wonderolie en spuiten

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gesloten
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

wonderolie en spuiten

Bericht door Hanzzl69 » za 12 jun, 2004 17:27

Hallo,
Ik ben het gkraak een beetje zat aan het worden dus ... tijd voor een veerpotbehandeling (ja ja, het is toch wat).
Ik weet dat ik wonderolie / ricinusolie nodig heb, liefst de pure maar dure variant.

VRAAG 1 hoeveel liter heb ik nodig voor de twee veerpotten? Volgens mij ben ik de eerste in 19 jaar die er wat aan gaat doen. En nee, ik koop geen andere voor ik de olie heb geprobeerd.

En ik weet dat je met een slangetje van de Tectylspuitbus tussen je rubber mot prutsen om in de potten te kunnen komen en dat de wonderolie met een ziekenhuisspuit er in kan worden geperst.

VRAAG 2 hoe kom ik in godsnaam aan een ziekenhuisspuit? Ik ben geen junk en hou me ver van de medische wereld als het ff kan.

Net deze info ontbrak tot nu toe op het forum! Dus wie neemt de uitdaging aan???? :D :D :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 12 jun, 2004 19:00

Ik heb in iedere veerpot minstens 200 ml ricinusolie/wonderolie zitten. Het is hele dikke, stroperige olie, dus vergeet die ziekenhuisspuit maar. Of het wil niet, of het ding ontploft.

Ik heb het zo gedaan: Ik heb een grote trechter genomen, een lange, flexibele slang (volgens mij een oude brandstofslang o.i.d.), een rubbertje (waarschijnlijk een rubber bougiedop) en wat afplaktape. Dat afplaktape heb ik om 1 van de uiteinden van de slang geplakt en daar omheen/overheen het rubber gedaan. In dat rubber heb ik weer de punt van de trechter gestoken. Het paste alemaal. De slang heb ik door de lus van de achterdeur gedaan (waar je em mee dicht trekt aan de binnenkant) en zo de trechter steun gegeven. Daarna heb ik het uiteinde van de slang dat niet voorzien was van tape, rubber en trechter in de veerpot gestoken en het flesje olie in de trechter gekieperd. Het lijkt alsof het niet wegstroomt, maar als je lang genoeg wacht, loopt de olie vanzelf in de veerpot. Controleer wel of de olie er niet gelijk uit loopt doordat de slang niet ver genoeg in je veerpot zit ofzo. Zet er eventueel een blikje onder.

Ik heb dit verhaal 4 keer herhaald, telkens met 100ml olie. Bij de voorkant van de veerpotten heb ik echter de trechter opgehangen aan een raam-uitzet-huider-dingetje (slang erdoor zodat de trechter er in hangt).

Lukt het niet, dan kom je maar langs. Dan giet ik het er voor je in. Dan zorg ik ervoor dat ik de juiste olie in huis heb, maar het geld daarvoor wil ik wel terug hebben.
Afblijven.

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » za 12 jun, 2004 19:12

Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb een stukje aquariumpompslang gebruikt, die precies over de trechter, en net in de veerpot past.
Als je de wonderolie van te voren even warm maakt (halve minuut magnetron), is het net zo vloeibaar als water.
C'est la crème de la crème...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 12 jun, 2004 19:20

Das war, maar zodra het je trechter enzoo raakt wordt het weer koud en is het zo stroperig als stroop. Ik heb het n.l. met warm water geprobeerd.
Afblijven.

Rob
Beginner
Beginner

Bericht door Rob » za 12 jun, 2004 19:59

Ik heb het zelf gedaan met een spuit die voor vee wordt gebruikt die zijn redelijk groot,op de spuit had ik een slangetje van een bus tectyl ml gezet en die onder het stofrubber door de veerpot in gedrukt,ging prima.

ruck-a-duck
Beginner
Beginner

Bericht door ruck-a-duck » zo 13 jun, 2004 00:39

Met een ex junk-spuit(middelmaat)van de drogist en een stukje aquarium slang gaat het inderdaad perfect, ik heb met 1 flesje (200 ml) tweeeenden gedaan en er waren gelijk geen zeehonden meer in de straat :lol:

Bart
iedereen heeft 'vroeger' een 1tje gehad,alleen zij met karakter rijden ze nog steeds....

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 13 jun, 2004 23:21

Kijk, voor dit soort tips ben ik mee gaan doen op het forum!
Jongens, hartelijk dank!
Ik ga het binnekort eens proberen. :D
Hanzzl69

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 20 jun, 2004 23:46

Zo, dat is gefikst!!
Bij de apotheek 400 ml pure wonderolie gekocht, de prijs viel mee. En als service daarbij een kleine en een hele dikke spuit van 60 ml gekregen (gratis dus)! Dezelfde 100 ml flesjes olie zag ik later ook bij het Kruidvat staan. Wit met donkergele driehoek er op, punt naar beneden. Uit een hele serie smeerseltjes.

Op de spuit een ML-Tectylslangetje, met zo'n mooi spuitkopje er in. Eerst met ducktape op de dikke spuit gezet maar dat werd na de eerste keer proberen een klerezooi. Het kwam er aan het begin van de slag al uit in plaats van aan het eind er van.
Dus wachte een hoop getob met het passend en vooral sluitend maken van de slang op de spuit. Uiteindelijk lukte het om boven een kaarsvlammetje de gewenste verbinding te krijgen zonder dat deze lekte. Maar met een nadeel. Ook de holle ruimte waar de olie door heen moest, was dicht gesmolten. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ik had er een stukje ijzerdraad door moeten steken voor het "lassen" begon. Nu kwam ik er niet meer door heen met dat draadje. Gelukkig werd dat probleem opgelost door mijn vriendin. "Waarom verwarm je dat ijzerdraadje niet boven het gas? En hopsa, binnen een minuut had ik een doorgang geprikt!

De flesjes olie had ik inmiddels warm gemaakt in een pannetje water. Het insteken van de slang was een fluitje onder de opgekrikte eend. het spuiten van de vloeibare olie ging toch moeizamer dan ik dacht. Zal wel door de kleine gaatjes in de spuitkop komen. Ik heb in totaal 200ml per veerpot gebruikt (in het kader van het maken van een inhaalslag). Vier flesjes dus.

Maar het werkte wel, de "las' bleef dicht en de olie kwam op de goede plek terecht. dat kon ik makkelijk controleren omdat een of andere onbenul in het vorige leven van mijn eend GAATJES heeft geboord onder in de veerpotten, waardoor de helft van de olie er meteen weer uitliep :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Met achterlating van flinke olievlekken op de tegels reed ik, toch voldaan een proefritje over een aantal byzonder ruige Zeister hobbelzandwegen. Ook om de olie goed te verdelen. En jawel! Geen gekraak, en een heel lekker verend eendje! HOERA!! :lol: :lol: :lol: :lol:
De zondagse wandelaars zullen het minder leuk hebben gevonden. Maar wie kan daar mee zitten? Ikke niet!

Jongens, BEDANKT! :wink:
Hanzzl69

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 22 jun, 2004 21:39

bij mij had het geholpen de gaatjes, maar ik heb ze aan de bovenkant gebort zodat de olie er niet uitloopt. maar ik ga die wonder olie ook eens halen denk ik.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 22 jun, 2004 23:58

Hanzzl: Eend uit z'n veren krikken, veerpot op de plaats van de gaatjes schoonmaken en een stuk tape er op plakken (ducktape) en er dan weer tectyl over smeren. Daarna je pot 180 graden draaien (moet kunnen als ie uit de veren is) en er weer olie in spuiten.
Afblijven.

Tan Jel
Beginner
Beginner

Bericht door Tan Jel » zo 1 aug, 2004 20:05

Je moet iin de apotheek een spuit vragen met een brede uitgang voor sondes (zogenaamd jannetspuit). Inhoud is geloof ik 50 cc. Uitgang is conisch, hier past een buisje op van 5 tot 8mm. De spuit en het buisje zijn verder nog bruikbaar om remmen te ontluchten (over nippel schuiven en zuigen)
Ricinusolie wordt in de apotheek verkocht als remedie voor moeilijke stoelgang bij zwangere vrouwen.

Gesloten