Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 feb, 2008 22:56

Nee, komt goed Siemen, was vorige week gedaan en toen zat het allemaal beetje tegen, vandaag ging het weer als vanouds lekker.

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 6 feb, 2008 23:00

tsja ik ken die momenten of gewoon door zetten (wat is altijd doe) maar het beste is toch gewoon even te stoppen!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 10 feb, 2008 20:08

Zo vandaag ff de boel opgeruimt en alvast de achterkant in de kit gezet

Afbeelding

Vandaag ook begonnen aan de versteviging ter vervanging van het dash. Achteraf niet het meest rechte werk, maar gelukkig zit het straks aan de onderkant, dus niet opvallend.

Afbeelding

Plaatsen van de bevestiging voor de stuurstang wordt toch een klusje voor twee man, beetje last om alle maten zo te bepalen

Afbeelding

Al met al een lekker dagje lassen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 13 feb, 2008 19:50

He balen, nog wat leuke foto´s gemaakt en ook nog wat grappige, helaas toestel laten liggen in de garage. De leuke foto´s natuurlijk van de vorderingen van stuurhuis, maar de andere foto is zeker lachen.

Een aantal kennen mij ondertussen wel van de probeersels, tectyleren met gifspuit, straalcabine van afval, mallen maken. Nou ik heb er weer 1 en het is best hilarisch en het werkt nog ook.

Benodigdheden:
Gifspuit (die van van Cranenbroek gaat tot 40psi en heeft een overdrukventiel) 7 euro.
Verfspuit 17 euro (rond en vlakstraal, maar we kunnen alleen rondstraal gebruiken)
luchtslang 2 euro
en misschien wat klein grut, maar meeste heb ik wel liggen.

Sluit de luchtslang aan op de gifspuit en aan het einde de verfspuit. Meng de primer voor spuiten met verfspuit.

Begin vervolgens met pompen totdat of je moe bent of dat je denkt dat ie vol zit. Vervolgens kun je gaan spuiten. Het beste werkt het als iemand zich aanbiedt om te pompen, dat pompen valt wel mee zolang de persoon maar constant pompt. Als je het zelf doet moet je elke keer stoppen en geloof me het zweet gutste van mijn kop.

Kortom handig voor primeren, ik geloof niet dat het werkt voor lak.

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » wo 13 feb, 2008 20:23

backfire schreef: Kortom handig voor primeren, ik geloof niet dat het werkt voor lak.
Maar dan gebruik je de gifspuit eigenlijk als een soort van compressor...geen stroom nodig alleen noeste arbeid..

Of bedoelde je het anders?
onder druk wordt alles vloeibaar

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 13 feb, 2008 21:23

helemaal goed, handig als je geen stroom bij de hand hebt en bijkomend voordeel is dat het geen geluid maakt.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 14 feb, 2008 21:36

De foto's

de handcompressor, voor Tim een bekend verschijnsel :)

Afbeelding

Uitmeten van stuurhuis, eerst oude stuurhuis teruggezet en vervolgens met touwtjes er langs gespannen, en oude stuurhuis voorzichtig er tussen uit gelepeld.

Afbeelding

De tussenstand

Afbeelding

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » do 14 feb, 2008 21:50

wellicht een optie: als je een kruiskoppeling in de stuurstang monteert luistert het preciese bevestigingspunt niet zo nauw?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 14 feb, 2008 21:54

:lol: gewoon n aandrijfasje doormidden zagen :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 14 feb, 2008 22:01

Ik geloof toch niet dat het zo nauw luisterd, kijk maar eens goed hoe lang de slopgaten zijn voor stuurhuis en zelfs mijn stuurhuis was een behoorlijk eind doorgezakt (zeker 1/2 cm), maar Cees als het echt niet lekker gaat dan is het wel een optie. Voordeel is wel dat stuur nu op de orginele plek zit, waar ik hem toch het lekkerste vind hangen (letterlijk, want je kunt zo lekker hangen op eend stuur)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 14 feb, 2008 22:15

Dat maakt niet veel uit, maar als ie niet recht op het rondsel staat kan de buis afbreken. Komt ook voor bij geknikte chassis. Heel gevaarlijk!!!

Ik heb het een keer gehad in Zwitserland af en toe kraakte het stuur, wat zou dat toch zijn? Toen we thuis waren brak ie helemaal af, pfff geluk gehad.
Citroen belgie (ik heb een belgische eend) wou de auto zien of ie geen chassisschade had. Dat bleek niet het geval dus kreeg ik na 5 jaar een nieuwe stuurbuis van Citroen. Produktiefout?!
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 15 feb, 2008 10:12

Merk je dat dan niet doordat de eend zwaar gaat sturen?

gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door gillis » vr 15 feb, 2008 10:24

als je hem ook maar goed vast zet aan het ronsel (zo heet dat toch?)

Ik heb wel eens op de snelweg moeten "prikken" dat ik mijn stuur los in mijn handen had (van het ronsel af) omdat dat klipje niet meer goed zat en de tanden op het ronsel versleten waren...ook geen prettige ervaring... :O
onder druk wordt alles vloeibaar

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 15 feb, 2008 12:40

Ja maar als ie niet goed uitgelijnd is met het rondsel wring je steeds aan het onderste eindje stuurbuis. En dat kan ie net niet hebben. Die buis is al half doorgezaagd om de klem te kunnen monteren. Gebruik anders een mehari stuurbuis die heeft een kruiskoppeling om de bewegingen op te vangen.
Je kunt trouwens aan je stuurbuis merken of het chassis nog stevig is. Pak tijdens het rijden de stuurbuis tussen wijs- en middelvinger. Je hand onder tegen het stuurslot. Als de buis dan op en neer beweegt tussen je vingers is je chassis niet meer erg stabiel.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 15 feb, 2008 15:02

Gelukkig is bij mij alles nieuw, enige waar het mis mee kan gaan is met de RDW.

Plaats reactie