Zo, dat is gefikst!!
Bij de apotheek 400 ml pure wonderolie gekocht, de prijs viel mee. En als service daarbij een kleine en een hele dikke spuit van 60 ml gekregen (gratis dus)! Dezelfde 100 ml flesjes olie zag ik later ook bij het Kruidvat staan. Wit met donkergele driehoek er op, punt naar beneden. Uit een hele serie smeerseltjes.
Op de spuit een ML-Tectylslangetje, met zo'n mooi spuitkopje er in. Eerst met ducktape op de dikke spuit gezet maar dat werd na de eerste keer proberen een klerezooi. Het kwam er aan het begin van de slag al uit in plaats van aan het eind er van.
Dus wachte een hoop getob met het passend en vooral sluitend maken van de slang op de spuit. Uiteindelijk lukte het om boven een kaarsvlammetje de gewenste verbinding te krijgen zonder dat deze lekte. Maar met een nadeel. Ook de holle ruimte waar de olie door heen moest, was dicht gesmolten.
Ik had er een stukje ijzerdraad door moeten steken voor het "lassen" begon. Nu kwam ik er niet meer door heen met dat draadje. Gelukkig werd dat probleem opgelost door mijn vriendin. "Waarom verwarm je dat ijzerdraadje niet boven het gas? En hopsa, binnen een minuut had ik een doorgang geprikt!
De flesjes olie had ik inmiddels warm gemaakt in een pannetje water. Het insteken van de slang was een fluitje onder de opgekrikte eend. het spuiten van de vloeibare olie ging toch moeizamer dan ik dacht. Zal wel door de kleine gaatjes in de spuitkop komen. Ik heb in totaal 200ml per veerpot gebruikt (in het kader van het maken van een inhaalslag). Vier flesjes dus.
Maar het werkte wel, de "las' bleef dicht en de olie kwam op de goede plek terecht. dat kon ik makkelijk controleren omdat een of andere onbenul in het vorige leven van mijn eend GAATJES heeft geboord onder in de veerpotten, waardoor de helft van de olie er meteen weer uitliep
Met achterlating van flinke olievlekken op de tegels reed ik, toch voldaan een proefritje over een aantal byzonder ruige Zeister hobbelzandwegen. Ook om de olie goed te verdelen. En jawel! Geen gekraak, en een heel lekker verend eendje! HOERA!!
De zondagse wandelaars zullen het minder leuk hebben gevonden. Maar wie kan daar mee zitten? Ikke niet!
Jongens, BEDANKT!