LPG in een 2cv
LPG in een 2cv
Hallo,
Ik denk er aan om LPG (= autogas) in mijn 2cv te voorzien.
Installatie zou rond 1200 euro kosten, alles in.
Lijkt mij best een mooie prijs.
Maar:
- Verdragen de tweecilindertjes dat?
- Is dat wel aan te raden voor de kleppen?
Stijn
Ik denk er aan om LPG (= autogas) in mijn 2cv te voorzien.
Installatie zou rond 1200 euro kosten, alles in.
Lijkt mij best een mooie prijs.
Maar:
- Verdragen de tweecilindertjes dat?
- Is dat wel aan te raden voor de kleppen?
Stijn
een eend = een geit
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
er is de befaamde stift, die in het uitlaatspruitstuk wordt gelast. In NL is deze niet meer toegestaan door de RDW (leidingen te dicht bij een warme bron dacht ik). Hoe dit in Belgie zit weet ik niet.AZL57 schreef:Eend vriend van mij heeft ook LPG in zijn eend. Volgens mij moet het goed kunnen. Er zijn 2 soorten warmtewisselaars om de verdamper te verwarmen maar ik weet niet meer welk type beter was. Maar daar horen we zeker nog wat over hier. En je verliest laadruimte.
Wat nu veel wordt gedaan is een dunne koperen leiding rond het uitlaatspruitstuk draaien en met ene pompje en reservoirtje een koelvloeistof systeem aan te leggen waarmee de verdamper wordt verwarmd. Dit is in NL wel toegestaan.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 31 jan, 2008 21:51
- Locatie: Antwerpen, België
- Contacteer:
En zelfs dat valt heel hard mee. We installeren de lpg installatie met een tank in de vorm van je reservewiel als je dat wilt, en dan kan het reservewiel onder de motorkap.
Wij hebben verschillende installatie's, van de venturi(gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Verwarming van de verdamper via eerder uitgelegd water systeem. Doe het niet met olieverwarmde verdamper, geeft veel problemen, en als een olieleiding scheurt, dan is er veel stuk voor je dat merkt.
Ik heb al veel geitjes omgebouwt, met fijne resultaten, en rij zelf al meer dan 300000 km met mijn aca op gas.
Pieter
Wij hebben verschillende installatie's, van de venturi(gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Verwarming van de verdamper via eerder uitgelegd water systeem. Doe het niet met olieverwarmde verdamper, geeft veel problemen, en als een olieleiding scheurt, dan is er veel stuk voor je dat merkt.
Ik heb al veel geitjes omgebouwt, met fijne resultaten, en rij zelf al meer dan 300000 km met mijn aca op gas.
Pieter
Pieter,
Wat kost de totale ombouw dan zo?
Wel een ombouw volgens de regels van de kunst; wettelijk en veilig dus...
Ik prefereer wel een gewone tank, want ik wil toch altijd wel een reservewiel meehebben.
Of kan het reservewiel onder de motorkap worden gestoken?? (système Dyane)
Sorry, het antwoord op mijn reservewielvraag had je al gegeven. Ik had te vlug gelezen...
Edit Jeroen-citroen: Van 2 berichten 1 gemaakt. Je kunt dat ook zelf met de EDIT knop
Wat kost de totale ombouw dan zo?
Wel een ombouw volgens de regels van de kunst; wettelijk en veilig dus...
Ik prefereer wel een gewone tank, want ik wil toch altijd wel een reservewiel meehebben.
Of kan het reservewiel onder de motorkap worden gestoken?? (système Dyane)
Sorry, het antwoord op mijn reservewielvraag had je al gegeven. Ik had te vlug gelezen...
Edit Jeroen-citroen: Van 2 berichten 1 gemaakt. Je kunt dat ook zelf met de EDIT knop
een eend = een geit
Kan iemand misschien in Jip & Janneke taal uitleggen wat hier bedoeld wordt?gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
En wat dan de voordelen of nadelen zijn t.o.v. elkaar?
Ik zal wat duidelijker proberen te zijn:
wat is het verschil tussen statische vollastschroef en lamba gestuurd, wat is trouwens sowieso een vollastschroef?
En wat is een multipoint installatie?
Alvast bedankt
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Dat zijn een hoop vragen en lange antwoorden, ik zal kijken hoe ver ik kom met de basis en dan kan pieter het verder aanvullen.
Basis bij je gewone eend: Als je je luchtfilter er af haalt en je start de eend, leg dan je hand eens op de carburateur. Je merkt dan dat je hand naar binnen gezogen wordt. Hetzelfde kun je zelf doen door met je mond een stuk papier op te tillen door te gaan zuigen. Je creeert een vacuum.
Welnu het systeem wat het lpg gas geeft aan je auto werkt op eenzelfde wijze, hoe harder je aan de slang zuigt des te meer gas er uit gaat komen. Dit komt door een soort ventiel in wat men noemt de verdamper. De hoeveelheid gas die vrij komt door het zuigen kan je met een stelschroef regelen.
Dan moet de lpg ook nog eens bij je cilinders kunnen komen, er zijn daar meerdere methoden voor. De gasring is zoals de naam zegt een holle schijf met aan de buitenkant de aansluiting voor de lpg gasslang. Aan de binnenkant zitten allemaal kleinere gaatjes helemaal rondom. Hier kan het gas uitkomen volgens het zuigeffect van hierboven. Deze kun je aan de bovenkant van je carburateur plaatsen of aan de onderkant. Heeft een beetje te maken met de manier waarop het aanzuigen reageerd op de manier van gasgeven.
Er is nog een derde methode en dat is om een gat te boren in de carburateur en een koperen buisje 1 mm onder de venturi (ronde klepje in de carburateur) te monteren, de reactiesnelheid is dan beter en ook het verbruik is beter. Maar het is een secuur klusje en als het fout gaat is je carburateur om zeep.
Hoe dat met die lambda gestuurde versie werkt weet ik niet -» Pieter?
Met de mulitpoint installatie wordt er een injectie systeem gemonteerd welke de lpg inspuit. Multi is meer en dat komt omdat je dan voor elke cilinder 1 injector nodig hebt. Op zich lijkt mij dit de mooiste oplossing omdat het systeem de hoeveelheid lpg beter regelt. Voordeel is veel beter starten, beter lopen, meer vermogen en zuiniger. Ik weet niet of je een verwarmingssysteem nodig hebt, misschien kan Pieter dat uitleggen.
Basis bij je gewone eend: Als je je luchtfilter er af haalt en je start de eend, leg dan je hand eens op de carburateur. Je merkt dan dat je hand naar binnen gezogen wordt. Hetzelfde kun je zelf doen door met je mond een stuk papier op te tillen door te gaan zuigen. Je creeert een vacuum.
Welnu het systeem wat het lpg gas geeft aan je auto werkt op eenzelfde wijze, hoe harder je aan de slang zuigt des te meer gas er uit gaat komen. Dit komt door een soort ventiel in wat men noemt de verdamper. De hoeveelheid gas die vrij komt door het zuigen kan je met een stelschroef regelen.
Dan moet de lpg ook nog eens bij je cilinders kunnen komen, er zijn daar meerdere methoden voor. De gasring is zoals de naam zegt een holle schijf met aan de buitenkant de aansluiting voor de lpg gasslang. Aan de binnenkant zitten allemaal kleinere gaatjes helemaal rondom. Hier kan het gas uitkomen volgens het zuigeffect van hierboven. Deze kun je aan de bovenkant van je carburateur plaatsen of aan de onderkant. Heeft een beetje te maken met de manier waarop het aanzuigen reageerd op de manier van gasgeven.
Er is nog een derde methode en dat is om een gat te boren in de carburateur en een koperen buisje 1 mm onder de venturi (ronde klepje in de carburateur) te monteren, de reactiesnelheid is dan beter en ook het verbruik is beter. Maar het is een secuur klusje en als het fout gaat is je carburateur om zeep.
Hoe dat met die lambda gestuurde versie werkt weet ik niet -» Pieter?
Met de mulitpoint installatie wordt er een injectie systeem gemonteerd welke de lpg inspuit. Multi is meer en dat komt omdat je dan voor elke cilinder 1 injector nodig hebt. Op zich lijkt mij dit de mooiste oplossing omdat het systeem de hoeveelheid lpg beter regelt. Voordeel is veel beter starten, beter lopen, meer vermogen en zuiniger. Ik weet niet of je een verwarmingssysteem nodig hebt, misschien kan Pieter dat uitleggen.