jaar kwijt aan verzekering, belasting, apk, beurten en kleine reparaties. Je moet dan wel niet al te veel pech hebben met je auto. De meeste eenden rijden ongeveer 1:15. Maar het verbruik verschilt flink per auto en zeker per bestuurder.
Succes met het uitzoeken van je eend!
Vergelijk veel en neem zeker iemand mee die er verstand van heeft. Er woont vast wel iemand van dit forum bij jou in de buurt.
Christian
Leuk dat je een eend gaat kopen.
Het is natuurlijk zo, dat je aan een pas gerestaureerde eend weinig tot geen reparaties hebt. Dus dan zijn de onderhoudskosten per jaar laag.
De meeste studenten kunnen zich echter geen pas gerestaureerde eenden veroorloven. Pieter heeft al aangegeven hoeveel je daarvoor kwijt bent. Een goed gerestaureerde eend moet ook in die staat kunnen blijven en verdient dus minstens een droge stalling.
Als je zelf de kennis of de gelegenheid nog niet hebt om een chassis te verwisselen, dan zou ik naar een eend met een nog redelijk tot goed chassis zoeken. (Dan ben je vrijwel altijd goedkoper uit dan dat je een eend koopt waarvan je het chassis meteen moet laten vervangen.)
Tegen de tijd dat dat chassis dan vervangen moet worden, weet je er waarschijnlijk al genoeg vanaf om dat zelf te doen. En anders ken je tegen die tijd wel mensen die je kunnen helpen of adviseren.
Verder is een goede (lees roestvije) koets inderdaad een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten.
Vaak zijn eenden waarvan de lak dof is, een stuk goedkoper. Doffe lak is echter bijna altijd weer mooi te krijgen, na een dag of twee boenen.
Ik ben ongeveer 400 euro per jaar kwijt aan verzekering, belasting, apk, beurten en kleine reparaties. Je moet dan wel niet al te veel pech hebben met je auto. De meeste eenden rijden ongeveer 1:15. Maar het verbruik verschilt flink per auto en zeker per bestuurder.
Succes met het uitzoeken van je eend!
Vergelijk veel en neem zeker iemand mee die er verstand van heeft. Er woont vast wel iemand van dit forum bij jou in de buurt.
Christian
C'est la crème de la crème...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
hoi
Ik zou ook zeggen ga eens bij iemand langs die `verstand´ heeft van eenden. ik weet niet waar je woont maar als je in groningen studeerd zou ik zeggen kom eens langs. Ik heb een door mijzelf gerestaureerde eend en blijf jaarlijks ook ruim binnen die 400 euro en voor de restaratie ben ik denk ik 2000 euro kwijt geweest maar ik heb vrijwel alles zelf gedaan exclusief het spuiten(wel zelf voorbewerkt).
groet Frank
Ik zou ook zeggen ga eens bij iemand langs die `verstand´ heeft van eenden. ik weet niet waar je woont maar als je in groningen studeerd zou ik zeggen kom eens langs. Ik heb een door mijzelf gerestaureerde eend en blijf jaarlijks ook ruim binnen die 400 euro en voor de restaratie ben ik denk ik 2000 euro kwijt geweest maar ik heb vrijwel alles zelf gedaan exclusief het spuiten(wel zelf voorbewerkt).
groet Frank
Hoi Senne en mede forum gebruikers!! (is mijn eerste keer hier)
Ik zit er ook aan te denken om een eendje aan te schaffen vind ze echt onwijs leuk maar ben net als jou ook student.
In eerste instantie wilde ik hiermee wachten (veel onkosten), maar mensen weten dat ik er helemaal weg van ben en nu had iemand er nog eenDje staan. (is zelf ook eendengek).
en dan komt het gekriebel weer
Hij is wel rijdbaar, maar er moet wel een nieuwe bodemplaat in op korte termijn. (bouwjaar +/- 1985)
ik zit er echt sterk over na te denken omdat de verzekering ook laag is voor een eend en kan ik hem dan langzaamaan opknappen. (heeft iemand adressen voor een goedkoope verzekering?)
Ik ben niet technisch aangelegd, zoek dus nog een adresje in brabant omgeving Tilburg voor eventueel opknapwerk.
ik ben op dit moment dus een beetje info aan het verzamelen om de juiste afweging te maken. reacties welkom!
o en over het chassis, je hebt roetsvrijstaal en een donoreend (waar het dus wel van roest) wat zijn de prijzen ongeveer en wat raden jullie aan?
Groetjes, Monique
Ik zit er ook aan te denken om een eendje aan te schaffen vind ze echt onwijs leuk maar ben net als jou ook student.
In eerste instantie wilde ik hiermee wachten (veel onkosten), maar mensen weten dat ik er helemaal weg van ben en nu had iemand er nog eenDje staan. (is zelf ook eendengek).
en dan komt het gekriebel weer
Hij is wel rijdbaar, maar er moet wel een nieuwe bodemplaat in op korte termijn. (bouwjaar +/- 1985)
ik zit er echt sterk over na te denken omdat de verzekering ook laag is voor een eend en kan ik hem dan langzaamaan opknappen. (heeft iemand adressen voor een goedkoope verzekering?)
Ik ben niet technisch aangelegd, zoek dus nog een adresje in brabant omgeving Tilburg voor eventueel opknapwerk.
ik ben op dit moment dus een beetje info aan het verzamelen om de juiste afweging te maken. reacties welkom!
o en over het chassis, je hebt roetsvrijstaal en een donoreend (waar het dus wel van roest) wat zijn de prijzen ongeveer en wat raden jullie aan?
Groetjes, Monique
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Er zijn meer chassis' dan een oud chassis of een RVS chassis. Dat is ook uitgebreid besproken op dit forum:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
Sommige topics zijn gesloten, sommige topics zijn zo oud als methuzalem, sommige topics hebben minder informatie dan anderen. Er zijn iig meerdere soorten chassis. Slechts 1 is legaal, en dat zijn de chassis die gemaakt worden door (als ik het me goed herinner) Club Cassis in Frankrijk. Voor je aan een chassiswissel begint: eerst de RDW bellen en daar vragen hoe het moet (niet de technische kant maar de 'papieren' kant). Je kan ook je Eend uitvoeren naar Duitsland, daar er een 'illegaal' TüV-gekeurd chassis er onder (laten) schroeven en je Eend dan weer invoeren naar Nederland. Voor een chassiswissel hoef je in principe niet te lassen, voor het vervangen van je bodemplaten wel. Je moet alleen wel beide keren je koets van je chassis halen.
Voor meer info: http://www.2cv.nl/interactief/forum/search.php en/of post je vragen op het forum.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... ht=chassis
Sommige topics zijn gesloten, sommige topics zijn zo oud als methuzalem, sommige topics hebben minder informatie dan anderen. Er zijn iig meerdere soorten chassis. Slechts 1 is legaal, en dat zijn de chassis die gemaakt worden door (als ik het me goed herinner) Club Cassis in Frankrijk. Voor je aan een chassiswissel begint: eerst de RDW bellen en daar vragen hoe het moet (niet de technische kant maar de 'papieren' kant). Je kan ook je Eend uitvoeren naar Duitsland, daar er een 'illegaal' TüV-gekeurd chassis er onder (laten) schroeven en je Eend dan weer invoeren naar Nederland. Voor een chassiswissel hoef je in principe niet te lassen, voor het vervangen van je bodemplaten wel. Je moet alleen wel beide keren je koets van je chassis halen.
Voor meer info: http://www.2cv.nl/interactief/forum/search.php en/of post je vragen op het forum.
Afblijven.
hello
nu heb ik eens een vraagje waarom kopen jullie allemaal een nieuw chassis. ik ben ook als 17 jarige begonnen aan mijn geitje. (eend). Nu heel mijn chassis opgelast dit wil zeggen vanboven een plaat tot vanachter langsboven. de plaat onder de motor helemaal vervangen en nog wat laswerken. DIt dan vol met pek gezet. en voila een perfect chassis voor nog geen 50 euro. Ik denk dat ik een geit heb opgemaakt met in totaal 500 euro te hebben opgedaan. Het is niet moeilijk dat ik achterover val als ik zie wat ze in nederland aan een eend geven. prijzen rond de 5000 euro !!!!
nu als jullie nog stukken nodig hebben ik heb er nog heel wat liggen laat maar iets weten. En ik zou zeggen veel succes met het restaureren.
greets robin
nu heb ik eens een vraagje waarom kopen jullie allemaal een nieuw chassis. ik ben ook als 17 jarige begonnen aan mijn geitje. (eend). Nu heel mijn chassis opgelast dit wil zeggen vanboven een plaat tot vanachter langsboven. de plaat onder de motor helemaal vervangen en nog wat laswerken. DIt dan vol met pek gezet. en voila een perfect chassis voor nog geen 50 euro. Ik denk dat ik een geit heb opgemaakt met in totaal 500 euro te hebben opgedaan. Het is niet moeilijk dat ik achterover val als ik zie wat ze in nederland aan een eend geven. prijzen rond de 5000 euro !!!!
nu als jullie nog stukken nodig hebben ik heb er nog heel wat liggen laat maar iets weten. En ik zou zeggen veel succes met het restaureren.
greets robin
Ik heb er best 5000 euro voor over om m'n eend in concoursstaat te krijgen. Het is immers een klassieker die alleen maar in waarde zal stijgen. Dan heb ik er persoonlijk liever een ongelast origineel chassis onder. Deze zal ook lang mee gaan als je die goed tegen roest behandelt, bovendien staat de eend in een garage.
Het is alleen net wat je budget is. Wil je een goed rijdbare eend voor dagelijks gebruik dan is zelf lassen ook een goede idee.
Het is alleen net wat je budget is. Wil je een goed rijdbare eend voor dagelijks gebruik dan is zelf lassen ook een goede idee.
he lelijk eendje bedankt voor al je links!!
op dit moment ziet het ernaar uit dat als ik hem koop ik alleen alleen even aan de bodemplaat denk. lassen dus.
bevalt het me dan knap ik hem verder op. het is zo en zo dan mijn eerste echte auto dus is nog even aftasten allemaal.
waar hebben jullie hem goedkoop verzekerd?
Groetjes, Monique
op dit moment ziet het ernaar uit dat als ik hem koop ik alleen alleen even aan de bodemplaat denk. lassen dus.
bevalt het me dan knap ik hem verder op. het is zo en zo dan mijn eerste echte auto dus is nog even aftasten allemaal.
waar hebben jullie hem goedkoop verzekerd?
Groetjes, Monique