Alleen een klik, en drie startmotors later, plus accu.

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
coby
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 22:01
Locatie: Jubbega

Alleen een klik, en drie startmotors later, plus accu.

Bericht door coby » za 8 mar, 2008 18:40

Sinds donderdag doet mijn eendje het niet meer. Natuurlijk net het moment dat ik de auto het meest nodig heb :cry:

Mijn vader heeft veel onderdelen dus gelijk geprobeerd om er een andere startmotor op te zetten. Weer alleen een klik, maar niet starten. Drie startmotoren later en een accu die we volledig hebben opgeladen en nog steeds mijn autootje niet.

Ik heb het idee dat het contactslot het goed doet, hij maakt toch immers wel contact (controlelampjes plus radio gaan aan, en hij maakt de klik). Ook is er volgens mij nergens kortsluiting. Dit kun je volgens een kennis zien door voorzichtig contact te maken met de pluspool van de accu. Verschijnen er vonken dan is er ergens korstluiting.

Maandag gaan we uit een andere eend een startmotor halen, maar ik heb het idee dat dit niet het probleem is na drie startmotoren geprobeerd te hebben.

Kan iemand mij helpen met goede tips?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » za 8 mar, 2008 19:24

Vonken?

Ik zou die niet in m´n eend willen zien, ook niet om uit te proberen, het idee. Betaalt die kennis een nieuwe eend als die is afgefikt?
:evil:

Misschien is toch je contactrol overleden. Onder aan je contactslot. Daar komt wel eens slijtage / corrosie voor waardoor het niet meer werkt. Of er zit een draadje los dat daar op hoort. Het draadje naar je startmotor. Komt ook voor.

Anders je stroomverdeler overleden? Ik denk dat je die startmotor wel kan laten zitten als je er al een paar hebt geprobeerd. Daar zit het probleem dus niet.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 8 mar, 2008 19:35

contact slot draden los trekken en 2 kabels aan elkaar binden en 1 kabel boven op die knoop drukken zeg maar dan moet die starten!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

coby
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 22:01
Locatie: Jubbega

Bericht door coby » za 8 mar, 2008 19:55

Dank voor de antwoorden!
Ik ben een vrouw :oops: Dus misschien een beetje onhandig met uitleggen. We hebben de accukabel los gemaakt aan de pluspool en vervolgens er weer op gedaan, wanneer hij zou vonken, zou er ergens kortsluiting. Ik heb niet het idee dat het dan grote vonken zouden zijn. Eigenlijk ook niet over nagedacht. :oops:

Even telefonisch overleg met vader gehad. Hij gaat eerst thuis de startmotors even testen met een accu en startkabels (ik denk zelf dat ze wel goed zijn). En dan eerst het advies van Siemen opvolgen. Dat klink in mijn ogen heel logisch! Vervolgens wanneer dat niet lukt toch de stroomverdeler vernieuwen.
Ik laat het horen wanneer mijn autootje weer kan rijden. Mis hem nu vreselijk in het weekend...

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 8 mar, 2008 19:56

ik heb meschien volgende week wel tijd op een avond.
doe maar een pbje
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » za 8 mar, 2008 20:43

Ik ben een vrouw Dus misschien een beetje onhandig met uitleggen.

:? :? :? :? :?


Vandaar dat ik de mijne soms niet begrijp :wink:
als je je sokken maar aanhoudt !

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 8 mar, 2008 23:20

wat je ook nog zou kunnen proberen is om met een schroevendraaier, verbinding te maken met de dikke aansluiting van de startmotor met de kleine aansluiting voor het startrelais. als de startmotor het dan niet doet is of de startmotor kapot of de accu. een accu kan nl ook ineens overlijden. dan helpt opladen niets meer.

edit: dat doorverbinden wat ik bedoel, moet je alleen doen als je weet wat je doet. als je verkeerd verbind, dan is dat niet zo goed.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » za 8 mar, 2008 23:22

Ik had niet in de gaten dat ik heb gesuggereerd dat je iets niet goed uit kan leggen.
Vrouwen hebben daar een soort derde zintuig voor, ookal ben je je als man van geen kwaad bewust.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

coby
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 22:01
Locatie: Jubbega

Bericht door coby » zo 9 mar, 2008 08:36

Dat uitleggen als vrouw was een grapje :) Ik weet nl. van mezelf dat ik soms autodingen heel erg omslachtig kan uitleggen vandaar! Dus was was niet snerend bedoeld!

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » zo 9 mar, 2008 11:29

oei wat een reakties !

ik maakte ook maar een grapje :oops:
als je je sokken maar aanhoudt !

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » ma 17 mar, 2008 21:32

Dat je een klik hoort bewijst dat het aansturen van de startmotor goed gaat. Kortom contactslot is wel OK. Probeer eens te starten met je lampen aan. Als die nagenoeg uitgaan bij je startpoging dan is het toch iets met de accu die niet krachtig genoeg is.

Ik zou eens naar de koolborstels van de startmotor laten kijken.
Of gewoon zelf doen. Startmoter eraf halen deze openschroeven.
Er zitten wat ringetjes op de as. Je moet wel goed in de gaten houden welke waar hoort.
Oh ja en je wordt er knap smerig van.

coby
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 22:01
Locatie: Jubbega

Bericht door coby » ma 17 mar, 2008 22:01

Ealse schreef:Dat je een klik hoort bewijst dat het aansturen van de startmotor goed gaat. Kortom contactslot is wel OK. Probeer eens te starten met je lampen aan. Als die nagenoeg uitgaan bij je startpoging dan is het toch iets met de accu die niet krachtig genoeg is.

Ik zou eens naar de koolborstels van de startmotor laten kijken.
Of gewoon zelf doen. Startmoter eraf halen deze openschroeven.
Er zitten wat ringetjes op de as. Je moet wel goed in de gaten houden welke waar hoort.
Oh ja en je wordt er knap smerig van.
Bedankt voor je antwoord!
De vierde startmotor is eerst even getest, en deed het. En mijn autootje doet het nu ook weer. Na een inwendige check van de startmotoren is inderdaad gebleken dat een en ander volledig doorgebrand was.

Siemen bedankt voor je aanbod. We moeten ooit eens afpreken!

gr.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 19 mar, 2008 21:47

dat komt vast wel eens :D
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie