Bak vervangen (Was: Dat was een lager...ooit)
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Zo, zaterdag besloot mijn bak ineens vast te lopen na een stukkie achteruit rijden (rustig, remmen met koppeling ingetrapt)..
Met veel moeite de eend weer in z'n 1 gekregen, die na een paar meter rijden ook nogal wat kraakgeluiden voortbracht.
Ben toch thuis aangekomen, ritje van 8km ongeveer. Schakelen lukt nog, maar kraakt af en toe iets meer dan gewenst.
Nu ben ik (en pa) op zoek gegaan naar een vervangende bak. Heb wat gevonden, maar dat is een trommelbak. Verkoper zei dat deze om te bouwen was naar schijven. Nu weet ik dat er een aantal bakken mogelijk is. Hoe zit het echter met de prise as? Ik dacht dat deze in lengte verschilt (de lengte van de splines dan) in vergelijking met een schijvenbak.
Ik blijf ook zoeken naar een schijvenbak in Limburg, maar anders wordt het die trommelbak denk ik.
Met veel moeite de eend weer in z'n 1 gekregen, die na een paar meter rijden ook nogal wat kraakgeluiden voortbracht.
Ben toch thuis aangekomen, ritje van 8km ongeveer. Schakelen lukt nog, maar kraakt af en toe iets meer dan gewenst.
Nu ben ik (en pa) op zoek gegaan naar een vervangende bak. Heb wat gevonden, maar dat is een trommelbak. Verkoper zei dat deze om te bouwen was naar schijven. Nu weet ik dat er een aantal bakken mogelijk is. Hoe zit het echter met de prise as? Ik dacht dat deze in lengte verschilt (de lengte van de splines dan) in vergelijking met een schijvenbak.
Ik blijf ook zoeken naar een schijvenbak in Limburg, maar anders wordt het die trommelbak denk ik.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
2003 Audi A2 1.4i
jij hebt volgens mij een lange spline nodig! want je hebt een dun vliegwiel met moderne koppeling. je kan dan evt een dik vliegwiel op je blok zetten met 3 vingerige koppeling. maar volgensmij is er ook een koppelings plaat te koop die dit probleem opvangt (patron specifiek)
als er idd voorbereidingen zitten voor de bouten van de klouwen is het zo over te zetten.
succes
als er idd voorbereidingen zitten voor de bouten van de klouwen is het zo over te zetten.
succes
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Heb inmiddels een schijvenbak liggen. Geheel schoongemaakt en geen speling te bekennen. Morgen beginnen met het vervangen van de versnellingsbak.
Zal er proberen aan te denken om foto's te maken van de operatie.
Zal er proberen aan te denken om foto's te maken van de operatie.
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
-
- Heavy user
met dit weer is het toch geen straf buiten te klussen? als je het heel rustig doet een dagje werk.Tim Rozendaal schreef:Behalve als je geen garage hebtTB schreef:Moeilijk is t niet, stelt niks voor. Het is alleen veel werk. Ach het houdt je van de straat
Maar is inderdaad wel een beetje een lange klus.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
F@ckerdef@ckf@ck!!
Hele zooi los gehaald:
De vervangende bak:
De huidige bak:
En dan nu het probleem.
De lengte van de splines op de priseas wijken af.
Nieuwe bak, 2cm splines en wat schroefdraad:
Oude bak, 4cm splines en geen schroefdraad:
En tot slot mijn vliegwiel/koppeling/drukgroep combinatie:
Baknummer:
Oude kapotte bak: AM 331.11 << 11.2
Nieuwe goede bak: AM 331.11 << 5.1
<< zijn de chevrons
Komt er dus op neer dat ik een oude kan heb.. Hier zou dus een dik vliegwiel en drievinger koppeling ophoren.. Echter heb ik dus een dun vliegwiel en diafragma koppeling. Dit lijkt mij niet zomaar te passen.
Kan hierop wel een aangepaste koppeling gezet worden die oa door Le Patron geleverd wordt? Dus een koppeling waarvan de splines "verlengd" zijn?
Hele zooi los gehaald:
De vervangende bak:
De huidige bak:
En dan nu het probleem.
De lengte van de splines op de priseas wijken af.
Nieuwe bak, 2cm splines en wat schroefdraad:
Oude bak, 4cm splines en geen schroefdraad:
En tot slot mijn vliegwiel/koppeling/drukgroep combinatie:
Baknummer:
Oude kapotte bak: AM 331.11 << 11.2
Nieuwe goede bak: AM 331.11 << 5.1
<< zijn de chevrons
Komt er dus op neer dat ik een oude kan heb.. Hier zou dus een dik vliegwiel en drievinger koppeling ophoren.. Echter heb ik dus een dun vliegwiel en diafragma koppeling. Dit lijkt mij niet zomaar te passen.
Kan hierop wel een aangepaste koppeling gezet worden die oa door Le Patron geleverd wordt? Dus een koppeling waarvan de splines "verlengd" zijn?
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
ja hoor. als je een lasapparaat hebt kun je die koppelingsplaat ook zelf fabriceren. je hebt een 8 mm busje nodig (afkomstig van een oude koppelingsplaat) met inwendig splines, die je netjes rondom op je nieuwe, te plaatsen koppelingsplaat last terwijl je m netjes centreert op een oude prise as.
Ami 8 break
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Heb al contact gehad met Le Patron. Krijg binnenkort een aangepaste koppeling toegezonden.
Vanmiddag de kans gehad om voorkant chassis eens schoon te maken.. Was nogal smerig daar.. Is nu weer wat beter.
Ook nog even de ankerplaten van de oude naar de nieuwe bak overgezet. Moeten wel nog pakkingen tussen.
Verder even aan het blok gekloot. Verloopstukje/t-stuk voor oliedrukmeter erop gezet. Kan in elk geval de oliedrukmeter na 2 jaar worden aangesloten. Nu de temp meter nog...
Wilde ook al de remklauwen overzetten, maar toen kwam ik erachter dat er in de bak nog geen schroefdraad zat voor de bouten van de klauwen. Balen
Zoals alles ernu bij staat:
En de bak, zonder schroefdraad
Vanmiddag de kans gehad om voorkant chassis eens schoon te maken.. Was nogal smerig daar.. Is nu weer wat beter.
Ook nog even de ankerplaten van de oude naar de nieuwe bak overgezet. Moeten wel nog pakkingen tussen.
Verder even aan het blok gekloot. Verloopstukje/t-stuk voor oliedrukmeter erop gezet. Kan in elk geval de oliedrukmeter na 2 jaar worden aangesloten. Nu de temp meter nog...
Wilde ook al de remklauwen overzetten, maar toen kwam ik erachter dat er in de bak nog geen schroefdraad zat voor de bouten van de klauwen. Balen
Zoals alles ernu bij staat:
En de bak, zonder schroefdraad
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
- André Post
- Heavy user
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Voor de bouten van de klauwen is het gelukkig M10.. Scheelt weer zoeken naar de bekende speld.André Post schreef:Wat voor draad? M9?
Kan buiten het vervangen van de bak ook aan de kabelboom gaan werken.. Ons lieve hondje heeft wat stekkers en labelkaartjes losgetrokken... Maar dat kan er ook nog wel bij
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
-
- Veelvuldig poster
Hé Tom, ik lees dit nu en zie dat de assen uit de bak waren geschroefd! tussen de assen en de lagers horen vulringen (shimms) die heeeeeel nauwkeurig moeten worden afgesteld (iedere bak anders!) als je dit niet doet heb je grote kans dat je bak in no time weer aan gort is, omdat er teveel speling op de lagers zit en het differentieel heen en weer kan! met als gevolg dat je pignon of je differentieel tandjes gaat verliezen.... dus
je kunt ook niet zomaar de shimms uit je oude bak overzetten, omdat iedere bak anders is. en ook de alu stukken van je aandrijfassen kunnen in lengte verschillen!
verder denk ik dat je een AMI-bak hebt, die werden altijd al met schijven uitgerust en (de eerste jaren?) met een dik vliegwiel, is op zich geen probleem, loopt ie alleen wat harder, net als met een ACA of Diane bak.
greetzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
je kunt ook niet zomaar de shimms uit je oude bak overzetten, omdat iedere bak anders is. en ook de alu stukken van je aandrijfassen kunnen in lengte verschillen!
verder denk ik dat je een AMI-bak hebt, die werden altijd al met schijven uitgerust en (de eerste jaren?) met een dik vliegwiel, is op zich geen probleem, loopt ie alleen wat harder, net als met een ACA of Diane bak.
greetzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400