LPG in een 2cv

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

LPG in een 2cv

Bericht door stijn » za 22 mar, 2008 12:12

Hallo,

Ik denk er aan om LPG (= autogas) in mijn 2cv te voorzien.
Installatie zou rond 1200 euro kosten, alles in.
Lijkt mij best een mooie prijs.

Maar:

- Verdragen de tweecilindertjes dat?
- Is dat wel aan te raden voor de kleppen?


Stijn
een eend = een geit

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 22 mar, 2008 12:41

cylinderkoppen kunnen het wel aan!
en de motor houd het wel vol.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 22 mar, 2008 12:42

Eend vriend van mij heeft ook LPG in zijn eend. Volgens mij moet het goed kunnen. Er zijn 2 soorten warmtewisselaars om de verdamper te verwarmen maar ik weet niet meer welk type beter was. Maar daar horen we zeker nog wat over hier. En je verliest laadruimte.
diverse Citroens, wat anders.

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

Bericht door stijn » za 22 mar, 2008 12:45

Moeten er dan aanpassingen in de carburator gebeuren?
een eend = een geit

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 22 mar, 2008 12:46

Er komt een mengstuk onder.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 22 mar, 2008 13:50

AZL57 schreef:Eend vriend van mij heeft ook LPG in zijn eend. Volgens mij moet het goed kunnen. Er zijn 2 soorten warmtewisselaars om de verdamper te verwarmen maar ik weet niet meer welk type beter was. Maar daar horen we zeker nog wat over hier. En je verliest laadruimte.
er is de befaamde stift, die in het uitlaatspruitstuk wordt gelast. In NL is deze niet meer toegestaan door de RDW (leidingen te dicht bij een warme bron dacht ik). Hoe dit in Belgie zit weet ik niet.

Wat nu veel wordt gedaan is een dunne koperen leiding rond het uitlaatspruitstuk draaien en met ene pompje en reservoirtje een koelvloeistof systeem aan te leggen waarmee de verdamper wordt verwarmd. Dit is in NL wel toegestaan.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 22 mar, 2008 13:52

Bestaat er tegenwoordig ook niet een electrisch verwarmde verdamper?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 22 mar, 2008 13:53

dat weet ik niet ;)

vast wel, de techniek van tegenwoordig kennende
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 22 mar, 2008 17:27

Enige nadeel is dat je wat ruimte achterin kwijtraakt. Maar als je eend belasting vrij is en je rijdt veel km: doen!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

pieter franck
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Bericht door pieter franck » za 22 mar, 2008 17:39

En zelfs dat valt heel hard mee. We installeren de lpg installatie met een tank in de vorm van je reservewiel als je dat wilt, en dan kan het reservewiel onder de motorkap.
Wij hebben verschillende installatie's, van de venturi(gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Verwarming van de verdamper via eerder uitgelegd water systeem. Doe het niet met olieverwarmde verdamper, geeft veel problemen, en als een olieleiding scheurt, dan is er veel stuk voor je dat merkt.
Ik heb al veel geitjes omgebouwt, met fijne resultaten, en rij zelf al meer dan 300000 km met mijn aca op gas.

Pieter

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 22 mar, 2008 22:40

Dat zou helemaal mooi zijn. Wat ik me afvraag: is zo een ronde tank voor in de reservewielbak nou veel duurder als een reguliere cilinder vormige tank of valt dat wel mee?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

Bericht door stijn » za 22 mar, 2008 23:20

Pieter,

Wat kost de totale ombouw dan zo?
Wel een ombouw volgens de regels van de kunst; wettelijk en veilig dus...
Ik prefereer wel een gewone tank, want ik wil toch altijd wel een reservewiel meehebben.
Of kan het reservewiel onder de motorkap worden gestoken?? (système Dyane)


Sorry, het antwoord op mijn reservewielvraag had je al gegeven. Ik had te vlug gelezen...

Edit Jeroen-citroen: Van 2 berichten 1 gemaakt. Je kunt dat ook zelf met de EDIT knop
een eend = een geit

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » zo 23 mar, 2008 00:38

gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Kan iemand misschien in Jip & Janneke taal uitleggen wat hier bedoeld wordt?
En wat dan de voordelen of nadelen zijn t.o.v. elkaar?
Ik zal wat duidelijker proberen te zijn:
wat is het verschil tussen statische vollastschroef en lamba gestuurd, wat is trouwens sowieso een vollastschroef?
En wat is een multipoint installatie?
Alvast bedankt

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 mar, 2008 10:05

Dat zijn een hoop vragen en lange antwoorden, ik zal kijken hoe ver ik kom met de basis en dan kan pieter het verder aanvullen.

Basis bij je gewone eend: Als je je luchtfilter er af haalt en je start de eend, leg dan je hand eens op de carburateur. Je merkt dan dat je hand naar binnen gezogen wordt. Hetzelfde kun je zelf doen door met je mond een stuk papier op te tillen door te gaan zuigen. Je creeert een vacuum.

Welnu het systeem wat het lpg gas geeft aan je auto werkt op eenzelfde wijze, hoe harder je aan de slang zuigt des te meer gas er uit gaat komen. Dit komt door een soort ventiel in wat men noemt de verdamper. De hoeveelheid gas die vrij komt door het zuigen kan je met een stelschroef regelen.

Dan moet de lpg ook nog eens bij je cilinders kunnen komen, er zijn daar meerdere methoden voor. De gasring is zoals de naam zegt een holle schijf met aan de buitenkant de aansluiting voor de lpg gasslang. Aan de binnenkant zitten allemaal kleinere gaatjes helemaal rondom. Hier kan het gas uitkomen volgens het zuigeffect van hierboven. Deze kun je aan de bovenkant van je carburateur plaatsen of aan de onderkant. Heeft een beetje te maken met de manier waarop het aanzuigen reageerd op de manier van gasgeven.

Er is nog een derde methode en dat is om een gat te boren in de carburateur en een koperen buisje 1 mm onder de venturi (ronde klepje in de carburateur) te monteren, de reactiesnelheid is dan beter en ook het verbruik is beter. Maar het is een secuur klusje en als het fout gaat is je carburateur om zeep.

Hoe dat met die lambda gestuurde versie werkt weet ik niet -» Pieter?

Met de mulitpoint installatie wordt er een injectie systeem gemonteerd welke de lpg inspuit. Multi is meer en dat komt omdat je dan voor elke cilinder 1 injector nodig hebt. Op zich lijkt mij dit de mooiste oplossing omdat het systeem de hoeveelheid lpg beter regelt. Voordeel is veel beter starten, beter lopen, meer vermogen en zuiniger. Ik weet niet of je een verwarmingssysteem nodig hebt, misschien kan Pieter dat uitleggen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 23 mar, 2008 12:21

Wat doet zo'n multipoint systeem nou eigenlijk? Mag ook via PM :roll:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie