Ik zou je aanraden om een goede (gerestaureerde) eend te kopen.
Je geeft al aan dat je niks van de techniek af weet. Nu is die niet zo moeilijk, maar geloof me je gaat toch meer mollen dan noodzakelijk is. Ik heb ook net mijn 2cv af en weet nu ook wat ik de volgende keer anders zou doen.
Een nieuw chassis kost je zo'n 850 of 900 euro. Prijzen zijn nogal omhoog geschoten het laatste half jaar. Wil je dit laten omzetten dan ben je al gauw een 1500 of 2000 euro kwijt bij een eendenboer.
Verder was ik nog zo'n 300 euro kwijt voor 2 bodemplaten en een halve voetenbak. Dit erin laten lassen door een beun, kostte me zon'n 700 euro. Verder is er tijdens de sloop een trekstang van een veerpot gemold. Hierdoor heb ik besloten om het maar meteen goed te doen en voor ongeveer 300 euro 2 gereviseerde veerpotten gekocht. DIt zat dus niet in de berekening die ik gemaakt had. Verder ook een cilinderkop gemold en gelukkig voor 50 euro een ander blok (kaal) en versnellingsbak kunnen kopen. Van 2 motors dus 1 gemaakt en 1 versnellingsbak reserve (staat:

)
verder komen er stiekum ook erg veel kosten bij aan kleine zaken die je ook maar meteen ff meepakt. En alle anti-rot middeltjes die je er alsnog opsmeert enzo.
Verder is 2dehandsplaatwerk ook moeilijk om aan te komen, wil je tenminste plaatwerk op de goede kleur (ik heb de mijne niet gespoten, alleen de spatborden) en deuk en roestvrij. Je bent al snel aangewezen op nieuw plaatwerk of heel lang zoekwerk. Heb wat km afgeled voor 2 plaatdelen. maar ja, da's de hobby.
Kortom: Wil je goedkoop uit zijn, maar wel een goede eend rijden. Koop dan meteen een goede. Tenminste met minimaal een goede koets en chassis. Scheelt je ee hoop tijd en geld. Alles wat al 14 jaar of langer vast zit, wil niet meteen los of mol je!!!
Met een al goede eend kun je je op je gemak verdiepen in de techniek van een eend.
Als je zoveel mogelijk zelf wilt doen en veel wilt leren, dan kun je wel een sloper kopen met een nieuw chassis los erbij en je benodigde plaatwerk. Je bent dan wel duurder uit en moet geduld hebben voordat je kunt rijden. Maar hebt wel meer lol van je werk.
P.S.: Het scheelt ook of je het alleen doet of samen met iemand anders. Ik heb het samen met mijn vader gedaan. Dat maakt het toch makkelijker. 2 zien meer dan 1. Heeft wel als "nadeel" in mijn geval dan dat ik nu ook nog aan een mehari mag beginnen!!!