big bore of niet??
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Inderdaad zoals gerard aangeeft, luchtgekoelde motoren hebben veel grotere toleranties. Geef mij daarom maar nikasil, betere warmte afgifte. Olie temperatuur bij luchtgekoelde motoren is ook vaak probleem als je ze gaat opvoeren. Of grotere oliekoeler, of zoals burton eigenaar heeft gedaan, een vectra blower onder carterpan. Past precies tussen chassis. Alleen opletten met drempels.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Is die olietemperatuur een probleem?Ik denk dat de meeste niet weten
hoe heet olie mag worden,voor hij zijn smeer eigenschappen verliest
Doodgewone frituurolie bakt bij 190gr uitstekend en daar zit geen dope in
Mijn eigen ervaring met een GS1015cc was nonstop van Dubrovnic naar
huis en op de Ned.autobaan reed een Simca 1300cc en daagde me uit
Het was buiten ruim 30gr en ik zat op 165km/h en toen zag ik voor het eerst in mijn leven dat er op die GS ook een olie temperatuurlamje zat
wat toen oplichte en heb ik de Simca maar laten gaan
hoe heet olie mag worden,voor hij zijn smeer eigenschappen verliest
Doodgewone frituurolie bakt bij 190gr uitstekend en daar zit geen dope in
Mijn eigen ervaring met een GS1015cc was nonstop van Dubrovnic naar
huis en op de Ned.autobaan reed een Simca 1300cc en daagde me uit
Het was buiten ruim 30gr en ik zat op 165km/h en toen zag ik voor het eerst in mijn leven dat er op die GS ook een olie temperatuurlamje zat
wat toen oplichte en heb ik de Simca maar laten gaan
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
zo das stevig 165 met gs 1015 .
heb lange tijd geleden een X3tje gehad die haalde ook maar zo iets .
en een pallasje ook weet niet meer wat die was 1000 of 1200.
maar ja of dus bij TPV of PP in Luik (B) het beugeltje gaan halen voor de grotere olie filter.
heb je al meer olie bij of extra olie cooler hebben ze ook wel .
de kleintjes kan je zelfs met een beugel kwijt in je voorste scherm.
mits een paar gaatjes te boren in het scherm voor de lucht .zie foto :
http://foto.telenet.be/Photos/Albums/Ph ... Exik3BgQym
heb lange tijd geleden een X3tje gehad die haalde ook maar zo iets .
en een pallasje ook weet niet meer wat die was 1000 of 1200.
maar ja of dus bij TPV of PP in Luik (B) het beugeltje gaan halen voor de grotere olie filter.
heb je al meer olie bij of extra olie cooler hebben ze ook wel .
de kleintjes kan je zelfs met een beugel kwijt in je voorste scherm.
mits een paar gaatjes te boren in het scherm voor de lucht .zie foto :
http://foto.telenet.be/Photos/Albums/Ph ... Exik3BgQym
see you when you see me
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Groot olie filter heeft ie al, samen met die sensor flens waardoor hij dus alles weet en ziet qua temp en druk.
De olie koeler die hij heeft, daar staan de lamellen recht van, bij een originele oliekoeler staan de lamellen van voor gezien, schuin naar de bestuurder gericht. Daardoor zijn de lamellen langer en wellicht de koeleigenschappen groter. Ik weet het ook niet. Met de mijne geen gedoe gehad, en hij heeft telkens redelijk hoge temp waarden.
Ik heb ook gekke dingen gedaan met die eend van me, en was me pas bewust van olie temp nadat ik de sensor en meters inbouwde, daarvoor nooit over gedacht, dus geen zorgen en geen problemen.
Bij Bart (dukw) ligt het iets anders, die heeft al een vastloper gehad, en is dus extra voorzichtig, dat snap ik heel goed.
Maar voor mezelf? ik hoef niet zo nodig meer al die meters, het is leuk, maar je maakt je veel te veel zorgen voor misschien wel helemaal niets. (dus niet tegen bart, maar voor mezelf)
Greatnix Spookeend
De olie koeler die hij heeft, daar staan de lamellen recht van, bij een originele oliekoeler staan de lamellen van voor gezien, schuin naar de bestuurder gericht. Daardoor zijn de lamellen langer en wellicht de koeleigenschappen groter. Ik weet het ook niet. Met de mijne geen gedoe gehad, en hij heeft telkens redelijk hoge temp waarden.
Ik heb ook gekke dingen gedaan met die eend van me, en was me pas bewust van olie temp nadat ik de sensor en meters inbouwde, daarvoor nooit over gedacht, dus geen zorgen en geen problemen.
Bij Bart (dukw) ligt het iets anders, die heeft al een vastloper gehad, en is dus extra voorzichtig, dat snap ik heel goed.
Maar voor mezelf? ik hoef niet zo nodig meer al die meters, het is leuk, maar je maakt je veel te veel zorgen voor misschien wel helemaal niets. (dus niet tegen bart, maar voor mezelf)
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
ik ben ook helemaal klaar met al die meters gewoon rijden en je auto leren aanvoelen. ik heb ook 3 warm lopers gehad 2 keer met big bore. dus als er weer een big bore komt ben ik extra voorzichtig.
belangrijk is goed inrijden maar dat is heel moeilijk......
bart hoe staat je onsteking misschien kan je daar eens mee spelen. evt een grotere sproeier er in dan word ie ook minder heet.
ingereden ga dan naar de rollerbank dan weet je zeker dat ie goed staat afgesteld.
belangrijk is goed inrijden maar dat is heel moeilijk......
bart hoe staat je onsteking misschien kan je daar eens mee spelen. evt een grotere sproeier er in dan word ie ook minder heet.
ingereden ga dan naar de rollerbank dan weet je zeker dat ie goed staat afgesteld.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
ik ben op het moment even ziek dus sleutelen word hem niet van de week.( ook sevenum niet dus moet het maar doen met de foto's)
me onsteking wil ik gaan verzetten mischien dat die iets te vroeg staat en daarom warmer word. denk iniedergeval dat die oliekoeler wel scheeld want je krijgt door je vertilator wel een soort van werveling in je lichtstroom dus mischien dat als ze scheef staan ze meer lucht krijgen en ze hebben een groter oppervlakte. zit nu op de 1800km dus ga me binne kort eens aanmelden bij burton voor de rollerbank.
en me olie wil ik toch liver niet boven de 120 hebben hij word op dat punt niet voor niks rood de schaalverdeling.
om nu gelijk stukken uit me motorkap te halen vind ik ook iets te snel gaaan eerst dit maar eens proberen
greets dukw
me onsteking wil ik gaan verzetten mischien dat die iets te vroeg staat en daarom warmer word. denk iniedergeval dat die oliekoeler wel scheeld want je krijgt door je vertilator wel een soort van werveling in je lichtstroom dus mischien dat als ze scheef staan ze meer lucht krijgen en ze hebben een groter oppervlakte. zit nu op de 1800km dus ga me binne kort eens aanmelden bij burton voor de rollerbank.
en me olie wil ik toch liver niet boven de 120 hebben hij word op dat punt niet voor niks rood de schaalverdeling.
om nu gelijk stukken uit me motorkap te halen vind ik ook iets te snel gaaan eerst dit maar eens proberen
greets dukw
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
ik heb informatie gevraagt over olie tempraturen omdat hier nog al eens verwarring over is volgens mij.
ik zelf rij met kroon olie dus heb hun ook gemailt. hun zijden: Een vuistregel is dat de levensduur van olie halveert elke 10°C boven de 100°C. Bij olietemperaturen van 120°C continu betekend dit dus dat de motorolie levensduur met ca. 75% afneemt.
dagt dit is ook wel makelijk voor jullie om te weten
greets dukw
ik zelf rij met kroon olie dus heb hun ook gemailt. hun zijden: Een vuistregel is dat de levensduur van olie halveert elke 10°C boven de 100°C. Bij olietemperaturen van 120°C continu betekend dit dus dat de motorolie levensduur met ca. 75% afneemt.
dagt dit is ook wel makelijk voor jullie om te weten
greets dukw
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Volgens mij heb ik hier ook al eens een post geplaats van bekend merk olie (valvoline of castrol) en die olie is gegarandeerd tot 130 graden. Dus een andere olie dan kroon lijkt mij wel aan te bevelen voor je luchtgekoelde motor.
hier dus:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6553&start=0
hier dus:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6553&start=0