big bore of niet??

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 10 jun, 2008 12:50

Inderdaad zoals gerard aangeeft, luchtgekoelde motoren hebben veel grotere toleranties. Geef mij daarom maar nikasil, betere warmte afgifte. Olie temperatuur bij luchtgekoelde motoren is ook vaak probleem als je ze gaat opvoeren. Of grotere oliekoeler, of zoals burton eigenaar heeft gedaan, een vectra blower onder carterpan. Past precies tussen chassis. Alleen opletten met drempels.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 10 jun, 2008 13:33

Is die olietemperatuur een probleem?Ik denk dat de meeste niet weten
hoe heet olie mag worden,voor hij zijn smeer eigenschappen verliest
Doodgewone frituurolie bakt bij 190gr uitstekend en daar zit geen dope in
Mijn eigen ervaring met een GS1015cc was nonstop van Dubrovnic naar
huis en op de Ned.autobaan reed een Simca 1300cc en daagde me uit
Het was buiten ruim 30gr en ik zat op 165km/h en toen zag ik voor het eerst in mijn leven dat er op die GS ook een olie temperatuurlamje zat
wat toen oplichte en heb ik de Simca maar laten gaan

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 10 jun, 2008 15:10

origineel en dikke cilinder wand!
de big bore's worden snel warm door de dunne clinider wand. de heflt zo dun als normaal dus dat vraagt wat!!! wel leuk dat je erg hard ging met je 1015

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 10 jun, 2008 18:15

backfire schreef:..., of zoals burton eigenaar heeft gedaan, een vectra blower onder carterpan. Past precies tussen chassis. Alleen opletten met drempels.
Heb ik ook al eens over lopen denken. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 10 jun, 2008 20:04

geniaal

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 11 jun, 2008 00:00

zo das stevig 165 met gs 1015 .
heb lange tijd geleden een X3tje gehad die haalde ook maar zo iets .
en een pallasje ook weet niet meer wat die was 1000 of 1200.

maar ja of dus bij TPV of PP in Luik (B) het beugeltje gaan halen voor de grotere olie filter.
heb je al meer olie bij of extra olie cooler hebben ze ook wel .
de kleintjes kan je zelfs met een beugel kwijt in je voorste scherm.

mits een paar gaatjes te boren in het scherm voor de lucht .zie foto :

http://foto.telenet.be/Photos/Albums/Ph ... Exik3BgQym
see you when you see me

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 jun, 2008 09:56

Nee hoor onze 1015 haalde iets over 160 en dat was een break. En onze GSA haald tegen 175 op LPG!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 11 jun, 2008 10:52

Groot olie filter heeft ie al, samen met die sensor flens waardoor hij dus alles weet en ziet qua temp en druk.

De olie koeler die hij heeft, daar staan de lamellen recht van, bij een originele oliekoeler staan de lamellen van voor gezien, schuin naar de bestuurder gericht. Daardoor zijn de lamellen langer en wellicht de koeleigenschappen groter. Ik weet het ook niet. Met de mijne geen gedoe gehad, en hij heeft telkens redelijk hoge temp waarden.

Ik heb ook gekke dingen gedaan met die eend van me, en was me pas bewust van olie temp nadat ik de sensor en meters inbouwde, daarvoor nooit over gedacht, dus geen zorgen en geen problemen.

Bij Bart (dukw) ligt het iets anders, die heeft al een vastloper gehad, en is dus extra voorzichtig, dat snap ik heel goed.

Maar voor mezelf? ik hoef niet zo nodig meer al die meters, het is leuk, maar je maakt je veel te veel zorgen voor misschien wel helemaal niets. (dus niet tegen bart, maar voor mezelf)

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 11 jun, 2008 12:30

ik ben ook helemaal klaar met al die meters gewoon rijden en je auto leren aanvoelen. ik heb ook 3 warm lopers gehad 2 keer met big bore. dus als er weer een big bore komt ben ik extra voorzichtig.
belangrijk is goed inrijden maar dat is heel moeilijk......

bart hoe staat je onsteking misschien kan je daar eens mee spelen. evt een grotere sproeier er in dan word ie ook minder heet.
ingereden ga dan naar de rollerbank dan weet je zeker dat ie goed staat afgesteld.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 11 jun, 2008 15:20

ik ben op het moment even ziek dus sleutelen word hem niet van de week.( ook sevenum niet dus moet het maar doen met de foto's)

me onsteking wil ik gaan verzetten mischien dat die iets te vroeg staat en daarom warmer word. denk iniedergeval dat die oliekoeler wel scheeld want je krijgt door je vertilator wel een soort van werveling in je lichtstroom dus mischien dat als ze scheef staan ze meer lucht krijgen en ze hebben een groter oppervlakte. zit nu op de 1800km dus ga me binne kort eens aanmelden bij burton voor de rollerbank.

en me olie wil ik toch liver niet boven de 120 hebben hij word op dat punt niet voor niks rood de schaalverdeling.

om nu gelijk stukken uit me motorkap te halen vind ik ook iets te snel gaaan eerst dit maar eens proberen

greets dukw

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 11 jun, 2008 16:47

let op 5000 km rijden dan pas op rollerbank!!!!

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » ma 16 jun, 2008 13:10

ik heb informatie gevraagt over olie tempraturen omdat hier nog al eens verwarring over is volgens mij.
ik zelf rij met kroon olie dus heb hun ook gemailt. hun zijden: Een vuistregel is dat de levensduur van olie halveert elke 10°C boven de 100°C. Bij olietemperaturen van 120°C continu betekend dit dus dat de motorolie levensduur met ca. 75% afneemt.
dagt dit is ook wel makelijk voor jullie om te weten

greets dukw

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 16 jun, 2008 13:22

Dan zou ik toch maar eens overstappen op een goed merk Mijn ervaring
met Mobieloil was erg goed en vraag daar ook maar eens

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 16 jun, 2008 17:32

Volgens mij heb ik hier ook al eens een post geplaats van bekend merk olie (valvoline of castrol) en die olie is gegarandeerd tot 130 graden. Dus een andere olie dan kroon lijkt mij wel aan te bevelen voor je luchtgekoelde motor.

hier dus:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6553&start=0

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 17 jun, 2008 10:46

jah hun noemde ook een type olie 10w 60 en daarbij zijden ze dat die beter tegen hogeren olie tempraturen kon dus mischien dat ik die nog eens ga proberen.

greets dukw

Plaats reactie