Wanneer kwamen schijfremmen?

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Wanneer kwamen schijfremmen?

Bericht door Lutz » ma 17 mar, 2008 14:45

Ik vroeg mij af wanneer de schijfrem intrede deed in de 2CV/Dyane. Indien ik mij niet vergis had een Dyane 6 van 82 al schijfremmen, maar zijn ze pas later in de 2CV verschenen. Maar ja, de Dyane had ook "Luftaufladung" en dus 2pk extra. De kreet "Luftaufladung" stond trouwens vroeger in de Duitse folders.

Groeten,
....Lutz

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2682
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 17 mar, 2008 14:49

bij de dyane in september 1977,
bij de 2cv in begin 1982
Verbruik: Afbeelding

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wanneer kwamen schijfremmen?

Bericht door SamClukkers » ma 17 mar, 2008 15:05

En de Ami 8 kreeg ze al in '69! :wink:

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 17 mar, 2008 15:59

zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 17 mar, 2008 17:38

2cvfreak schreef:zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
Klopt, de 2cv werd in '49 met vier geventileerde schijven geleverd, in april '52 hebben ze dan toch beslist om ze te voorzien van 4 trommeltjes.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 17 mar, 2008 18:28

SamClukkers schreef:
2cvfreak schreef:zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
Klopt, de 2cv werd in '49 met vier geventileerde schijven geleverd, in april '52 hebben ze dan toch beslist om ze te voorzien van 4 trommeltjes.
Dat is eigenlijk gewoon de tijd ver vooruit! Geventileerde schijven, en dan wel 4 stuks ook nog, zie je in deze tijd alleen bij de wat snellere auto's.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 17 mar, 2008 18:32

j e moet niet alles geloven ;-)
diverse Citroens, wat anders.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 17 mar, 2008 19:15

:wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 18 mar, 2008 12:50

Maar ondanks alle flauwekul, zou je geen achterschijfremmen van een GS op een eend kunnen zetten? Als ik de tekeningen bekijk zou de aanpassing niet zo heel moeilijk moeten zijn.
diverse Citroens, wat anders.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 18 mar, 2008 13:30

ik denk dat dat geen nut heeft, een 2cv weegt al zo weinig, bij remmen komt het grootste gedeelte van het gewicht ook nog op de vooras te liggen, en daar maak je gebruik van schijfen. achterremmen doen meer voor spek en bonen mee, denk ik.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 18 mar, 2008 14:04

Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg.

Op de BX gehad en nu ook al weer aan de orde op de ZX.

Maar, zoals gezegd, schijven op de eend werden in 1982 normaal. Er zijn in die tijd nogal wat schommelingen geweest met de omschakeling van trommels naar schijven. Zo hebben veel eenden uit 1982 welschijven, maar bv geen koeltunnel met van die pijpjes waar slangen op kunnen voor de remschijfkoelkappen. Dit omdat ze toch eerst de oude motorbeplating op maakten met het in elkaar zetten van de eend.

Heden ten dage rijden niet veel mensen meer met die koelkappen rond. Of ze zitten er nog wel op, maar de "kachelslang" achtige verloopjes zijn eronder vandaan gerot.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » di 18 mar, 2008 16:15

Spookeend schreef:Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg
maar om dat vast roesten te voor komen is toch geen straf om te doen :roll: :D
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 30 mar, 2008 16:42

Niet alleen Citroen had/heeft daar last van, zelfs bij Golfjesis het een probleem.

In vroeger tijden (ook toen de Apk nog niet bestond) werden de remleidingen naar achter toe gewoon dichtgeknepen. (Ook voordat er een diagonaal gescheiden remsysteem op de markjt kwam).

Vooral bij oude eendjes doen de remmen achter weinig qua remkracht, wel zorgen ze enigszins voor het in het spoor houden bij hard remmen.

Plaats reactie