Chassis vervangen ??

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Hanky
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 mei, 2008 09:42
Locatie: Deurne

Chassis vervangen ??

Bericht door Hanky » di 27 mei, 2008 10:39

Hoi,

Om te beginnen wil me ff voorstellen, ik ben Henk, heb een 2CV Special (oude van mijn moeder) van 1984, en al ongeveer 16 jaar, volledig gestript, in mijn bezit. Ik ben er destijds ooit mee begonnen, maar het resultaat van een gehuurd lasapparaat was een paar dikke ogen, en verder nooit meer iets aangedaan. Vele jaren, een aantal verhuizingen en vele biedingen verder, heb ik het plan opgepakt om de eend weer in oude glorie te herstellen!
Een vraagje: Mijn chassis is naar mijn bescheiden mening redelijk, maar ik zou graag willen weten of die mening ook reeel is. Aan de bovenzijde is ie nagenoeg gaaf; linksvoor is de plaat aan de stuiknaad over ca 5 cm bijna door, rechtsvoor op de naad bij de voetenbak een plekje van ca 2 cm. Kan ik hier nieuwe plaatjes in lassen? De zijkanten zien er goed uit; nauwelijks/ geen roest. Aan de onderzijde is deels een nieuwe plaat in gelast en het overgebleven gedeelte (vanaf de gordels naar achteren) heb ik eruit geslepen, en ik moet zeggen dat de dwarsverbindingen en zijkanten binnenzijde goed zijn. Alleen de balken achter zijn aan de stuiknaden hier en daar iets door (gaatjes van enkele mm). Nou zou ik graag willen weten wat wijsheid is, chassis vervangen of repareren? Alvast bedankt voor jullie reacties!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 27 mei, 2008 11:31

een paar foto's van de slechte plekken zou zeer verhelderend zijn, maar het klinkt mij als zeer de moeite van het opknappen waard. maar foto's zeggen meer dan duizend woorden in dit soort gevallen.

eea is ook afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen. als je ineens uurloon mee moet gaan rekenen dan worden dingen al snel prijzig en zou vervangen wel goedkoper kunnen zijn. maar de vraag is of dat noodzakelijk is

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » di 27 mei, 2008 14:19

lijkt me ook meer het repareren waard, als je zag in welke staat mijn chassis was :shock: deze is nu ook mooi gerepareerd, laten lassen door een vriend, heeft mij maar 50 euro gekost. Maar foto's zeggen idd wel meer dan woorden, post gauw wat foto's van de slechte plekjes

Hanky
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 mei, 2008 09:42
Locatie: Deurne

Bericht door Hanky » di 27 mei, 2008 14:57

dat doet me in ieder geval al goed, ik zal deze week wat foto´s bijvoegen...

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » di 27 mei, 2008 15:05

ziehier het resultaat van al het werk
Afbeelding
2cv special in restauratie
http://users.telenet.be/depover

Hanky
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 mei, 2008 09:42
Locatie: Deurne

Bericht door Hanky » di 27 mei, 2008 15:09

Oeps, da´s een serieuze....... Als je de koets laat spuiten is het dan verstandig om deze van het chassis af te halen, of als het niet nodig is, zekjer niet doen!!

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » di 27 mei, 2008 15:23

koets moet er toch zoiezo af om het chassis in orde te stellen. Om je koets te spuiten zou ik dan ook mijn koets eraflaten en geheel alles in 1 keer spuiten. Je doet er eigenlijk van wat je wil.
2cv special in restauratie
http://users.telenet.be/depover

Hanky
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 mei, 2008 09:42
Locatie: Deurne

Bericht door Hanky » di 27 mei, 2008 15:50

hoe krijg ik foto´s hiero ????

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 27 mei, 2008 15:56

Hanky schreef:hoe krijg ik foto´s hiero ????


Lees hier maar even http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Hanky
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 27 mei, 2008 09:42
Locatie: Deurne

Bericht door Hanky » di 27 mei, 2008 19:01

Hier dan wat foto´s

Afbeelding
Onderkant chassis
Afbeelding
Onderkant chassis
Afbeelding
Chassisbalk links
Afbeelding
Chassisbalk rechts
Afbeelding
bodem voetenbak links
Afbeelding
bodem voetenbak rechts

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 27 mei, 2008 19:29

dit lijkt mij nog zeker apk-waardig en met niet al te veel moeite weer te herstellen met wat laswerk, mocht je dat willen. als je niet wilt herstellen: roest weghalen met staalborstel of lamellenschijf en dan spuiten. iedereen heeft hier een andere methode voor, zelf gebruik ik zinkspray en dan tectyl erover.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » di 27 mei, 2008 20:12

zeker herstellen waard
2cv special in restauratie
http://users.telenet.be/depover

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » di 27 mei, 2008 22:12

Het hangt allemaal een beetje van je budget af,
als je hem 16 jaar in je bezit hebt neem ik aan dat je geen student meer bent?
Als je een salaris hebt is het zonde van je tijd ( en geld) om hier nog aan te gaan lassen .
je bent er zo een paar dagen mee druk, stopt er een hoop energie en geld in, en het ding roest gewoon verder als je klaar bent , dus binnen een paar jaar ben je weer aan de beurt. :?
ik zou vriendelijk bedanken voor die eer,
Gewoon een verzinkt chassis er onder , en je bent eens en voor altijd van al het gezeur af.

Het oude chassis daar kun je dan weer een armlastige student gelukkig mee maken , die wel zwemt in de vrije tijd , maar van zijn studiebeurs geen nieuw chassis kan bekostigen....
:D

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 27 mei, 2008 23:06

supercees schreef:dit lijkt mij nog zeker apk-waardig
met dat stuk onderplaat verwijderd? haha lol, waar laat jij je auto's keuren? :D maar idd, ziet er niet heel ernstig uit. opknappen en dan heb je er zeker nog een flinke tijd plezier van als het goed behandeld.

douwe
huub schreef:Het hangt allemaal een beetje van je budget af,
als je hem 16 jaar in je bezit hebt neem ik aan dat je geen student meer bent?
Als je een salaris hebt is het zonde van je tijd ( en geld) om hier nog aan te gaan lassen .
je bent er zo een paar dagen mee druk, stopt er een hoop energie en geld in, en het ding roest gewoon verder als je klaar bent , dus binnen een paar jaar ben je weer aan de beurt. :?
ik zou vriendelijk bedanken voor die eer,
Gewoon een verzinkt chassis er onder , en je bent eens en voor altijd van al het gezeur af.
euhm... er zijn mensen die niet te beroerd zijn en het zelfs leuk vinden om hun handen uit de mouwen te steken hoor. met dit soort adviezen kan dit forum snel opdoeken: "nee joh, niet repareren krijg je vieze handjes van, breng dat ding naar de sloop en koop maar een opel of iets anders waar je niets aan hoeft te doen." :roll:

believe it or not maar uit dit soort dingen halen (sommige) mensen hun voldoening. dat als het klaar is ze kunnen zeggen dat heb ik zelf gedaan. je hebt ook luie mensen idd. (of mensen die zichzelf niet capabel genoeg achten maar das iets heel anders)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » wo 28 mei, 2008 08:48

euhm... er zijn mensen die niet te beroerd zijn en het zelfs leuk vinden om hun handen uit de mouwen te steken hoor. met dit soort adviezen kan dit forum snel opdoeken: "nee joh, niet repareren krijg je vieze handjes van, breng dat ding naar de sloop en koop maar een opel of iets anders waar je niets aan hoeft te doen." Rolling Eyes

Tot de groep die struktureel vuile handen heeft behoor ik dus ook, je wil niet weten hoeveel chassis ik al heb opgelapt.
Mijn eigen mehari heeft een geheel zelfgebouwd chassis .
opgebouwd uit kokerprofielen , helemaal verzinkt , en helemaal goedgekeurd.
tegenwoordig kun je zo'n chassis gewoon kopen , die oefening zou ik niet nog eens doen...
Mijn eend heeft een zelfbouw LPG installatie, rvs uitlaten, mijn aca is omgebouwd tot camper, nou ja , de rest mag je zelf invullen.
Natuurlijk is dit chassis best nog wel op te lappen, ik heb wel slechtere opgelapt, maar waarom zou je?

Als je wat langer plezier wil hebben van je eendje kun je het ook meteen goed aanpakken.
De topicstarter moet zijn chassis er eerst onderuit halen, dan kaal maken , met een gehuurd lasapparaat de gaatjes dichtbakken en dan nog tegen roest behandelen.
Alles bij elkaar erg veel werk voor iemand die gezien zijn vraag niet echt gewend is aan eenden te sleutelen.
Als je er zoveel tijd in stopt zou ik - mits je nog even lol van je eend wil hebben , en mits het budget zover rijkt - er iets bij doen om van alle ellende af te zijn.

Onder mijn dagelijks vervoer eend zit al ruim 10 jaar een verzinkt chassis .Dat ziet er na 10 jaar zomer en winter doorrijden uit als de dag dat ik het gemonteerd heb.
En op een of andere vreemde wijze mis ik de spanning bij de apk als het chassis gekeurd wordt helemaal niet

Een ding heb je wel helemaal gelijk in , ik haal inderdaad niet mijn voldoening uit het oplappen van een chassis , in de wetenschap dat het er binnen een paar jaar opnieuw onderuit roest...
Er zijn zoveel leuker klussen aan eenden waar ik wel mijn voldoening uit haal.
:D

Plaats reactie