Bak vervangen (Was: Dat was een lager...ooit)

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 14 feb, 2008 17:30

4 uur werk! maar ik zou motor en bak appart inbouwen.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 28 apr, 2008 19:39

Zo, zaterdag besloot mijn bak ineens vast te lopen na een stukkie achteruit rijden (rustig, remmen met koppeling ingetrapt)..
Met veel moeite de eend weer in z'n 1 gekregen, die na een paar meter rijden ook nogal wat kraakgeluiden voortbracht.

Ben toch thuis aangekomen, ritje van 8km ongeveer. Schakelen lukt nog, maar kraakt af en toe iets meer dan gewenst.

Nu ben ik (en pa) op zoek gegaan naar een vervangende bak. Heb wat gevonden, maar dat is een trommelbak. Verkoper zei dat deze om te bouwen was naar schijven. Nu weet ik dat er een aantal bakken mogelijk is. Hoe zit het echter met de prise as? Ik dacht dat deze in lengte verschilt (de lengte van de splines dan) in vergelijking met een schijvenbak.

Ik blijf ook zoeken naar een schijvenbak in Limburg, maar anders wordt het die trommelbak denk ik.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 28 apr, 2008 20:17

jij hebt volgens mij een lange spline nodig! want je hebt een dun vliegwiel met moderne koppeling. je kan dan evt een dik vliegwiel op je blok zetten met 3 vingerige koppeling. maar volgensmij is er ook een koppelings plaat te koop die dit probleem opvangt (patron specifiek)

als er idd voorbereidingen zitten voor de bouten van de klouwen is het zo over te zetten.

succes

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 8 mei, 2008 20:30

Heb inmiddels een schijvenbak liggen. Geheel schoongemaakt en geen speling te bekennen. Morgen beginnen met het vervangen van de versnellingsbak.
Zal er proberen aan te denken om foto's te maken van de operatie.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 8 mei, 2008 22:42

Tim Rozendaal schreef:
TB schreef:Moeilijk is t niet, stelt niks voor. Het is alleen veel werk. Ach het houdt je van de straat :)
Behalve als je geen garage hebt ;)
Maar is inderdaad wel een beetje een lange klus.
met dit weer is het toch geen straf buiten te klussen? als je het heel rustig doet een dagje werk.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 mei, 2008 23:35

Ach dat klusje heb je toch zo gedaan.

Suc6 morgen. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 9 mei, 2008 12:22

F@ckerdef@ckf@ck!!
Hele zooi los gehaald:
Afbeelding
Afbeelding

De vervangende bak:
Afbeelding

De huidige bak:
Afbeelding

En dan nu het probleem.
De lengte van de splines op de priseas wijken af.
Nieuwe bak, 2cm splines en wat schroefdraad:
Afbeelding

Oude bak, 4cm splines en geen schroefdraad:
Afbeelding

En tot slot mijn vliegwiel/koppeling/drukgroep combinatie:
Afbeelding

Baknummer:
Oude kapotte bak: AM 331.11 << 11.2
Nieuwe goede bak: AM 331.11 << 5.1
<< zijn de chevrons ;)

Komt er dus op neer dat ik een oude kan heb.. Hier zou dus een dik vliegwiel en drievinger koppeling ophoren.. Echter heb ik dus een dun vliegwiel en diafragma koppeling. Dit lijkt mij niet zomaar te passen.

Kan hierop wel een aangepaste koppeling gezet worden die oa door Le Patron geleverd wordt? Dus een koppeling waarvan de splines "verlengd" zijn?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » vr 9 mei, 2008 13:13

ja hoor. als je een lasapparaat hebt kun je die koppelingsplaat ook zelf fabriceren. je hebt een 8 mm busje nodig (afkomstig van een oude koppelingsplaat) met inwendig splines, die je netjes rondom op je nieuwe, te plaatsen koppelingsplaat last terwijl je m netjes centreert op een oude prise as.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 9 mei, 2008 18:51

Heb al contact gehad met Le Patron. Krijg binnenkort een aangepaste koppeling toegezonden.

Vanmiddag de kans gehad om voorkant chassis eens schoon te maken.. Was nogal smerig daar.. Is nu weer wat beter.
Ook nog even de ankerplaten van de oude naar de nieuwe bak overgezet. Moeten wel nog pakkingen tussen.
Verder even aan het blok gekloot. Verloopstukje/t-stuk voor oliedrukmeter erop gezet. Kan in elk geval de oliedrukmeter na 2 jaar worden aangesloten. Nu de temp meter nog...
Wilde ook al de remklauwen overzetten, maar toen kwam ik erachter dat er in de bak nog geen schroefdraad zat voor de bouten van de klauwen. Balen :evil: :evil:

Zoals alles ernu bij staat:
Afbeelding
En de bak, zonder schroefdraad :(
Afbeelding
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 9 mei, 2008 20:28

overgangsmodelleke?

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 9 mei, 2008 20:37

pffffff kan dat niet dan? schijven met n korte spline?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 9 mei, 2008 21:31

Wat voor draad? M9?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 13 mei, 2008 11:04

André Post schreef:Wat voor draad? M9?
Voor de bouten van de klauwen is het gelukkig M10.. Scheelt weer zoeken naar de bekende speld.

Kan buiten het vervangen van de bak ook aan de kabelboom gaan werken.. Ons lieve hondje heeft wat stekkers en labelkaartjes losgetrokken... Maar dat kan er ook nog wel bij ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 13 mei, 2008 22:29

Succes met ombouwen/verbouwen. Gelukkig zijn die aangepaste koppelingen te krijgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 14 mei, 2008 12:54

Hé Tom, ik lees dit nu en zie dat de assen uit de bak waren geschroefd! tussen de assen en de lagers horen vulringen (shimms) die heeeeeel nauwkeurig moeten worden afgesteld (iedere bak anders!) als je dit niet doet heb je grote kans dat je bak in no time weer aan gort is, omdat er teveel speling op de lagers zit en het differentieel heen en weer kan! met als gevolg dat je pignon of je differentieel tandjes gaat verliezen.... dus

je kunt ook niet zomaar de shimms uit je oude bak overzetten, omdat iedere bak anders is. en ook de alu stukken van je aandrijfassen kunnen in lengte verschillen!

verder denk ik dat je een AMI-bak hebt, die werden altijd al met schijven uitgerust en (de eerste jaren?) met een dik vliegwiel, is op zich geen probleem, loopt ie alleen wat harder, net als met een ACA of Diane bak.

greetzzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie