Chassis vervangen ??
Nou, tot die groep behoor ik dus ook. Voor wat betreft het chassis, ik zie in Boerdonk de chassisses torenhoog opgetast, ik weet dat de mijne aandacht nodig heeft, dus ik vroeg me gewoon af wat wijsheid is: repareren of vervangen? Ik ben ook zo iemand die meer voldoening haalt uit het oplappen van een chassis dan het vervangen door een nieuw exemplaar, maar het moet wel de moeite lonen. De eend zal zeker niet ingezet worden voor dagelijks vervoer, dus dat is ook niet de issue.euhm... er zijn mensen die niet te beroerd zijn en het zelfs leuk vinden om hun handen uit de mouwen te steken hoor. met dit soort adviezen kan dit forum snel opdoeken: "nee joh, niet repareren krijg je vieze handjes van, breng dat ding naar de sloop en koop maar een opel of iets anders waar je niets aan hoeft te doen.
Wat zeggen die duitsers ook alweer? "Übung macht dem Meister!" , ik heb inderdaad niet veel ervaring met eendjes, maar wel met plaatwerk en met een goed uitgeruste werkplaats is het allemaal te overzien. Kijk, nou kan ik natuurlijk opnieuw het wiel uit gaan vinden, of ik leg vraag hiero neer, bij mensen die al vaker met dit bijltje gehakt hebben...De topicstarter moet zijn chassis er eerst onderuit halen, dan kaal maken , met een gehuurd lasapparaat de gaatjes dichtbakken en dan nog tegen roest behandelen.
Alles bij elkaar erg veel werk voor iemand die gezien zijn vraag niet echt gewend is aan eenden te sleutelen.
Trouwens ben jij ook niet ooit begonnen met je eerste chassis.....?
'Übung macht dem Meister', maar als je nog geen ervaring hebt, is het volgens mij niet echt aan te raden aan een chassis beginnen te lassen. Het gaat dan niet optimaal goed gebeuren. Resultaat: binnen 3 jaar, chassis terug naar de knoppen en kan je opnieuw beginnen. Juist zoals iemand hier al zei, er zijn leukere klussen, waar je veel meer voldoening uit haalt (zeker als beginneling). Daarom hangt het af wat je wilt: ofwel om de zoveel jaar lassen, ofwel jaren zonder problemen rijden. Ikzelf heb mijn eigen restauratie momenteel stopgezet om te sparen (ja, ik ben zo'n arme student) en een gegalvaniseerd chassis te kopen.
Als ik dan toch de moeite doe om alles af te breken, dan liever ineens een chassis waar ik minimum 20 jaar mee rij zonder problemen.
Als ik dan toch de moeite doe om alles af te breken, dan liever ineens een chassis waar ik minimum 20 jaar mee rij zonder problemen.
2cv spécial 1986
C5 break SX
C5 break SX
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Ik heb zojuist een chassis helemaal opgeknapt en de complete bovenplaat vervangen. Het is veel werk en ik was nog €70 aan staal kwijt, los van lasmaterialen. Het was leerzaam om een chassis eens helemaal open te hebben: dan weet je waar de tectyl wel niet komt als je in de gaten spuit. Ik heb er geen spijt van maar zou het ook geen tweede keer zo doen. Gewoon een nieuw gegalvaniseerd chassis er onder is m.i. de beste keus.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: wo 18 jul, 2007 13:09
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Volgens mij is het ook een kwestie van budget. Want wat is je totaal begrote budget voor de restauratie? Als je denkt voor 1000,- aan kosten te hebben zou ik het chassis zelf opknappen. Maar als je de auto grondig opknapt met een ruim budget, dan wist ik het wel. Nieuw chassis!landloper schreef:Ik heb er geen spijt van maar zou het ook geen tweede keer zo doen. Gewoon een nieuw gegalvaniseerd chassis er onder is m.i. de beste keus.
Als je de eend alleen voor 'mooi-weer-rijden' gaat gebruiken volstaat een gewoon chassis of cataforese-chassis ook. Scheelt weer een paar centen.

Fotosite: http://www.mijnalbum.nl/Album=SUQLHMKT update 06-09-2008
Op het gevaar af van een hele discussie te heropenen:marcopr schreef:ALs je het kan, gewoon het oude chassis vakkundig restaureren. De wagen blijft zo compleet en krijgt steeds meer historie. En een echt Citroën chassis rijdt toch het fijnst.
Er zijn nog steeds 'originele' nieuwe citroën chassis te krijgen

2cv spécial 1986
C5 break SX
C5 break SX
Klopt, dat is toch wel het chassis waarmee je het meeste waardebehoud mee hebt. Maar, als je de eend in pekel enzo wilt gaan rijden moet je dat niet doen. Dat zou zonde zijn. Dan moet je voor een gegalvaniseerd chassis gaan volgens mij.
Bij restauratie met een goed budget en voor de mooie, droge en zonnige dagen: origineel chassis zou dan mijn keuze zijn.
Bij restauratie met een goed budget en voor de mooie, droge en zonnige dagen: origineel chassis zou dan mijn keuze zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987