Achterasbuis oud en nieuw verschil

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Achterasbuis oud en nieuw verschil

Bericht door Erwin 110TD5 » wo 23 apr, 2008 23:07

Omdat ik mijn Mehari wil voorzien van modernere remmerij, dus LHM olie in de leidingen moest ik naar een andere achteras. Dit omdat in de oude situatie de leidingen naar de beide draagarmen achter voorzien zijn van een rubberen flex-stuk. Dat gaat niet zo best samen met LHM...

Ik wilde dit probleem opvangen door een andere achteras te monteren waar de remleiding doorheen loopt en dan mijn draagarmen (met batteurs) over te zetten. Van een kennis kreeg ik onlangs een "nieuw" type achteras...met als enige optische verschil, 2 gaten waar de remleidingen (die met de spiraal) doorheen lopen.

Om mezelf nu wat werk te besparen bedacht ik dat ik in de bestaande achterasbuis ook wel 2 gaten kan boren voor de remmerij door te laten lopen... Of denk ik nu echt te simpel ?? :roll:
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 23 apr, 2008 23:32

Volgens mij is er technisch geen bezwaar, maar kan je erbij met een boormachine? Bij een eend is dat onmogelijk tenzij je de asbuis of de koets demonteert....

Groetjes en succes, Bart

Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Bericht door Erwin 110TD5 » wo 23 apr, 2008 23:45

De bak is er nog af, alleen het subframe zit er op, dus ik kan er goed bij....
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 24 apr, 2008 09:02

Omdat onze achteras rot was, was ik ten tijde van de reatauratie op zoek naar een goede oud model achteras. Dit bleek zeer moeilijk, en heb daarom een nieuw model gebruikt.

Dus houd je oud model heel, er zijn er al zo weinig goede.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 24 apr, 2008 10:00

jeroentje schreef:Omdat onze achteras rot was, was ik ten tijde van de reatauratie op zoek naar een goede oud model achteras. Dit bleek zeer moeilijk, en heb daarom een nieuw model gebruikt.

Dus houd je oud model heel, er zijn er al zo weinig goede.
moet je er nog een paar kopen? :wink: ik krijg er binnenkort een paar te koop.

ik ga dezelfde ombouw doen als erwin. weet idd alleen nog niet of ik een nieuwe of oude achteras pak. als de oude draagarmen zonder problemen op een nieuwe as passen doe ik dit, anders ga ik aanpassen.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 24 apr, 2008 11:07

Te laat. De mehari is al af :roll: . Hebben er lekker mee door het zonnetje gereden.

En je oude draagarmen passen op een nieuwe as. Dus houd die oude zooi heel!!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 24 apr, 2008 12:50

Draagarmen passen zeker dat is geen probleem. Alleen heb je dan geen plaats voor de frotteurs meer want hier komt de nieuwe remleiding langs.
diverse Citroens, wat anders.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 24 apr, 2008 12:58

Geen enkele mehari heeft frotteurs achter. (misschien de proto's van voor '69)

Dus past altijd :D.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 24 apr, 2008 13:02

Dan is er dus geen probleem. Vooral doorgaan ;-)
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 24 apr, 2008 13:16

jeroentje schreef:Geen enkele mehari heeft frotteurs achter. (misschien de proto's van voor '69)

Dus past altijd :D.
same voor dyanes (kwam ik ook pas achter toen ik het eens aandachtiger bekeek) was er wel blij mee. had al een goede schijvenbak, gereviseerde remklauwen en een goede hrc voor mijn 83er dyane liggen, maar die is verschroot.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Bericht door Erwin 110TD5 » do 24 apr, 2008 14:30

Ik ga van het weekend maar een s knutselen....
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

Plaats reactie