lekkage aan nokkenas

Plaats reactie
douwewand
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 dec, 2007 12:57
Locatie: kerkrade

lekkage aan nokkenas

Bericht door douwewand » do 27 dec, 2007 13:03

hoe kan ik de oliekeerring van de nokkenas vervangen?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 27 dec, 2007 13:09

aan welke kant!! neem dan aan aan de voorkant. dat is een zogeheten labirint keering dat is een sort spiraal en naar mijn mening niet te vervangen!


er staat zeker een sloot olie in je onsteking???


Ramon

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 27 dec, 2007 14:20

Nokkenas heeft inderdaad geen oliekeerring. Inderdaad een zogeheten labyrinthafdichting.

Je hebt het over een keerring, bedoel je niet die van de krukas?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

douwewand
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 dec, 2007 12:57
Locatie: kerkrade

Bericht door douwewand » do 27 dec, 2007 15:41

Ja, inderdaad een sloot olie bij de ontsteking.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 27 dec, 2007 16:39

Vervang de olievulpijp dan maar. Er komt alleen olie door het layrint als het erg versleten is of als de carter-onderdruk niet goed is. Deze onderdruk wordt geregeld door een ventiel in de olievulpijp. De druk is te meten door een u-buis gevuld met water aan te sluiten op de buis van de oliepeilstok. Zie ook elders op dit forum. Wel flink gas geven. Bij mijn Eend was de onderdruk goed tot 5500 omw/min. Daarboven had ik ineens overdruk en kwam de olie overal door naar buiten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » vr 18 jan, 2008 21:04

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, maar naar mijn olievulpijp is al gekeken.

Achter het onderbrekingshuis is het vochtig van de olie. Het lijkt van de as te komen. Steeds hangt er ook een druppel olie onder mijn blok, afkomstig van achter het onderbrekershuis.

Ik gebruik nu in de winter olie 10 W 40. Kan dit het zijn?

Groeten,

Steven
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » vr 18 jan, 2008 21:49

Of de oliekoeler ,reinig alles eens grondig en kijk waar het vandaan komt.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » vr 18 jan, 2008 21:50

De oliekoeler heb ik ook al goed bekeken. Deze lijkt nog in een goede staat te zijn.

Zou het door het oliesoort 10w40 kunnen komen?
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » vr 18 jan, 2008 22:40

Nee hoor,mijn garagist gebruikt dit ook voor mijn geitje :)
Maar reinig alles eens grondig en laat dan de motor draaien ,zie je misschien waar het vandaan komt.

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » vr 18 jan, 2008 22:50

ik zag er nog eens goed onderduiken en alle kappen eraf halen.
Ik hoop dat ik erachter kom wat het is.
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 19 jan, 2008 09:14

Is de onderdruk ook bij hoge toerentallen gemeten? Bij mij had ik onderdruk tot 5500 r/min. daarboven ontstond er ineens een overdruk. Let op: 5500 r/min is echt heel veel gas geven, maar op topsnelheid maakt de motor nog meer toeren.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 19 jan, 2008 10:47

geit schreef:Of de oliekoeler ,reinig alles eens grondig en kijk waar het vandaan komt.
Na veelvuldig olie vanonder mijn blok te hebben geveegd, en toen het toch wel vrij nat bleef in mijn koelhuis, verdacht ik ook één of andere pakking/lager/keerring van de krukas, maar daar is alles kurkdroog. En nu blijkt inderdaad mijn oliekoeler lek te zijn. Gelukkig :lol:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » za 19 jan, 2008 11:15

Dan tog nog even de oliekoeler bekijke.

Waar was hij bij jou lek Yannick?
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

Plaats reactie