bout uitlaatspruitstuk

Plaats reactie
Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

bout uitlaatspruitstuk

Bericht door Roel van de wal » do 14 feb, 2008 17:57

De voorste bout van het uitlaat/inlaatspruitstuk, eigenlijk van het uitlaatgedeelte, is door een der vorige eigenaars of in opdracht van, erg gehavend. Ik neem aan dat het een dop 10 zou zijn, inmiddels kan er nu een dop 9 op. Maar deze bout zit muurvast, ik heb al enkele dagen kruipolie erop gespoten, maar helaas tot nog toe geen resultaat. Wat te doen als de bout afbreekt, is een en ander makkelijk weer te maken zonder al te veel rompslomp?

Roel

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 14 feb, 2008 18:01

Het zou een moer moeten zijn maatje 11.
Je kan proberen om deze moer met een beitel los te slaan, misschien kan je hem zelfs splijten.
Waarschijnlijk is het gewoon roest waardoor de moer zo klein geworden is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » do 14 feb, 2008 18:09

je zou kunnen proberen hem met een dremel in te slijpen en dan splijten als het waren. of gewoon goed warm maken dat wil ook nog wel eens helpen.

greets dukw

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 14 feb, 2008 18:14

inlaat is bout m7 met kop 11
uitlaat is moer m7 met kop 11

idd er afslijpen als spruistuk los is met grip tang resterende er uit draaien, als het breekt moet je gaan boren!!!!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 14 feb, 2008 19:00

en als je dat voor het eerst boord is dat erg moeilijk! eerst met een dun boortje uit boren dan de goede maat uit boren en dan tappen met m7
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » do 14 feb, 2008 19:52

Ramon2cv schreef: idd er afslijpen als spruistuk los is met grip tang resterende er uit draaien, als het breekt moet je gaan boren!!!!
Ik heb er zo'n hele grote tang voor.
Zonder slijperij gaat dat meestal perfect.
Veel WD40 en voorzichtig zonder wringen draaien, komt de boel vanzelf los.

Zoals de onderste in dit plaatje

Afbeelding

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 14 feb, 2008 21:45

laten "schrikken" kan ook helpen, oftewel klap met een hamer. niet te hard natuurlijk.
of heet stoken, flink de gasbrander erop en weer laten afkoelen. door het verschil in uitzetten van de bout en het materiaal waar hij inzit kan de boel ook loskomen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 14 feb, 2008 21:47

idd die scheepstangen gebruiken. Uitboren gaat bij mij altijd mis, om een of andere reden :roll:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » do 14 feb, 2008 22:02

Hartelijk dank voor alle goede adviezen, ik heb de bouten nu allemaal los. Nu met goede moed verder.

Roel

Plaats reactie